Scania som de såg ut när man var liten |
Till skillnad från konkurrenten Volvo är Scania en relativt renodlad lastbilstillverkare. Enligt årsredovisningen 2010 levererade man under det året 57 000 lastbilar och 7 000 bussar. Till dessa verksamheter kommer motorförsäljning och ett tjänsteutbud kring fordonen, som inkluderar service, underhåll, förarutbildning, kundfinansiering med mera.
Så här möter Scania de kvalitativa investeringskriterierna, senaste räkenskaperna finns i Q2-rapporten:
Kriterium | Uppfyllt? | Kommentar |
Tillräcklig storlek: | JA | Large Cap räcker för mig |
Stark finansiell ställning: | NEJ | Omsättningstillångarna är ungefär 85 % av de totala skulderna och överstiger de kortfristiga skulderna med ungefär 40 %. Man når alltså inte kriterierna, men är heller inte alltför långt ifrån |
Intjäningsstabilitet: | JA | Vinst varje år sedan 2001, vilket såklart är imponerande i en konjunkturkänslig verksamhet |
Utdelningsstabilitet: | JA | Utdelning varje år sedan 2001 |
Intjäningstillväxt: | JA | Intjäningsförmågan kring 3 kronor vid sekelskiftet har blivit ungefär 8 kronor per aktie och år idag (genomsnittet de tre senaste åren). Det motsvarar en ökning på mer än 10 % per år. |
Trovärdig ledning: | JA | Leif Östling är närapå en ikon i branschen och är alltid förtroendeingivande |
Gynnsam ägarbild: | NEJ | Volkswagen är definitivt en stark ägare, men har man alla ägarnas bästa i åtanke i affärerna? |
Som synes håller Scania en relativt hög investeringskvalitet med det största frågetecknet gällande ägarbilden. Det är ju inte helt långsökt att tro att Volkswagen vill ta över ägandet helt och så småningom konsolidera bolaget. När och till vilka villkor kommer man att göra detta? Det är den stora frågan för en långsiktig investerare.
Idag handlas aktien omkring 110 kr, då möter man de kvantitativa kriterierna så här:
- Intjäningsförmågan beräknad som ett genomsnitt av åren 2008-2010 är 8 kronor per aktie vilket ger ett P/E på knappa 14, OK
- Eget kapitalet exklusive goodwill är 33 kronor per aktie, vilket ger pris/eget kapital på drygt 3 EJ OK
Summerat är Scania ett hyggligt köp idag kvalitativt och kvantitativt. Men jag kommer inte att köpa av två skäl: dels ägarfrågan och dels att det finns bolag som är mer attraktivt värderade idag.
Tack för en bra analys, alltid lika uppskattat. :-)
SvaraRaderaUndrar lite över vilka andra bolag som du just nu finner mer attraktiva?
Mvh
higgins
Jag tänkte beta av listan i http://www.lundaluppen.se/search/label/large%20cap
SvaraRaderaDessutom är jag intresserad av att bredda och utöka ägandet i amerikanska konsumentbolag.
Först och främst, tack för en jättebra blogg! Har låtit mig inspireras mycket av dig i mina egna investeringar.
SvaraRaderaDu skriver att du är intresserad av att utöka ägandet i amerikanska konsumentbolag. Givet att det finns ungefär samma investeringsmöjligheter i svenska bolag, är det då inte en onödig risk att satsa amerikanskt? USA har ju, till skillnad från t.ex. Grekland och Italien, möjligheten att skriva ned de egna skulderna genom sedelpressarna vilket i sin tur naturligtvis sänker dollarns värde. Är inte det en relevant risk att ta i beaktande innan man köper amerikanska bolag? Själv ökar jag således mycket hellre i H&M än köper Wal Mart...
Slutligen, har du funderat över att analysera Latour?
Mvh
VWs ägande i Scania har likheter med ägandet i AUDI. I AUDI fallet har man behållit majoritetsägandet (>95%) sen 1960 talet utan att helt ta över bolaget. Det är dessutom inte troligt att man skulle agera emot de mindre aktieägarnasintresse då många av dessa är Scaniaanställda. Med detta i åtanke så är VW är starkägare att ha med sig.
SvaraRaderaps. De skalfördelar med gemensam inköp för MAN och Scania slår ut först 2012-2013.