Volkswagenkontrollerade Scania finns fortfarande att köpa på Stockholmsbörsen. Bolaget har något av en kvalitetsstämpel över sig, men är det en bra investering för en långsiktig investerare?
|
Scania som de såg ut när man var liten |
Scania är ett anrikt bolag, grundat 1891 i Malmö,
Scania är det latinska namnet på Skåne. 1969 uppgick bolaget i Saab-Scania-koncernen där man var kvar till 1996, då bolaget återigen noterades som ett separat bolag. År 2000 köpte Volkswagen 34 % av rösterna i bolaget och efter en uppmärksammad affär med Investor 2008 kontrollerar man nu drygt 70 % av rösterna direkt och ytterligare 17 % via MAN. Investor lyckades förhandla sig till 200 kr per aktie 2008, vilket kan jämföras med dagens börskurs på ungefär 110 kronor.
Till skillnad från konkurrenten Volvo är Scania en relativt renodlad lastbilstillverkare. Enligt
årsredovisningen 2010 levererade man under det året 57 000 lastbilar och 7 000 bussar. Till dessa verksamheter kommer motorförsäljning och ett tjänsteutbud kring fordonen, som inkluderar service, underhåll, förarutbildning, kundfinansiering med mera.
Så här möter Scania de kvalitativa
investeringskriterierna, senaste räkenskaperna finns i
Q2-rapporten:
Kriterium | Uppfyllt? | Kommentar |
Tillräcklig storlek: | JA | Large Cap räcker för mig |
Stark finansiell ställning: | NEJ | Omsättningstillångarna är ungefär 85 % av de totala skulderna och överstiger de kortfristiga skulderna med ungefär 40 %. Man når alltså inte kriterierna, men är heller inte alltför långt ifrån |
Intjäningsstabilitet: | JA | Vinst varje år sedan 2001, vilket såklart är imponerande i en konjunkturkänslig verksamhet |
Utdelningsstabilitet: | JA | Utdelning varje år sedan 2001 |
Intjäningstillväxt: | JA | Intjäningsförmågan kring 3 kronor vid sekelskiftet har blivit ungefär 8 kronor per aktie och år idag (genomsnittet de tre senaste åren). Det motsvarar en ökning på mer än 10 % per år. |
Trovärdig ledning: | JA | Leif Östling är närapå en ikon i branschen och är alltid förtroendeingivande |
Gynnsam ägarbild: | NEJ | Volkswagen är definitivt en stark ägare, men har man alla ägarnas bästa i åtanke i affärerna? |
Som synes håller Scania en relativt hög investeringskvalitet med det största frågetecknet gällande ägarbilden. Det är ju inte helt långsökt att tro att Volkswagen vill ta över ägandet helt och så småningom konsolidera bolaget. När och till vilka villkor kommer man att göra detta? Det är den stora frågan för en långsiktig investerare.
Idag handlas aktien omkring 110 kr, då möter man de kvantitativa kriterierna så här:
- Intjäningsförmågan beräknad som ett genomsnitt av åren 2008-2010 är 8 kronor per aktie vilket ger ett P/E på knappa 14, OK
- Eget kapitalet exklusive goodwill är 33 kronor per aktie, vilket ger pris/eget kapital på drygt 3 EJ OK
Summerat är Scania ett hyggligt köp idag kvalitativt och kvantitativt. Men jag kommer inte att köpa av två skäl: dels ägarfrågan och dels att det finns bolag som är mer attraktivt värderade idag.