torsdag 30 januari 2014

Rapport från TeliaSonera

Ett bolag som jag analyserade för fyra år sedan är TeliaSonera. Den gången var jag svagt positiv men avvaktade. Två år senare skrev jag om Tele2 att "[...] fokuseringen på datatrafik gör operatörerna alltmer utbytbara och till skillnad från försörjningsföretag inom exempelvis elnät eller fjärrvärme finns det en reell konkurrens. Om denna observation stämmer kan vi förvänta oss en prispress på operatörernas tjänster framöver [...]". Dagens bokslutskommuniké från Telia cementerar snarare den andra analysen än den första.

Först lite utdrag ur rapporten (helårsjämförelser mot 2012):
  • Nettoomsättningen i SEK minskade med 3 procent till 101 miljarder kronor, i lokala valutor var försäljningen i princip oförändrad
  • EBITDA före engångsposter sjönk med 1,6 procent, det bör dock noteras att TeliaSonera har en lång och kär tradition av engångsposter
  • Det fria kassaflödet sjönk med 31 procent, en nedgång som dock helt kan förklaras med en exceptionell utdelning från MegaFon föregående år
  • Resultatet per aktie sjönk 25 procent till 3,46 kronor per aktie
  • Utdelningen höjs till 3 kronor per aktie
Vinsttappet kan synas dramatiskt men beror alltså huvudsakligen på jämförelsestörande poster under 2012. Sedan min fyra år gamla analys har bolaget återinvesterat 64 miljarder kronor vilket "förräntat sig" med en sänkt omsättning med 5 procent och ett resultat som fallit ungefär 20 procent. Naturligtvis är en stor del av de 64 miljarderna underhållsinvesteringar.

I min diskussion om vilka bolag som är bäst för den långsiktige ägaren efterlyste jag bolag som kan ge hög avkastning på inkrementellt investerat kapital. TeliaSoneras nyinvesteringar har uppenbarligen givit noll.

Därför gör TeliaSonera mycket klokt i att dela ut så stor del av vinsten som möjligt för att tillåta ägarna investera den någon annanstans. 

Med dagens aktiekurs på 48 kronor ger TeliaSonera en direktavkastning på 6,25 procent. Det är inte fy skam men att döma av utvecklingen är detta allt ägarna kan hoppas på. Med 87 procents utdelningsandel och sjunkande resultat och omsättning är utrymmet för höjningar framåt tveksamt. Är 6,25 procent i avkastning tillräckligt för dig för att investera i ett bolag med betydande politiska risker framförallt i österled? Det är inte tillräckligt för mig.

16 kommentarer:

  1. Fick chansen att öka mitt innehav idag, så jag är glad åtminstonde :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då håller jag tummarna för din skull att min dystra syn är felaktig :-)

      Radera
    2. Inget långsiktigt innehav, bara snabba cash :)

      Radera
  2. Ägarna får skylla sig själva när de plockade bort den personal som kunde göra riktiga affärer. Nuvarande ledning har inte mitt och min plånboks förtroende.

    SvaraRadera
  3. Ökade idag med enda motivering att nersidan torde vara begränsad och att direktavkastningen är tillräckligt attraktiv (för mig). Jag undrar hur teleoperatörer kommer värderas framöver, jag håller med om din analys att de blir mer och mer försörjnngsbolag, men dom ägar alla något som alla vill ha (radio frekvens licenser)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gissar att det är en långsam omställningsfas och att de så småningom kommer att bli intressanta att äga. Risken är bara att det blir en kurs- och vinstmässig pyspunka hela vägen dit.

      Radera
  4. Är det någon som ställt Telia mot Orange och jämfört dessa? Känns lite som samma skrot och korn. Skulle vara mycket intressant att höra luppens och övriga duktiga kommentatorers syn på denna bolagsjämförelse.

    SvaraRadera
  5. Intressant läsning som vanligt, keep up the good work luppen!

    Jag är lite förvånad (besviken?) över att du inte kommenterat Apples rapport och kursreaktionen som följde...Vad tror du om framtiden?

    När ett av världens största bolag backar 10% på en rapport, som i mitt tycke inte var så dålig, och som dessutom sitter på en jättekassa som kan användas för att köpa tillbaka aktier - är inte det ett köpläge?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer nog med en kommentar på Apple, Google och Microsoft lite senare.

      Radera
    2. Det vore spännande med lite mer genomlysning av de delar av Bonheur som inte är FOE också, det är rätt snårigt att få en överblick tycker jag. :)

      Radera
    3. Ja, det är ju främst Cruises och en massa småplock men visst kan det vara läge för det.

      Radera
  6. Januari är en av årets bästa månader med nästan dagliga inlägg från luppen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det, jag har ett stående nyårslöfte som håller en månad ungefär ;-)

      Radera
  7. Det här var ju ingen upplyftande läsning efter att jag plockade upp några Teliaaktier i min utdelningsportfölj. Intressant läsning i alla fall även om jag hoppas att telia kan slå fast en ny tillväxtstrategi nu när man kört i diket med den gamla. Intressant läsning, tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har haft eller fått fel förut, men jag själv är inte intresserad av någon operatör.

      Radera
  8. Ställde i veckan ut ett antal säljoptioner (dvs jag binder mig till att köpa) på 42kr till september. Det känns som en mer rimlig värdering för mig. Jag blir inte ledsen om det inte blir något men jag blir inte ledsen om jag får dom heller.
    Köpeskillingen ligger på ränta fram till dess.
    Telia har hittills varit ett fantastiskt bolag för mig som gärna köper och säljer via optioner.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.