Företaget är en notorisk lågutdelare. Trots ganska stadig intjäning kring 4 000 DKK per aktie och år brukade utdelningarna ligga på drygt 600 DKK. I år är de sänkta till 325 DKK efter ett katastrofalt 2009 där man noterade första förlusten på länge (inga andra förluster under 2000-talet, har inte grävt längre).
Hur klarar då dagens Maersk mina investeringskriterier? Först de kvalitativa:
Kriterium | Uppfyllt? | Kommentar |
Tillräcklig storlek: | JA | |
Stark finansiell ställning: | NEJ | även under goda år når man inte målet om dubbla omsättningstillgångar jämfört med kortfristiga skulder |
Intjäningsstabilitet: | NEJ | förlust 2009, vinst alla andra år under 2000-talet |
Utdelningsstabilitet: | JA | låg utdelning dock! |
Intjäningstillväxt: | NEJ | 2009 förstörde statistiken |
Trovärdig ledning: | JA | |
Gynnsam ägarbild: | JA |
Det tuffa 2009 har gjort att förtroendet för Maersk som en finansiell bastion har rubbats en hel del. Jag skulle inte välja att nyinvestera i företaget idag.
De kvantitativa då?
P/E-tal: stabil intjäningskapacitet verkar ligga över 4 000 DKK/aktie och dagspriset är 41 000 DKK. Ca 10 eller därunder alltså, OK
Pris/eget kapital: med dagspriset på 41 000 DKK ligger detta förhållande på 110 %, OK
Med andra ord är aktien faktiskt relativt billig om man antar att världen någon gång inom rimlig tid återgår till sin gilla gång.
Resultatet av testen blir alltså: behåll aktierna. Om man antar att 2009 endast var ett tillfälligt problem skulle man faktiskt kunna argumentera för ytterligare köp. I och med den latenta förlusten finns det heller inget argument att behålla aktierna om en mer lovande investering skulle dyka upp vid horisonten.
Om man tittar tillbaka till köptillfället 2007 så såg de kvalitativa värdena bättre ut, men de kvantitativa var sämre.
Om Maersk PLI testet: https://www.jobtestprep.se/maersk-pli/
SvaraRadera