onsdag 14 april 2010

Rapport från Investor

Jag kikade lite på Investors rapport här under lunchen och den ser, liksom Industrivärdens, inte ut att innehålla några överraskningar. Aktiernas marknadsvärde har höjts och därmed substansvärdet. Även substansrabatten har ökat, vilket är trevligt för oss som är nettoköpare. Jag tänker inte ge mig in på någon ny analys, men köpläget i Investor har helt klart inte försämrats.

Några mindre observationer:
  • Man har gjort ett större köp i Saab till ett pris av 95,50 kr. Köpet var delvis "maktbetingat" men priset var i mina ögon helt klart attraktivt.
  • Börje Ekholm kommenterar vikten av starka ägare när han diskuterar belåning - förmodligen en känga till Industrivärden (en gammal och kär tradition dem emellan). Det han dock missar är att i nästa led har Industrivärden klart starkare ägare. 
Summerat ser jag det som en bra rapport i den meningen att inget egentligt har försämrats i bolaget eller dess innehav och substansrabatten har ökat. Investor står helt klart på min lista av köpkandidater, och befintliga aktier kommer så klart att behållas.

3 kommentarer:

  1. Intressant. Jag har Investor själv, så jag tackar och bockar för din lyxrådgivning, som man skulle få betala mycket dyrt för om man bad om det på en bank. :)

    Eftersom du sprutar ur dig inlägg i så hög fart tänkte jag att du kanske missat mitt inlägg om bolag du kunde kika på när du har tid till det. Därför kopierar jag in det inlägget nedan, det ligger annars under ditt inlägg där du ber om förslag på bolag att analysera.

    "Utmärkta texter du skriver! :) Här är några bolag jag gärna skulle se att du tittade lite närmare på.

    * Fortum

    * Concordia Maritime

    * Swedish Match

    * Carlsberg

    * Dannemora Mineral
    "

    /Starvid

    SvaraRadera
  2. Carlsberg och Fortum har jag med på listan. Jag har av personliga skäl lite problem med Swedish Match, de andra ska jag överväga.

    SvaraRadera
  3. Tack!

    Dannemora är ju knappast ett moget värdebolag om man säger så, men Concordia är stabilare än man kan tro. Man är skyddad mot de våldsamt konjunkturbundna shipping-raterna eftersom alla fartyg kör på långa fasta kontrakt.

    /Starvid

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.