tisdag 27 april 2010

Rapport från Swedbank

Nu på morgonen släppte Swedbank sin Q1-rapport och di.se (och även placera.nu) utnämner det till en "vinstchock". Jag får väl erkänna att jag förväntat mig ett positivt resultat, Wolf har ju städat rejält under 2009.

Tyvärr har de andra bankerna inte släppt sina rapporter så det finns inget att direkt jämföra med. Jag gör dock några reflektioner:
  1. Räntenettot har sjunkit rejält både jämfört med Q1 och Q4 2009. Jag vet inte om detta är något vi kommer att se hos andra banker också (jämfört med Q4 alltså), men helt klart är att när Swedbank nu börjat hitta fram till svarta siffror igen så måste man ut och jaga kunder.
  2. Provisionsnettot har sjunkit jämfört med Q1 2009 vilket ju är en entydig indikation att man förlorat marknadsposition rejält på den fronten, detta är såklart något som pågått under hela bankens kris.
  3. Kreditförlusterna är fortfarande helt oacceptabla, även om de nu kan hanteras av bankens intjäning.
Kort och gott inga egentliga överraskningar, bara ett konstaterande att det kommer att dröja innan Swedbank har samma ställning på marknaden som man hade innan krisen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.