måndag 13 januari 2014

Kort om Twitter

OK, som ett erkännande av min begynnande medelålder har jag en bekännelse: första gången jag hörde talas om Twitter och dess teckenbegränsning var min första tanke att "detta är det romerska imperiets fall, våra smartaste tänkare uppfinner något som är underlägset tidigare lösningar". Antingen tänkte jag något så djupt och verbalt eller var det något i linje med "vad i h-e är det för mög", minnet börjar bli lite avskavt med ålderns rätt.

Världsomspännande kvitter!
Men jag är fortfarande ung nog att ändra mig. Även om själva verktyget är halvimponerande är tillämpningen inte det. Jag har egentligen knappt använt Twitter förrän de senaste månaderna men börjar verkligen få upp ögonen för hur enormt användbart det är i ett specifikt sammanhang: att följa media eller ännu hellre individuella journalister eller personer med PR-yrken. Dessa människor är ständigt online, ger små extra kommentarer och är fantastiskt nog väldigt tillgängliga för små frågor och resonemang.

Skulle toppjournalister, höga chefer på bankernas rådgivningsavdelningar, eller sparekonomer någonsin svara på ett mejl från mig? Knappast. Svarar de på en Tweet? I 90 procent av fallen, ja. Jag är imponerad och försöker vara lika duktig. Mina svarstider har gått från månader till timmar nu i alla fall, tveka inte att kontakta @Lundaluppen :-)

PS. jag har inte intresserat mig för aktien, borde jag det?

22 kommentarer:

  1. I min erfarenhet är det främst journalister som är hopplösa att nå på mejl. Annars är jag imponerad av hur svarsvilliga personer är i näringslivet.

    Däremot verkar Twitter helt klart vara överlägset i kontakten med journalister (och för att reta riksdagsledamöter...).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min erfarenhet är att riksdagsledamöter, i alla fall "backbenchers", är bra på att svara på mejl. :)

      Radera
  2. Se där! Om Twitter fortfarande är poppis om två-tre år kanske jag också skaffar det. Jag har på tio år gått från "early adopter" till "late majority" eller "laggards" när det gäller att ta till sig ny teknik.

    Jag har relativt nyligen upptäckt att man genom sitt Google-konto kan bli aviserad när det kommer nya kommentarer på inlägg och det är ett riktigt uppsving ;-)

    Twitter-aktien bommar väl de flesta av dina investeringskriterier utan att man ens behöver läsa en årsredovisning, men det skulle ju kunna vara intressant att se vilket kriterium bolaget/aktien bryter mot grövst. Värdering eller lönsamhet? Kanske är ägarbilden till och med kass? :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gjorde ju en dödsdömd "analys" av Diamyd en gång i tiden, så det kanske är dags för en ny?

      Radera
    2. @Kenny
      Jag kunde inte sagt det bättre!
      Med vänlig hälsning
      Lars

      Radera
  3. Jag gillar med att man kan nå journalister och politiker direkt!

    Kolla in www.insidevoice.se så har ni fler finanstwitterkonton :)

    SvaraRadera
  4. Finns det någon som har förslag på bolag att borra in sig i? Min bevakningslista är fullvärderad för första gången någonsin . Bonheur var intressant men jag kan inte riktigt känna mig trygg med min egen analys. Det finns för många frågetecken om både bolaget och branschen för mig. Vad har övriga kommit fram till?

    Ska jag behöva betala av på mitt lån?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du inte har något emot återköp istället för utdelning kan Topdanmark kanske vara något? Protector Forsikring är också populär bland grannbloggar.

      Radera
  5. Tack för förslagen men det är inte aktuellt. Topdanmark är lönsamt men saknar "bra" ägare samt ingen utdelning som du nämner. PF är inte intressant, framförallt inte efter artikeln som publicerades på Aktiefokus.

    Träbranschen är spännande (om man är trist som jag) men det krävs en del arbete för att vaska fram vilket bolag som går stärkt ur krisen. Har ju hoppats att du ska sätta tänderna i detta med nyckeltalsjämförelser, nischanalys och så vidare för de stora bolagen. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Topdanmarks största ägare är Sampo, helt ok för mig. PF håller jag med om.

      Radera
    2. Ah, jag blandar ihop det med Tryg? Om jag ska köpa ett försäkringsbolag så är det Sampo. Men jag kan inte riktigt bestämma mig om jag gillar Nordea-innehavet eller inte. Nalle vet säkert vad han sysslar med men å andra sidan så ogillar jag verkligen banken.

      Radera
    3. Instämmer, det är Sampo som är förstahandsvalet här också (kanske inte så överraskande) och Topdanmark skulle vara en "köpa billigare alternativet"-lösning. Jag försöker hitta möjligheter i andra jaktmarker istället.

      Radera
    4. "framförallt inte efter artikeln som publicerades på Aktiefokus"

      Du får gärna utveckla eftersom du verkar ha dragit andra slutsatser än vad den nämnda artikeln gjorde. Är det något jag har missat eller har du bara en mer Lundaluppenlik syn och kräver 10 år prickfri vinsthistorik?

      Själv tycker jag att RSA Insurance är intressant om man bortser från ägarbilden, som inte är någon höjdare. Låg värdering och en stor del (ca 1/3) av vinsten kommer från Norden där de äger Trygg Hansa och Codan. Ledningen har missat en del prognoser på sistone och utdelningen har sänkts, vilket marknaden avskyr.

      Radera
    5. Hej Kenny, jag syftar till artikeln där VD(?) hypar bolagets aktie osv. Tack för tipset gällande RSA även om det inte är intressant för mig.

      Radera
    6. OK, jag förstår att det kan sticka i ögonen med en reklamkampanj om aktien. Glöm bara inte bort de excesser som Sampo/Nordea eventuellt har för sig. Bonusar, lägenheter osv. :-)

      Radera
  6. Andree,

    Alltid farligt att ge köpråd, man löper stor risk att få ta på sig dumstruten... ;-)

    Dock: Har du tittat på McDonald's? Kan ju strida mot etiska överväganden, men handlas en fem, sex procent lägre än för två år sedan (talar endast om nivån nu).

    P/E-talet är inte under 15 (runt 17 beroende på mått). Direktavkastning på ca 3.4 procent; har haft en mycket fin utdelningstillväxt (men förmodligen inte långsiktigt uthållig, åtminstone inte à la 2000-talet). Höjde senast i december med mer modesta fem procent.

    Vanskligt att spekulera i valutor, men dollarn är ju relativt låg också...

    Hälsningar

    Carolus (med dumstruten redo på skrivbordet)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Angående köpråd så håller jag med dig, därför frågade jag efter bolag att borra in mig i för egen analys.

      MCD ligger på 75 dollar i min bevakningslista (20% MOS). Tyvärr är aktien långt över den nivån.

      Radera
    2. McD klarar mina etiska gränser, så det är mer att priset aldrig blir lågt :-)

      Radera
    3. Hej,

      Ok.

      Debatten om att höja minimilönen i USA ("drabbar" i och för sig alla bolag i branschen) samt en svag försäljningstillväxt på sistone är väl det som hållit tillbaka aktien (?)...

      Det i kombination med någon trigger (företagsspecifik eller några oväntade ageranden från FED?) kan kanske pressa ner den...

      Carolus

      Radera
    4. Nytt borrningsförslag (dumstruten är förföriskt lockande...).

      Det är en volatil raring, ett klädbolag som inriktar sig mot tonåringar och yngre halvan av "20-talet"... Tonårsmode, tänker ni? Ja, jag sa ju att hon är volatil...

      Skuldfri (om jag kommer ihåg rätt; måste kollas upp!); har endast lämnat utdelning sedan 2004, men fortsatte med det finanskrisen igenom.

      Har vid två tillfällen bjudit på rejäla extrautdelningar, vilka kan ha varit triggade av en oro för en förändrad (försämrad) utdelningsbeskattning med Obama vid rodret (den Bush införde 2003 var ju gynnsam). Politiskt motiverat eller ej, men pengarna fanns där i alla fall...

      Ett "lyckat" bottenfiske under hösten 2008 skulle ha inbringat aktier för runt sju, åtta dollar stycket (P/E okänt). Idag är hon närmare 15 dollar aktien till ett P/E i de "övre tonåren"; direktavkastning om drygt 3 procent.

      Är trots ett tapp på 30 procent senaste året alltså inget fynd; "margin of safety" är ett okänt begrepp i hennes universum... ;-)

      Så, nu ska väl alla värdeinvesterare vara bortskrämda...

      Mina damer och herrar, jag ger er den förföriskt attraktiva, men ack så farliga American Eagle Outfitters (ticker: AEO)...

      Carolus

      Radera
  7. Min bevakningslista är också ganska fullvärderad. Det är alltid intressant att få lite tips för att sedan gå vidare med egna analyser.

    Jag har köpt i 2013 och ska förtsätta att köpa på nuvarande nivåer: Industrivärden, Vale, Oracle.

    /M

    SvaraRadera
  8. Blogg och sporadiska besök på Facebook (för privat bruk) är så långt mina sociala media-talanger sträcker sig än så länge. Twitter känns lite som att det skulle bli ännu en grej att försöka ha koll på, men jag är ju inte sämre än att jag kanske en dag ångrar mig. :)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.