måndag 27 januari 2014

Om ett fondbolag (för hästar?)

Idag kunde man på Twitter läsa att Spiltans Räntefond Sverige nått ett förvaltat kapital på aktningsvärda 5 miljarder kronor! Apropå Snåljåpens fråga till Erik Lidén häromveckan om hur det går till att starta ett fondbolag tog jag en titt på Spiltan Fonders historik.

För att få en snabb överblick tittade jag in på allabolag.se där men enkelt kan se historiken i sammandrag. Som synes har bolaget intäktsmässigt haft en mycket tjusig "hockey stick", men första vinsten dröjde i över tio år från grundandet 2001. Under 2011 började man så tjäna pengar och även om omsättningskurvan har fortsatt uppåt har lönsamheten de senaste åren varit stabil eftersom man anställt fler människor och sannolikt dragit på sig lite mer marknadsföringskostnader.

Med 0,1 procent förvaltningsavgift bör Räntefondens bidrag till omsättningen det kommande året ligga på 5 miljoner minus distributörernas andel. För 2012 (som är det senaste på allabolag.se) kanske det stod för 20-25 procent, gissningsvis. När det gäller det förvaltade kapitalet står fonden dock för en majoritet, i VD-brevet för Q3 2013 var det totala förvaltade kapitalet 6 miljarder kronor.

Jag har ju tidigare varit relativt skeptisk till moderbolaget Spiltan, men för Spiltan Fonder har jag stor respekt. Räntefonden under VD Brändströms förvaltning är en produkt jag länge använt och har ungefär 200 tkr där, den är såpass enkel och billig att jag också använder den för min premiepension. Tre dagars ledtid för insättningar och uttag är dock en pina, ska kanske nämnas.

Bolaget har uppvisat en hel del kreativitet med sin Investmentbolagsfond som fått mycket uppmärksamhet. Exakt vad de rökte när de hittade på regionfonderna för Dalarna och Småland lär vi aldrig få veta, men kreativt var det i alla fall.

Så för er bloggrannar där ute som drömmer om egna fonder:
  • Bered er på mycket pappersarbete
  • Var kreativa och skickliga
  • Härda ut i tio år
Jag drömmer ibland också om en fond, med en och samma förvaltare och kund, jag själv...

23 kommentarer:

  1. Var det inte du som funderade på att äga alla aktier i ett aktiebolag? Eller minns jag fel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag har en del av aktierna i ett AB idag av "historiska skäl" - det är något jag fått en del frågor på dock. Jag har avrått från att starta eget investmentbolag vid ett antal tillfällen.

      Radera
  2. Fruktansvärt skalbar verksamhet det där, tänk om Spiltan dessutom kunde ta ordentligt betalt för sina fonder, då jäklar pratar vi pengar. Men det verkar ju handla mycket om det, att ha tillräckligt med kapital för att överleva 10 år. Men när förvaltade kapitalet väl är uppe, då jäklar finns det lönsamhet.

    En intressant grej att kolla på är nu när tjänstepensionssystemet i SAF-LO görs om så att det blir anslutning istället för upphandling. Alltså: tidigare har försäkringsbolagen varit med i offentliga upphandlingar vart femte år, numera så ställer Fora ut ett antal kriterier som bolagen istället måste uppfylla. Alla bolag som uppfyller kriterierna blir valbara för tjänstepensionsinnehavarna. Det kan betyda att uppstickare kommer in i tjänstepensionssystemet och roffar åt sig mycket pengar med bra marknadsföring. Väl inne i det systemet så kan ett fondbolag gå från olönsamt till fruktansvärt lönsamt över natten. Kanske någonting för Lidén & Co att ta i beaktning..

    Mvh,
    En Snåljåp i pensionsbranschen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att Spiltan attraherat mycket priskänsliga kunder, så man ska nog vara försiktig med att skruva upp priserna. Storbankerna har nog rent krasst en bättre möjlighet att göra det även om trenden verkar vara på andra hållet.

      Jag är rätt säker på att fondförvaltarna vakar noga över så feta fåglar som SAF-LO ;-)

      Radera
  3. Sista stycket i ditt inlägg är dit vi vill nå ganska många av oss. Du är en bra bit på vägen. Många av oss andra har en lite längre bit kvar. Själv skulle jag gärna börja morgonen med en kaffe, en tidning och sedan ägna mig åt förvaltning av en fond med en enda kund. Även om det är en fond så borde det vara roligare än att se målarfärg torka. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har den där morgonen planerad i detalj ;-)

      Radera
    2. Försök förmedla med ord hur den morgonen kändes. En bra morot till oss andra :)

      Radera
    3. Den involverar som du skriver kaffe och morgontidning och några andra element som:

      - promenad till kontoret i morgonsolen (mina drömmar och Lunds klimat matchar inte alltid)
      - besök på Stadsbiblioteket i Lund, mycket tidningar...
      - stämmobesök på Alfa Laval (jag köper på mig en aktie)

      Måste fundera på kontorsinredningen...

      Radera
  4. Vilken konkurrenskraft har egentligen alla dessa fonder? Var och varannan nämner Spiltan Räntefond som "likvidalternativ" i en ISK till exempel. Rätt ny på detta (stolt amatör :)), men finns det ens konkurrens på liknande avgiftsnivå? Samt vad kan vara skälet till att de inte nämns?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Differentieringen är nog ganska liten annat än marknadsföringen och priset. Har för mig att Carnegie har en som ofta nämns som alternativ (en titt på Morningstar lär visa fler) med något bättre historisk avkastning men högre avgift.

      Inlägget syftade inte till konsumentupplysning, då hade jag nog tagit med fler alternativ. Jag skrev om det jag kände för.

      Radera
    2. @Kung Kosing AMF Räntefond kort kan vara ett alternativ. Något högre avgift men snabbare köp och sälj (Spiltan tar 3 dagar har jag för mig)

      Radera
    3. @Spartacus: de tre dagarna är inte roliga när man använder fonden som en likviditetsreserv. Den är liksom inte så... likvid ;-)

      Radera
    4. Tack för tipset! Jag har än så länge inga likvider inne i ISK:en, men har rynkat på näsan rörande de dagar det tar att få loss pengarna. Har däremot Spiltan i "vanliga" aktiedepån.

      Radera
    5. "Och här bjuder jag i konsument..." Och vilka alternativ finns till Morningstar? :p

      Radera
    6. @Sparatilltusen: fonder är verkligen inte min kopp te, har inte en susning...

      Radera
  5. Välskrivet och "snärtigt" i all sin enkelhet. Älskar denna blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det, du läste tydligen inte inlägget precis när det kom ut. Jag fick akuträtta ett tiotal språkfel inklusive en sär skriv ning :-O

      Radera
  6. Ett "fondbolag light" vore väl om man satte ihop en aktiesparklubb samt lät bolagsavtalet diktera att ett aktiebolag man har skulle ansvara för förvaltningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dubbelbeskattningen av vinster gör dock att det nästan aldrig är lönsamt att ha det i ett bolag. Bättre isf. med en gemensam kapitalförsäkring eller liknande.

      Radera
    2. Mmm men aktierna hålls ju i sparklubben där var och en beskattas som enskilda skattesubjekt utifrån andel precis som vanligt. Tänkte mest att enbart förvaltningen sköttes av AB:t, inte att aktierna skulle hållas där. Fördelen (om jag tänker rätt) vore att "förvaltaren" kunde behålla full kontroll över AB:t men samtidigt få in sparmedel från klubbmedlemmar som vill ha hjälp med aktiesparandet. Vill "förvaltaren" ta en avgift från sparklubben så blir det visserligen skatt på det. AB:t kan ju också vidga sin verksamhet som, typ driva en Lundaluppen blogg... ^^

      Tänker mest fritt här, inte nödvändigtvis rätt, så här på sena kvällningen. :)

      Radera
    3. Aha, så långt tänkte inte jag. Jag gissar dock att det AB:t gör är tillståndspliktigt eftersom det tillhandahåller rådgivning till utomstående. Men det är som sagt gissning - i sena kvällningen ;-)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.