torsdag 2 januari 2014

Bloggbokslut 2013

Bloggåret 2013 avrundas som alltid med ett bloggbokslut. Lundaluppen har de senaste åren etablerat sig som en av de större investeringsinriktade bloggarna i landet. Vi har fått mycket nytt sällskap och det är lite roligt att bloggen gått från "den pigga nykomlingen" till "gubbinvesteraren" som många refererar till! Här är en sammanställning av bloggens historik i siffror:


2013
2012
2011
2010
Antal inlägg
146
202
116
156
Antal unika besökare
78 698
55 271
34 390
15 194
Antal besök
466 508
285 578
162 220
61 879
Flest besök under en dag
2 285
1 325
1 078
615
Antal sidvisningar
800 888
496 986
254 499
109 752
Antal kommentarer
3 618
2 904
661
296
Blogginkomster (kr)
7 929
4 648
1 691
1 462

Antalet sidvisningar stämmer inte riktigt mellan Google Analytics och Google-ägda Blogger, siffrorna ovan kommer från Analytics.

Trafiken och inkomsterna under året har ökat med 60-70 procent medan antalet inlägg minskat med 25 procent. Det sistnämnda har berott på att jag haft ovanligt mycket att göra på jobbet, inte ett minskat intresse. Den ökade trafiken tror jag beror dels på det allmänt ökade intresset för investeringar, men även på att kommentarmängd och -kvaliteten har ökat ännu mer. Ni läsare bidrar alltså ännu mer till att göra bloggen bättre. Det låter som en klyscha men det stämmer i det här fallet.

Jag fortsätter att rapportera blogginkomsterna så att ni som läsare kan sätta det i perspektiv till investeringsinkomsterna. Jag tycker det är ärligast att ni får skapa er en egen uppfattning om bloggen är köpt eller självständig.

De populäraste sidorna räknat i sidvisningar under året var:
  1. Inköp Industrivärden, maj (7784)
  2. Inköp Industrivärden, juli (6999)
  3. Laddar för köp (6844)
  4. Inköp Industrivärden, oktober (6802)
  5. När det inte finns något att köpa (6725)
OK, så det bästa jag kan göra för att väcka intresse är att köpa lite Industrivärden och sedan skriva om det? Sanningen är nog att bloggen börjat leva ett eget liv: jag skriver ett inlägg och ni läsare börjar kommentera och diskutera. När jag sedan skriver ett nytt inlägg flyttar diskussionen dit istället. Flera av inläggen ovan har helt enkelt legat som senaste inlägg under en lite längre period, 1-2 veckor, och därmed har de blivit välbesökta.

Om man istället tittar på vilka artiklar som varit mest kommenterade får man en lite intressantare lista, nämligen:
  1. Laddar för köp (144)
  2. Att prata ekonomi (102)
  3. Inköp Industrivärden, maj (93)
  4. En julsaga (86)
  5. När det inte finns något att köpa (76)
"Kommentarerna har verkligen höjt bloggen till en ny nivå och jag vill tacka alla er läsare för att ni läser och även ger tillbaka genom kommentarena, fortsätt så 2013!" skrev jag förra året och ni gjorde verkligen det, ett stort tack!

Om jag ska göra några personliga val av inlägg som jag själv tyckte var lyckade, väckte intressant debatt, eller bådadera så nämner jag gärna:
Är det något inlägg du saknar i den här listan?

Med detta avslutar jag årets navelskådning. Lundaluppen lever och mår bra både som blogg och som investeringsportfölj, 2014 blir spännande!

26 kommentarer:

  1. Tack för ett jätteintressant bloggår och jag är övertygad om att 2014 kommer erbjuda mycket spännande även på en "gubbinvesterar" blogg. ;)

    SvaraRadera
  2. Tack för att du fått upp ögonen på mig och säkert många andra. Nu gäller det bara att hålla och fortsätta investera både i med- och motgång.

    -cmj
    Trading the OMX

    SvaraRadera
  3. Mycket stark tillväxt får jag säga. Man skulle investera i ett index som följde Lundaluppens blogginkomster.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får väl göra en deal med Spiltan, de verkar ju vara lite kreativa och gilla småskaligt. ;-)

      Radera
  4. Verkar gå stadigt framåt :-) Tack för en bra blogg, fortsätter följa med stort intresse 2014.

    SvaraRadera
  5. Jag gillade mycket ditt inlägg "Analysskolan". Skulle gärna se en uppföljning och fördjupning på detta. Kanske även tips på bra handböcker (för icke-ekonomer!) om hur man läser nyckeltal och sätter sig in i ett bolags ekonomi etc. Tack för allt ditt arbete!

    SvaraRadera
  6. Var kommer bloggintäkterna ifrån? Ser ju ingen reklam på sidan! Blir vi lurade på något sätt? Har Industrivärden betalat dig för att driva deras kurs? :)

    Dr Je

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kör säkert med ett lömskt bannerfilter ;-)

      Anders Nyrén kan inte vara helt nöjd med sin marknadsinvestering där :-)

      Radera
    2. Ja. Där har vi det. Ter sig så naturligt att jag helt glömt bort det. Du har med andra ord inte tjänat många slantar på mig. :)

      Kursen har kanske inte gått upp... men vem vet? Kanske borde den ha gått ner?

      Dr Je

      Radera
  7. Det här tänker jag plagiera! Har du något smidigt sätt att få fram vilka inlägg som fått flest kommentarer? Sen undrar jag om besöksstatistiken per inlägg är från Analytics eller Blogger?
    Sen undrar jag: hur många kommentarer har du fått totalt under 2013?
    Mvh,
    Snåljåpen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Siffrorna är tagna ur Blogger, tyvärr är statistiken trubbig och det är antal visningar/kommentarer hittills som gäller. Det ger ju en kraftig fördel till inlägg från första halvan av året.

      Radera
    2. Bloggen har fått ungefär 3 600 kommentarer under året, vilket är mer än alla tidigare år tillsammans. Borde kanske lägga till det i tabellen.

      Radera
    3. Antal kommentarer tillagt nu.

      Radera
    4. Grymt! Hur fick du ut kommentarerna per år? Verkar inte vara jättelätt.

      Mvh,
      Snåljåpen

      Radera
    5. Nej, lite jobb:

      1. Gå till kommentarlistan
      2. Välj att visa 100 per sida
      3. För varje årtal från 2014 och neråt
      a. räkna vilket nummer sista kommentaren är på året
      b. beräkna antal genom att subtrahera föregående års

      Du var ju i IT-branschen så lite pseudokod borde ju funka :-)

      Radera
    6. Tack för det! Blev lätt för mig då jag inte har lika mycket kommentarer och inte lika lång historik ;). Min statistik kommer imorgon, den ser blek ut i jämförelse...

      Mvh,
      Snåljåpen

      Radera
  8. Tack för ditt engagemang på bloggen under 2013.
    Ser fram emot ett spännande 2014.
    /DanneO

    SvaraRadera
  9. Passar också på att tacka för ditt bloggande. Min favoritblogg!

    SvaraRadera
  10. Bra jobbat luppen och alla ni andra som kommenterar! Jag rekommenderar bloggen till alla jag känner :)

    Må ni alla ha ett grymt 2014 och möjlighet att köpa aktier på rea!

    Robert

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,

      Om du är samma Robert som undrade över att amortera versus att ränteplacera, så skrev jag någon fundering till.

      (Inlägget "God Jul" har jag för mig)

      Mvh

      Carolus

      Radera
  11. Stort tack för den tveklöst bästa aktiebloggen. Gärna fler inlägg för 2014. :)

    SvaraRadera
  12. Tack för en mycket intressant blogg, ser fram mot att följa dig även under 2014!

    SvaraRadera
  13. Instämmer i allt beröm! För en nybörjare, både som sparare (min portfölj är något mindre än Lundaluppens ...) och som aktiebloggare, är det här lärorik läsning.

    Får man önska? (Lite som när man gick fram till DJ:n förritin.) Skriv gärna något mer om Axis. Jag är nyfiken på bolaget, och skulle tycka det vore väldigt intressant att få se det placerat under luppens kliniska öga. Bland annat ger de sig in i inpasseringskontroller, ett nytt område. Gillar också att det verkar vara ett företag med en ingenjörscentrerad företagskultur (no offence, alla ni ekonomer där ute).

    Keep up the good work!

    SvaraRadera
  14. Hej,

    Synnerligen välförtjänt! Ska som sagt bli intressant att se vad som händer med trafiken då börsen svänger neråt...

    Måste säga att jul- och nyårshelgen bjudit på en otrolig mängd läsvärda inlägg och kommentarer... Svårt att hinna med nu när man förväntas vara ledig! Har inte ens hunnit läsa de 62 kommentarerna i "Sälja övervärderade bolag" (har precis betat av "Indexkramande")...

    Får bli när jag börjar arbeta efter trettonhelgen! ;-)

    Mvh

    Carolus

    SvaraRadera
  15. Det var en mycket intressant uppställning. Du har alltså fått c a ett öre per sidvisning i intäkt. Jag trodde att en sådan här välbesökt kvalitetsblogg skulle generera mycket högre inkomster, men där bedrog jag mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror nivån är rätt normal (har jämfört med några andra bloggare). Don't quit your dayjob, som det brukar heta...

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.