torsdag 9 januari 2014

Poddonsdag

Efter arbete och familjeaktiviteter kan det vara tacksamt att lyssna på någon av eller båda de poddar som dykt upp de senaste månaderna. Nordnet har sin #sparpodden och Avanza har knutit till sig Börspodden. Liksom bloggkollegan Finanskvinnan blir man ju lite lockad att jämföra de båda ;-)

För att visa precis hur nördig jag var i min ungdom tänkte jag osökt på ett citat ur Liftarens Guide Till Galaxen:


"Here’s what the Encyclopedia Galactica has to say about alcohol. It says that alcohol is a colorless volatile liquid formed by the fermentation of sugars and also notes its intoxicating effect on certain carbon-based life forms.

The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy also mentions alcohol. It says that the best drink in existence is the Pan Galactic Gargle Blaster. It says that the effect of drinking a Pan Galactic Gargle Blaster is like having your brains smashed out by a slice of lemon wrapped round a large gold brick."


Det är ju ingen tvekan om att #sparpodden med Günther Mårder och Jan Dinkelspiel är den första och Johan och Johns Börspodden är den andra... Günther och Jan kör mer informativt och i det senaste avsnittet går man igenom Clas Ohlsons senaste kvartalsrapport på ett bra och pedagogiskt sätt som jag säkert tror att många läsare till denna lite informativa och ibland småtrista blogg skulle uppskatta.

Johan och John är lite roligare och ytligare. Programledarna är mindre mediatränade och det blir lite mer dynamiskt och fler underfundiga punch-lines. Man gör i veckans avsnitt en kul jämförelse mellan Ola Rollén som flyttar till Asien för att expandera affärerna där, och Olof Faxander som flyttar bolaget till Stockholm för att slippa pendla till Sandviken. För att vara daytraders (vilket i sig är en helt galen hobby i min mening) har de ändå rätt intressanta fundamentala åsikter om bolag.

Till skillnad från Finanskvinnan tycker jag alltså att båda är roliga och har sina fördelar. Om du blir en bättre investerare av att lyssna? Kanske...

20 kommentarer:

  1. Tycker även sparpodden är riktigt rolig stundom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jan: -Du har alltså räknat på omsättning per butik i respektive land?
      Gunther: -Ja, jag har alltså dividerat...
      Jan: (avbryter) - Ja, jag fattar alltså själva matematiken.

      Radera
    2. Haha, ja den var rätt rolig. Mårder är gärna lite omedvetet mästrande så Dinkelspiel får bita tillbaka ;-)

      Radera
  2. .."eller hur?" Nä, jag tröttnade på Sparpodden på tre minuter. Jisses så "yeah - Och du är ju väldigt skicklig, och det är jag med... och vi... vi... hör ni nu barn... vi är väldigt duktiga på det här med Peeeengaarr... yeah!" Nä. Tramsigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym,
      Trist att du uppfattar det så. Tror möjligtvis att du lyssnat på episod 1 och redan där tröttnat. Jag och Jan är inte speciellt nöjda med vår debut men tror att det tagit sig en del efter det. Pröva att lyssna på någon senare episod och se om du fortfarande uppfattar det på samma sätt. Då finns det nog anledning för mig och Jan att fundera över vår framtoning.
      Bästa hälsningar
      Günther Mårder

      Radera
  3. Digitalpodden tycker jag är värd att lyssna på. http://wwwdise.podbean.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man ska inte döma innan man lyssnat men "Digitalpodden diskuterar varannan vecka de senaste nyheterna och skvallret om nya heta teknik- och internetbolag." låter ju inte superintressant...

      Radera
  4. Oavsett vad man tycker om de olika programmen så är de ett välkommet tillskott bland oss som tycker att ekonomi på nåt sätt är intressant.
    Ett bra Initiativ av de bägge poddarna.
    Fler såna program!

    SvaraRadera
  5. Föredrar helt klart börspodden, lyssnat på ett par avsnitt av sparpodden och den är väl ok, men man tröttnar tyvärr snabbt och den känns lite...tillrättalagd tror jag är ordet jag söker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jan-Günther har helt klart större egna rykten att ta hänsyn till. De får vara mycket försiktiga med kritik. Johan-John kan uttala sig friare.

      Radera
  6. Kul att ni uppmärksammar #sparpodden! Det är otroligt roligt med all respons och det är ju lyssnarna som sätter agendan genom alla frågor och synpunkter som kommer in. Därför vill jag fortsätta att uppmana er till att skriva frågor på www.nordnetbloggen.se eller skicka tweets under hashtagen #sparpodden.
    Vi hörs!
    Bästa hälsningar
    Günther Mårder

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag uppskattar ert program. Väldigt njutbart att lyssna på, med det undantaget att ni inte pratar skånska.

      Börspodden försökte jag lyssna på men det blev ett par steg för häftigt för mig. I övrigt samma problem som med sparpodden, dialekten stör än mer.

      Dr Je

      Radera
    2. Vill också ta tillfället i akt att visa min uppskattning för er Podcast. Rolig, informativ och ni visar prov på stort kunnande! Keep it up!

      Radera
    3. Jan Dinkelspiel kanske blir Årets Skåning, vem vet?

      Radera
  7. Bing! Där rök mina sista illusioner om att vara en "contrarian". Am i a sheep? ;)

    SvaraRadera
  8. För mig som relativt ny investerare är det ett enkelt och avkopplande sätt att lyssna på poddarna, föredrar dock börspodden.

    SvaraRadera
  9. Jag föredrar faktisk Sparpodden även om den stundtals ligger på en alltför lite låg nivå. Tycker Mårder och Jan är mycket rappare och roligare jämfört med Johan och John som kan "öh" vara lite "öh" tråkiga i framtoningen... Men ämnen i Börspodden är ju lite roligare iofs. Hoppas båda fortsätter - perfekt underhållning till och från jobbet!

    KarlViking

    SvaraRadera
  10. Sitter och lyssnar igenom arkiven och hunnit med två avsnitt av varje, intejätte mycket men ändå, och finner att sparpodden har än så länge längre livslängd än börspodden, men gissar att jag kommer få mer ut av den när jag kommit ikapp...

    SvaraRadera
  11. Efter Robinsson kan jag inte ta något som har med Nordnet att göra på allvar. Skulle aldrig lägga ett öre där.
    BRÖÖÖÖÖLI

    SvaraRadera
  12. Jag prenumererar både på Sparpodden och Börspodden och lyssnar oftast bara någon dag efter att de lagts ut.

    Jag måste säga att Sparpodden är mer informativ, lättare att ta till sig och att Jan och Gunther verkligen lyckas med sin dialog. Det märks att de är två helt olika personer och personligheter, vilket skapar roliga dialoger, men två personer som ändå förstår varandra i grund och botten och är pålästa och kunniga.

    Börspoddens Johan och John känns mer likartade och dialogen är något svårare att ta till sig. Podden är betydligt smalare än Sparpodden och renodlad kring ämnet aktier, vilket i vissa fall räcker för att göra podden intressant men inte alltid. Den är inte lika lättlyssnad och inte lika informativ. Enligt min mening.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.