AP Möller-Maersk meddelade idag att Maersk Tankers säljs till det onoterade moderbolaget Möller Holdings, som kontrolleras av ägarfamiljen. Köpeskillingen blir 1,2 miljarder dollar i kontanter plus en tilläggsköpeskilling på 0,2 miljarder dollar som är kopplad till fartygsflottans värdeutveckling de kommande 18 månaderna.
När en transaktion görs mellan ett noterat bolag och dess huvudägare bör man vara extra vaksam för att inte hamna i kläm. Maersks styrelse har tagit fram en fairness opinion från Morgan Stanley och DNB som alltså intygar att köpeskillingen inklusive tillägg är skälig. Enligt Financial Times har analysfirman Jefferies värderat bolaget till 1,3 miljarder dollar, vilket låter rimligt jämfört med dagens pris.
I Maersks halvårsrapport meddelade man att investerat kapital i divisionen var 1,2 miljarder dollar, men i det ingår såklart skuldsättning. Följaktligen bör försäljningen leda till en vinst, men storleken kommunicerades inte i dagens pressmeddelande.
Det har gått en månad sedan Maersk meddelade att Oil säljs till franska Total. Kvar i energisegmentet finns nu Drilling och Supply Services, två problemtyngda divisioner. Dagens affär tyder i mina ögon på att det finns lösningar på gång även för dessa. Att sälja till moderbolaget torde vara "sista utvägen" och avspeglar kanske att Tankers varit den del det varit svårast att hitta intressenter för. Jefferies ska ha värderat dessa båda enheter till 4,7 respektive 1,4 miljarder dollar.
Om dessa bolag inbringar sagda köpeskillingar har energidivisionen avyttrats för totalt ca 15 miljarder dollar, en premie på 2,5 miljarder dollar eller ca 120 dollar per aktie. Enligt företaget kommer detta delvis användas för att sänka belåningen på kvarvarande verksamhet, men även delas ut till aktieägarna.
Du var inte så positiv till rapporten tidigare i höstas och antydde att du låg närmare att skala ned än upp detta innehav. I bevakningslistan så räknar du med att bolaget ska tjäna 800 DKK i normal EPS och att detta borde ge en kurs på 9600 (P/E 12). Samtidigt handlas aktien klart över det. Jag har lite svårt att se poängen med att äga ett turnaroundcase om kursen redan återspeglar mer än en normal vinst. Eller kommer avvecklingen av energi och tankers att föranleda en höjning av ditt motiverade pris?
SvaraRaderaI förra inlägget om Maersk kommenterade du hur du såg på shipping i framtiden. Jag antar att din bevakningslista inte tagit hänsyn till den utveckling du tänker dig - att normal EPS skulle vara betydligt högre. Har du någon uppfattning om vad EPS borde kunna ligga på om 5-10 år om det utvecklas som du tror/hoppas?
Själv har jag sneglat på Maersk många gånger, men de ger varken särskilt mycket utdelning eller verkar bygga långsiktiga värden så jag har inte övertygats om dess förträfflighet som placering än.
Mvh Mattias
Jag är fortfarande närmre sälj än köp men vill vänta ut den här separationen och omvärdera bolaget efter det. Danskar må vara gnidna med skatt men de gör ofta skapliga affärer också...
Radera