fredag 31 januari 2014

Belåningen går igen

Det har gått knappt tre veckor sedan jag skrev om belåning i aktieportföljer. Läsarna var knappast eniga i debatten men de flesta delade a) en skepsis och b) en åsikt att om man ska ge sig in i belåning så var tidpunkten 2008-2009, inte 2013-2014.

Under årets första månad har nu två av landets främsta och mest namnkunniga sparekonomer (lånekonomer?) gått ut och sjungit belåningens lov, först Günther Mårder i Sparpodden och nu senast Claes Hemberg i ett blogginlägg.

Är Lundaluppen som vanligt helt ur takt med samtiden? Har svenska sparare byggt upp stålpsyken som klarar börsnergångar med belånade pengar? Kommer ingen att säga de bevingade orden "aktier är ingen bra placeringsform längre" i nästa svacka? Har det blivit rationellt att tänka belåningstankar efter fem börsår där SIXRX totalt stigit 150 procent?

45 kommentarer:

  1. "Det är annorlunda den här gången" ;)

    SvaraRadera
  2. Är det detta man brukar kalla för retoriska frågor? :-)

    Antingen ska man sikta på att alltid ligga belånad (kanske dumt att börja nu, men när ska man egentligen börja?) eller så ska man INTE belåna sig nu på toppen. Det är däremot rationellt att både tänka på saken och förbereda sig mentalt inför en börsnedgång som kan komma nu, om ett år eller om fem år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man ska vara helt ärlig var de nog inte bara retoriska utan även en aning ledande ;-)

      Radera
  3. @Kenny:
    Om man ska börja ska man nog inte börja så här högt upp.

    Med det sagt - Trist när sparare blir brända på förhoppningar om ökad avkastning. Vill rekommendera detta TED-klipp som berör ämnet "instant gratification": http://ted.com/talks/joachim_de_posada_says_don_t_eat_the_marshmallow_yet.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej förmodligen inte - det var ju det jag skrev - men när ska man börja då? ;-)

      Radera
    2. Hur gör du klickbara länkar i kommentarsfältet LL?

      Radera
    3. @Spartacus: en del HTML funkar i kommentarfälten. För länk blir det då <a href="http://www.whatever.com">Länktexten</a>

      Radera
  4. Jag tycker det är intressant att soffliggarfonden i all tysthet gjorts om till hävstångsfond. Jag citerar från http://secure.pensionsmyndigheten.se/MerOmSAFA.html

    "Sjunde Ap-fonden använder sig av så kallade derivat för att höja risknivån i aktieandelen. Risknivån i AP7 Såfa är (för sparare upp till 55 år) på så sätt 1,5 gånger högre än i en vanlig globalfond. Ett exempel: om värdet i en globalfond går ner eller upp med 10 procent går värdet i AP7 Såfa upp eller ner med 15 procent. Syftet med den höga risknivån är att det ger dig möjlighet till bra värdeutveckling under många år. Genom att andelen av räntefonden i din portfölj ökar efter att du fyllt 56 år, får du ett sparande där värdeutvecklingen varierar mindre ju närmare pensionen du kommer. "

    Skulle vi få en stor nedgång kommer många 'soffliggare' bli förbannade, och med all rätt om du frågar mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hittills har draget geniförklarats. Tongångarna kommer att vända snabbt nästa gång vi får en 40-50-procentig nergång.

      Radera
  5. Nog lånar de som kan räkna på affärer, men inte lånar den sofistikerade investeraren på aktier och inte heller privat för den delen.

    Att belåna sig privat kan innebära stora konsekvenser och risker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I mitt företagande är lån en ingrediens som används, visserligen med stor försiktighet, men används.

      Radera
    2. Klokt att hålla lånen i aktiebolaget.

      Radera
  6. Vad är det Simon Blecher ser i Sandvik som vi andra inte ser? Att gruvdelen ska säljas?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra fråga. På sådana frågor brukar han själv svara ganska "automatiskt" att

      * stabilt företag
      * kämpar på i vått och torrt (eller variation på detta)
      * behovet kommer alltid att finnas
      * och du får X procent direktavkastning

      Jag gissar att de djupare analyserna hålls lite mer dolda.

      Radera
  7. Jag har givit upp när det gäller att förstå mig på ekonomer vars huvuduppgift är att ge andra människor råd.

    Det är bloggar och egna tankar som genererar mina influenser.

    SvaraRadera
  8. LL
    :-) Kände du dig manad att som motvikt skriva något negativt om Avanza?

    Jag är sedan länge en nöjd kund i banken men vad det gäller "rådgivare" är dom lika mycket säljare där som på storbanken.

    Man skulle kunna önska att bloggsfären vore en fredad zon, som uppmanade till kritiskt tänkande i mediabruset. Det som dom flesta bankkunderna saknar är ett väl fungerande filter mot allt snömos.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är mycket nöjd kund och samarbetspartner med banken, men mina åsikter är mina egna. Avanza skulle inte vilja ha det på något annat sätt, då kunde de lika gärna anställa någon snubbe som bloggar in-house.

      Radera
  9. Bloggarna är bättre än de så kallade experterna och anledningen är

    * De är ofta totalt oberoende eller har svaga incitament för att skriva upp något. En bloggare får inte pengar för att man berömmer t.ex. Spiltan eller Didner & Gerge utan gör det för att man gillar rättvisa.

    Man riskerar heller inte att man får skit eftersom man inte representerar en specifik arbetsgivare. Jobbar man åt Nordea kan man ju inte säga till kunderna att de ska sälja alla sina fonder och istället gå över till Didner & Gerge.

    *DI och en del andra medier har för stort inflytande. De har för många öppna eller halvkonstiga samarbetspartners. Simon B på Carnegie är ett bra exempel. Han är en ok fondförvaltare som handlar halvtråkiga aktier med bra direktavkastning som slår index med en liten marginal vilket jag själv också klarar fast till och med bättre och jag belönas inte med en krona men han belönas med flera miljoner bara för att han inte tvingas att följa index som storbankerna och sen får han titeln stjärnförvaltare för all framtid. Sen samarbetet med insiderförvaltaren är ju också väldigt tveksamt. Ska han få gratis marknadsföring för all framtid varje vecka i Sveriges största tidning för ekonomi ? eller kostar det mycket ? Hur som helst tror jag inte på konceptet i någon större utsträckning.

    * Experter är ofta inte experter längre utan alla deras meriter ligger flera år tillbaka i tiden.

    * Vissa experter som C Hemberg kan inte mer än någon av de större bloggarna. Bara en gammal journalist som får synas mer än andra (dvs. mer rätt offentligt till att tycka än andra) . Hade ni följt hans råd om fonder hade ni inte haft mycket pengar kan jag säga.

    * Många i finansbranschen är enbart framgångsrika för att de kommer ifrån bra förhållanden och har kapital, kontakter och kunskap hur man säljer och marknadsför och kommer undan med underprestationer år efter år.

    * Jag tycker att personer med makt att uttala sig ska ge i fan att se till att vanligt folk som inte ens kan grundläggande redovisning dessutom ska belåna sig. Att rika har låg belåning i säkra aktier kan de ha eftersom de är så pass rika att om det någon gång skiter sig gör de inget. Men för vanliga människor skulle det vara en tragedi. Säger Lynch och Buffett att man aldrig ska låna till aktier då ska man givetvis inte göra det. Kan man inte hitta bra aktier så ska man ge fan i det. Titta bara på "Ägamintid" strålande exempel på att man kan göra bra affärer utan belåning om man är i rätt branscher och rätt länder vid rätt tillfällen. Eller Lundaluppen själv som köpte Swedbank i ett bra läge vilket till stor del byggt upp hans stora och fina portfölj.

    * Många som har mycket pengar eller höga löner eller ärvda pengar eller som är anställd i finansbranschen säger saker som tas ur sitt sammanhang, som bara passar just deras ekonomi, som är förenklat förklarat eller som gynnar de själva indirekt.

    * Avslutningsvis vill jag rekommendera alla att istället läsa kloka råd från lite defensiva placerare som Lundaluppen eller mellandefensiva som 40/20. Ägamintid bör man inte följa eller härma efter exakt då det är ett annat placeringssätt. Det är lite stjärnkänsla (Seth Klarman, Daniel Loeb, B Berkowiz eller andra aktivistinvesterare över det hela). Lyckas man slår det garanterat allt annat som finns att tillgå. Men är man lite för sen med att hoppa på tåget eller om man bara "härmar" några av hans köp så finns risken att just de köpen går dåligt medans hans andra köp går jättebra. Så mitt tips till nybörjare är att under era första 5 år som ni studerar börsen så samlar ni mer fakta/analyserar själva/väljer gurus att inspireras av. Sedan år 5-10 kan ni börja praktisera er fram till en stil som passar er själva. Sen när ni är 30+ är ni förmodligen i samma klass som de bättre "experterna" i Sverige trots att ni är obetalda och inte syns i DI-TV eller i någon dålig podcast.

    SvaraRadera
  10. Jag är så cynisk att jsg påstår att de stora vinnarna på belåning är avanza, som drar in ränta och transaktionskostder. Förlorarna är de som går in fel med belåning och i värsta fall köper bolag med höga egna lån. Ett tämligen färskt exempel på vad belåning kan ställa till med är sparbanksstiftelserna som jag tror hade bättre möjlighet att ha koll än det stora flertalet amatörinvesterare. Belåning i dessa sammanhang är enilgt min uppfattning en styggelse som endast gynnar långivaren, inkassobolag och i värsta fall kfm.//stavros

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är man både kund OCH aktieägare i Avanza, så är man inte någon stor förlorare, det man betalara i ränta på belåning och courtage, får man tillbaka i form av aktieutdelning och värdeförändring ( förhoppningsvis ökning) på aktien.
      Jag blev aktiv kund hos Avanza vintern 2003-2004 och köpte aktier i bolaget i augusti och har dem kvar. Det är det bästa aktieköp jag gjort, utdelningarna har gett tillbaka inköpskostnaden, värdeökningen är 1400%. Om alla som blev kund hos Avanza köper aktier i bolaget första veckorna de öppnat ISK, så bör det bli en bra investering i långa loppet. Jag brukar köpa aktier i bolag jag är kund hos, min näst bästa investering är Bahnhof när de gjorde en ägarspridning för 5-6 år sedan, är även kund hos de ssedan längre tid

      Radera
    2. Förlorare blir man som sagt var inte för att man belånar aktier, förlorare blir man när värdet på belånade aktier åker ner i källaren och i värsta fall blir noll kronor (vilket mycket väl kan hända), lägger man då till en sjukskrivning, separation eller höjda räntor, är det lätt att hålla sig för skratt.//Stavros

      Radera
  11. http://seekingalpha.com/news/1540621-wal-mart-warns-on-profits

    KAOS

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm, oförändrat resultat från föregående år (per aktie), kaos är kanske lite starkt uttryck ;-)

      Radera
  12. Svar
    1. Du var artig nog att inte kommentera kvaliteten ;-)

      Radera
  13. Jag är medveten om hävstången en belåning kan ge och en viss frestelse finns att handla fina direktavkastare till 1,99% eller vad superlånet kostar idag?

    Jag är nog för feg och det är väl därför min portfölj består uteslutande av "tråkiga" LargeCap bolag.

    SvaraRadera
  14. Gunther jobbar ju åt Nordnet som gynnas när privatpersoner tar lån. Det är klart han rekommenderar det, oavsett vad han som privatperson tycker. Man kan ju hoppas att folk förstår att Sparpodden är en marknadsföringskanal för Nordnet och inget annat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag uppfattar både Mårder och Hemberg som herrar med ganska egna agendor, man driver inte frågor för att maximera kortsiktig handel primärt. Den kommunikation från dem som jag tycker är mest "färgad" är när de diskuterar storbankerna och lösningarna från dessa.

      Att Günther Mårder själv är högbelånad på sin bostad och har sparat sin CSN tvivlar inte jag på alls.

      Radera
    2. Jag uppfattar Gunther som tillräckligt smart för att förstå att belåna aktieportföljer vid detta tillfälle inte är någon bra ide för den "vanlige" något okunnige spararen/investeraren. Dock rekommenderar han det, vilket jag tror är en direkt följd av att han blir avlönad varje månad från Nordnet och inget annat. Sparpodden är onekligen Nordnets podd och inte Gunthers podd.

      Radera
    3. Hej Niklas, trist att du har uppfattat det som att jag rekommenderar belåning för vanliga sparare - vilket är HELT fel. Redovisa gärna i vilket sammanhang jag gjort det.
      Bästa hälsningar
      Günther Mårder

      Radera
  15. Helt off topic, jag skulle rekommendera dig och alla andra intresserade av aktier att lasa "A colossal failure of common sense". Boken sags handla om hur Lehman Brothers gick under, jag tycker den ger en mycket mycket bredare bild an sa. Den visar hur GFC uppstod, men an viktigare sa visar den hur personerna pa distressed tradingavdelningen pa Lehman sag detta komma, redan 2005-2006. Helt klart en av de mest larorika bocker jag last och forvanansvart mycket av det gar att anvanda praktiskt. Bland annat har det gett mig annu mer vatten pa min kvarn att jag inte skulle rora fastighetsbolagens preferensaktier ens med tang.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Kanske en recension på bloggen? ;-)

      Radera
    2. Tyvarr har jag alldeles for fullt upp just nu for att vacka liv i min blogg igen, da jag har borjat plugga till en CFA, jobbar samt forbereder mig for ytterligare en termins studier. Fullt upp helt enkelt.

      Har som mal att vacka liv i bloggen igen framat augusti, dock med 100% analyser och inget annat.

      Sa istallet ser jag framemot din recension!

      Radera
  16. Generalfelet är att man belånar sig för att sedan köpa skitaktier i förhoppningsbolag som många gånger rasar 20-30% på kort tid, paniken infinner sig och man säljer. Nja belåning är inte min grej sen lägger jag iofs pengarna på tråkiga bolag som CocaCola mfl.

    /XO

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med tanke på hur många det verkar vara som går "all in" i märkliga förhoppningsvisbolag som aldrig visat vinst så skulle det inte förvåna mig om många av dem belånt både det ena och andra för att köpa de aktierna.

      Galenskap verkar inte sluta vid en dålig idé.

      Allvarligt talat, har ni kollat forumen för Josab, Cefour, Kancera, Starbreeze, Cellpoint connect etc? Man häpnar.

      Radera
  17. Man kan ju köpa Industrivärden så får man en aktie som är ganska högt belånad, och på så sätt få en hävstång.

    /Sb

    SvaraRadera
  18. Mången räntesparare eller guldtomte undrar nog om svenska småsparare skaffat sig stålpsyken nu när så många har satt sina besparingar på börsen. Hennes & Mauritz eller Cassandra Oil - aktie som aktie - det är ju samma sak!

    (Nu skulle jag dock aldrig rekommendera någon att belåna sig utan att även bifoga ordentliga räkneexempel. Jäkligt oansvarigt)

    /EJB

    SvaraRadera
  19. Vet inte om det är positivt eller negativt men hur som helst lite kul när man kommer på sig själv med att sätta på en andra omgång morgonkaffe (efter att den redan extra stora laddningen är slut) och man fortfarande är mitt uppe i "morgonlektyren". Då vet man att det är rapportsäsong och att luppen går på högvarv - otroligt inläggsfrekvens till min och många andras stora glädje!
    //F

    SvaraRadera
  20. Deras beteende gör mig ILLAMÅENDE

    SvaraRadera
  21. Hej Lundaluppen,

    Jag vill bara förtydliga att jag är mycket skeptisk till aktiebelåning - så länge man inte VERKLIGEN vet vad man gör. Belåning påverkar sparares beteende till det negativa då de flesta blir alldeles för snabba med att ta hem vinster samtidigt som förlusterna snabbt kan bli stora...

    Hoppas att det framkom i årets första avsnitt av #sparpodden som släpptes på nyårsdagen.

    Bästa hälsningar
    Günther Mårder

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, tack för kommentaren. Jag lyssnade igenom Sparpodden #14 igen och får ge dig rätt i att det inte rekommenderades brett, utan till endast till den som vet vad den håller på med. Nu anser nog iofs 80-90 procent att de gör det ;-)

      Radera
    2. Tack!
      Jag hoppas att många vanliga sparare snarast ser det som en varning att "endast använda sig av belåning om man verkligen vet vad man håller på med". Men jag tror att du har rätt i den saken att många killar 20-30 år har en tendens att överskatta sin egen förmåga (mig inkluderad) vilket gör att vi tillhör en riskgrupp - som riskerar att bli förlorare pga felanvänd belåning.
      Bästa hälsningar
      Günther Mårder

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.