Jag var kritisk till ett antal punkter i veckans rapport från H&M, men något jag inte berörde var om H&M idag är billigt, dyrt eller någonstans däremellan?
Att värdera tillväxtbolag, till vilka jag räknar H&M, är lite vanskligt eftersom man prisar in en del framtid. H&M har dock haft en ganska konstant vinsttillväxt över tiden även om den sjunkit de senaste åren när ett antal parametrar, främst valutan, pekat i fel riktning.
Det senaste året har vinsttillväxten varit 11 procent, enligt rapporten. Räkenskapsåret 2006/2007 tjänade man 8,21 kronor, nu 4,75 år senare tjänar man 10,23 kronor på rullande tolv månader. Årlig tillväxt under denna period är (10,23/8,21)^(1/4,75)-1 = 4,7 procent. Antalet butiker har istället ökat med (2629/1522)^(1/4,75)-1 = 12,2 procent årligen.
Vad är då tillväxten, hur sorterar man bort tillfälliga effekter från kris, valutor, bomull etc.? Som jag ser det ligger sanningen någonstans mellan 4,7 procent och 12,2 procent bakåt, och sannolikt i samma intervall de närmaste 10 åren. Med Grahams tillväxtformel skulle detta motivera en P/E på 17,9-32,9, ett ganska brett intervall eftersom det är stor skillnad mellan 4,7 och 12,2. När jag själv räknar på bolaget tycker jag ett P/E på 20 är motiverat, vilket alltså är i den nedre delen av intervallet. Räknat på 10,23 kronor är P/E idag 22,3, lite mer än jag ser som motiverat, och därmed är beredd att betala, men knappast dyrt så att jag befinner mig i säljtankar.
Ett mer Lynch-baserat sätt att se på värdet är att titta på totalavkastningen, vilket är tillväxten plus direktavkastningen, dvs 4,1 procent plus 4,7-12,2, eller totalt 8,8-16,3 procent. Jämfört med säkra räntan är detta en ganska rejäl överavkastning och man kan argumentera att det finns en god säkerhetsmarginal. Om jag stod inför valet att köpa räntepapper eller H&M idag skulle jag välja H&M direkt.
Att värdera tillväxtbolag, till vilka jag räknar H&M, är lite vanskligt eftersom man prisar in en del framtid. H&M har dock haft en ganska konstant vinsttillväxt över tiden även om den sjunkit de senaste åren när ett antal parametrar, främst valutan, pekat i fel riktning.
Det senaste året har vinsttillväxten varit 11 procent, enligt rapporten. Räkenskapsåret 2006/2007 tjänade man 8,21 kronor, nu 4,75 år senare tjänar man 10,23 kronor på rullande tolv månader. Årlig tillväxt under denna period är (10,23/8,21)^(1/4,75)-1 = 4,7 procent. Antalet butiker har istället ökat med (2629/1522)^(1/4,75)-1 = 12,2 procent årligen.
Vad är då tillväxten, hur sorterar man bort tillfälliga effekter från kris, valutor, bomull etc.? Som jag ser det ligger sanningen någonstans mellan 4,7 procent och 12,2 procent bakåt, och sannolikt i samma intervall de närmaste 10 åren. Med Grahams tillväxtformel skulle detta motivera en P/E på 17,9-32,9, ett ganska brett intervall eftersom det är stor skillnad mellan 4,7 och 12,2. När jag själv räknar på bolaget tycker jag ett P/E på 20 är motiverat, vilket alltså är i den nedre delen av intervallet. Räknat på 10,23 kronor är P/E idag 22,3, lite mer än jag ser som motiverat, och därmed är beredd att betala, men knappast dyrt så att jag befinner mig i säljtankar.
Ett mer Lynch-baserat sätt att se på värdet är att titta på totalavkastningen, vilket är tillväxten plus direktavkastningen, dvs 4,1 procent plus 4,7-12,2, eller totalt 8,8-16,3 procent. Jämfört med säkra räntan är detta en ganska rejäl överavkastning och man kan argumentera att det finns en god säkerhetsmarginal. Om jag stod inför valet att köpa räntepapper eller H&M idag skulle jag välja H&M direkt.