söndag 12 januari 2014

Premiepensionsbokslut 2013

Dags för sista bokslutet för 2013, premiepensionen. Jag fortsätter med den balanseringsstrategi som Ben Graham föreslog för drygt 60 år sedan. Han har under senare år varit i gott sällskap, bl.a. förespråkar Malkiel motsvarande upplägg. Jag balanserar helt enkelt en indexfond mot en räntefond. Jag vet att jag uttryckt skepsis mot indexinvestering här nyligen, men i premiepensionen ser jag inget bättre alternativ.

Man kan såklart diskutera om ytterligare index borde ingå, respektive hur väsentligt det är för mig att hålla 30 procent i en räntefond när så lång tid kvarstår till pensionen, men jag kör vidare på den inslagna vägen.

Portföljen innehåller en balanserad mix av Avanza ZERO och Spiltan Räntefond Sverige och då blir i allmänhet uppgången mindre i uppgång och nedgången mindre i nedgång. 2013 var därmed ännu ett år då index steg mer än mitt premiepensionstillgodohavande.

År
LL-PP
SIXRX
Diff
Medel
2009
41,6 %
52,5 %
-10,9 %
31 %
17,5 %
26,7 %
-9,2 %
12 %
-6,5 %
-13,5 %
7,0 %
-11 %
13,4 %
16,5 %
-3,1 %
12 %
2013
19,0 %
28,0 %
-9,0 %
21 %
Ack
109,9 %
149,2 %
-39,3 %
77 %
Snitt
16,0 %
20,0 %
-4,0 %
12 %

Kolumnen LL-PP visar mitt utfall och kolumnen Diff visar skillnaden mot SIXRX. Den sista kolumnen visar utfallet för den genomsnittlige PPM-spararen, denna siffra hämtar jag ur det orange kuvertet. För första gången har jag hamnat under medelspararen, kanske beroende på hur AP7 Såfan numera använder hävstång?

En enda ombalansering har skett under året: den 28 oktober såldes 45,5 andelar i Avanza ZERO för 148,65 kronor och 60,5 andelar i Spiltan Räntefond köptes för 111,71 kronor. Denna transaktion ledde snarast till ökad underavkastning under slutet av året.

Det har varit en väldigt dyr period att inte vara fullinvesterad, fyra procentenheters underavkastning är katastrofalt i längden. Jag kommer dock fortsätta mitt experiment åtminstone till nästa lågkonjunktur.

14 kommentarer:

  1. Har hört från många kompisar att de redan börjat pensionsspara. Jag är själv relativt ung och studerande. När tycker du man borde börja lägga undan en slant från lönen och tänka på pensionen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har slutat... När pensionsprognoserna började peka mot statlig skatt efter pensionen föll alla incitament att låsa in pengar i decennier i ett politiskt styrt system.

      Jag skrev ett inlägg om pensionssparande för något år sedan. Kontentan är att om man kan hålla i pengar gör man kanske bäst i att låta bli.

      Radera
  2. Intressant att medelspararen gått såpass mycket sämre än index. Troligen för att många som närmar sig pension har en stor andel i räntefonder men också säkert för att många är väldigt inaktiva och bara valde några fonder när PPM startade kring 2000 och fortfarande sitter kvar i dessa. Jag minns t.ex. att ett antal teknologifonder med mycket IT var bland de 10 mest valda fonderna då.


    Jag håller också med dig om att privat pensionsparande är något man bör undvika om man har det minsta disciplin och kan hålla i pengarna. Helt onödigt att låsa pengarna i 30 år i ett system när man inte har en aning om vilka skatteregler som kommer att gälla då.

    SvaraRadera
  3. Men vad har snitt per år blivit sedan start ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt snitt? +5% efter att ha följt en katastrofal tillväxtmarknadsstrategi till 2008. Ppm-doktorn hette sajten, finns nog fortfarande.

      Radera
    2. Gjorde samma misstag med PPM-doktorn, tror att de hade tur ett tag och hamnade i "nu-kan-vi-det-här"-fällan. De finns fortfarande, presterar under index och försöker sälja in sina två egna PPM-fonder.

      Radera
    3. Efter jag skrev svaret tiitade jag på hemsidan igen, och de hade rätt ok resultat fram till strax innan finanskrisen. Mitt misstag var att inte tänka själv och anta att dessa självutnämnda experter hade något slags hemligt recept. Deras senaste år har varit mycket svaga såg jag också :-(

      Radera
    4. Wow...

      Lundaluppen har alltså följt en PPM-rådgivare, till råga på allt någon som heter "PPM-doktorn"?!

      Även solen har tydligen sina fläckar... ;-)

      Carolus

      Radera
    5. @Carolus: jag föddes som en okunnig dåre och har kämpat hela livet i hopp om att en dag kunna kalla mig något annat ;-)

      Radera
  4. Är inte Spiltan Aktiefond Investmentbolag bättre än Avanza ZERO och likaså Carnegie Corporate Bond A bättre alternativ i form av avkastning. Corporate bond har lite högre risk än ränteinnehavet men känns inte som så mycket större då det är i från bolag med hög rating. Likaså investmentbolag snittar väll på att slå index med några procentenheter per år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr finns inte den Spiltan-fonden med bland PPM-fonderna.

      Radera
  5. Vad tycker du om Maersk's kursrusning de senaste månaderna ?
    Överdriven?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker man gått från en rabattvärdering till en mer normal värdering. Det har definitivt gått fort, men jag vet inte om att det ska ses som överdrivet. Det känns inte särskilt intressant att köpa mer nu.

      Radera
  6. Kul att se dina PPM. Jag rekommenderade ett liknande upplägg för något år sedan åt en nära anhörig som snart ska gå i pension (Avanza Zero + Spiltan räntefond). Det är antagligen den lägsta avgiften man kan uppnå om man vill ha ränte och indexfond i PPM?

    Själv kör jag 100% Avanza Zero på mina PPM-pengar, men jag har ju också 30-40 år kvar till pension.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.