fredag 15 november 2019

Det kom ett brev

… från Skat idag.

Brev från Skat

Trogna läsare (verkligt trogna) minns att jag ansökte om återbetalning av dansk källskatt för snart tre år sedan. För drygt ett år sedan fick jag brev att det skulle dröja upp till tolv månader till innan de kunde pröva min ansökan. Idag fick jag alltså ett nytt brev, budet är nu att det kan dröja upp till arton månader till innan de prövar min sak.

Jag flyttade för några år sedan alla mina danska innehav till kapitalförsäkringar och har därigenom överlåtit denna process för kommande utdelningar till Avanza. Varsågod Avanza, lycka till.

Om du väljer att köpa danska börsbolag i en vanlig depå är mitt tips att räkna bort 12 procent av utdelningarna som förlorade. Eller i alla fall lägga på en diskontering för 3-5 års väntetid. Jag kanske är optimistisk där.

Något om blogg och portfölj

Ryktet om bloggens död är betydligt överdrivet. Sedan återkomsten för några år sedan skriver jag inte längre om utdelningar utan de rena dokumentationsinläggen handlar bara om inköp och försäljning av likvida aktier. Eftersom jag inte gjort några sådana köp eller försäljningar och inte heller haft någon skrivlust så har det inte blivit några inlägg sedan i september. När jag köper något (likvitt) lovar jag att skriva.

Jag har ett Google Doc-kalkylark där jag räknar ihop avkastningen på mina olika delportföljer som ligger spridda över privat ägo och bolag, i ISK, depå och KF i flera banker. Jag tittade på arket häromdagen för första gången på två och en halv månad. Bolagen tycks leva utan att jag tittar på dem. Jag tror till och med utdelningarna kommit trots att jag saknar plingande appar.

Livet leker, barnen växer, verksamheterna växer, portföljen växer väldigt bra i absoluta termer, magert i relativa termer. Luppen lever och skrivlusten kommer säkerligen tillbaka, vi hörs!

24 kommentarer:

  1. Följer inläggen om Skat med spänning.

    Köpen i Novo Nordisk under 2016-2017 var för min del mina första danska aktier. Vi får se när Avanza lyckas få tillbaka skatten..

    Ser fram emot fler inlägg när skrivlusten återkommer! Njut av att portföljen sköter sig själv så länge.

    Mvh DF

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej allihopa,
      Jag heter Herr, Rugare Sim. Jag bor i Holland och jag är en lycklig man idag? och jag sa till mig själv att alla långivare som räddar mig och min familj från vår dåliga situation, jag kommer att hänvisa alla personer som letar efter lån till honom, han gav mig lycka till min och min familj, jag var i behov av ett lån på € 300.000,00 för att starta mitt liv hela tiden när jag är en ensamstående far med 2 barn träffade jag denna ärliga och Allah fruktade man lån långivare som hjälper mig med ett lån på € 300.000,00, han är en Allah fruktade man, om du är i behov av lån och du kommer att betala tillbaka lånet, vänligen kontakta honom berätta för honom att (Herr, Rugare Sim) hänvisar dig till honom. Kontakta Mr Mohamed Careen via e-post: (arabloanfirmserves@gmail.com)


      LÅN Ansökningsinformation FORM
      Förnamn ......
      Mellannamn .....
      2) Kön: .........
      3) Lånebelopp som behövs: .........
      4) Lånetid: .........
      5) Land: .........
      6) Hemadress: .........
      7) Mobilnummer: .........
      8) E-postadress ..........
      9) Månadsinkomst: .....................
      10) Yrke: ...........................
      11) Vilken webbplats gjorde du här om .....................
      Tack och hälsningar.
      E-post arabloanfirmserves@gmail.com

      Radera
  2. Du ska visst få "rentegodtgørelse" också. Danskarna har väl också minusränta så det kan bli dyrt.

    SvaraRadera
  3. Glädjande att se att Danskarna ivartfall beivrar det faktum att de blivit utsatta för en brottsvåg, även för skatteåterbäring. Hade det varit i Sverige så hade det blivit tvärtom, dvs dyrt för skattebetalarna med brotten.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
  4. Så det är bra att Danskarna håller inne pengar som aktieägare har rätt till. Inget emot att de gör något men det får ju finnas någon rimlighet i hur lång tid det ska ta.

    Gissar på att när jag får mitt beslut så kommer det saknas någon petitess som gör att jag inte får några pengar.

    SvaraRadera
  5. Att vänta på Skat verkar vara ungefär som att vänta på Godot, och jag önskar faktiskt att våra svenska myndigheter tog ekonomisk brottslighet på samma allvar, även om handläggningstiden inte är ok. Jag kan bara hålla med om att det är mycket avkopplande när man har en portfölj/livssituation som tillåter att man har tid över för viktigare saker, som tex familjen.
    //Stavros

    SvaraRadera
  6. Min berättelse är förmodligen typisk. Min man föll i en affär med en annan kvinna på jobbet och lämnade mig. Jag fick äktenskapsprogrammet casting-program av en andlig far, mentor och healer som heter Oduduwa. 2 dagar efter Lunch of Stave för mina räkning för att få tillbaka min man hem till mig, det var en överraskning att jag inte ens kan förklara hur det hela händer, det fungerar som löfte från BABa.
    Min make var väldigt hård till en början, men min man Anderson kom tillbaka hem för att be om ursäkt och be om min förlåtelse, idag är vi lyckligare än någonsin.
     Jag kunde inte ha gjort det utan hjälp av Baba Oduduwa. Jag skulle ha gett upp och trodde att eftersom min man såg någon annan, så sa han att vi var klara. Efter lunch av Love spell, ringde min man mig på mobiltelefon och han återvänder hemma en dag efter.
    Jag är tacksam för denna andliga äktenskapshealer som hjälpte mig. Jag rekommenderar honom för alla som har äktenskap eller förhållandekris idag, snabbt konsultera denna spirituella spellaggare för att återvända ex love.
    här är hans personliga e-postadress: (dr.oduduwaspellcaster@gmail. com) WhatsApp endast: +79268011965

    Fountainville, PA

    SvaraRadera
  7. Hej, säsongs hälsningar till alla mina vänner där ute, är här för att berätta lite om hur jag fick min man tillbaka med hjälp av en stor man som heter Dr.Amiso. Är Alice Lucas, efter att ha varit i förhållande med honom i tio år, min make bröt med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka på grund av den kärlek jag har till honom, bad jag honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem till min vän på nätet och hon föreslog att jag snarare skulle kontakta Dr.Amiso, den stora stavmästaren som kunde hjälpa mig att förtrolla för att få honom tillbaka, men jag är den typ som aldrig trodde på stava, jag hade inget annat val än för att pröva det, mailade jag Dr.Amiso, och han sa till mig att det inte fanns något problem att allt kommer att vara okej innan 48 timmar, att mitt ex kommer tillbaka till mig innan 48 timmar, han kastade trollben och överraskande under den andra dagen, det var cirka 16:00. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände, att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom, det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag känner som har ett förhållande problem, vem som helst kan behöva hjälp av Dr.Amiso stavmästaren, hans e-postadress är (herbalisthome01@gmail.com) du kan maila honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller cancer, vill gifta sig med älskaren efter ditt val eller skilsmässoärenden, hälso- eller äktenskapsproblem, vad som helst, ge inte upp, kontakta honom på herbalisthome01@gmail.com

    SvaraRadera
  8. To be continued.Hoppas bloggaren följer fallet till vägs ände. Glöm nu inte att det är Internationella mansdagen idag. Brukar vara ett evigt jamande om hur många fantastiska kvinnor det finns på Internationella kvinnodagen. Nu skrivs det ingenting.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
  9. Hehe ("... riktigt mange kr...")!

    Roligt med ett livstecken, Lundaluppen! (Fast du kanske twittrar en del?

    Ser mörkt ut gällande traditionen "En julsaga", men hoppas kan man ju alltid... :-)

    Inga bokrecensioner på gång eller speciella tankar kring värdeinvesteringsfilosofin? En eller annan spännande observation att dela med dig av i övrigt?

    Hoppas att alla trogna Lundaluppenläsare hänger kvar tills "bloggvintern" ger med sig!

    Vänliga hälsningar

    Carolus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske kan bli en julsaga i år, vi får se om inspirationen rinner till

      Radera
  10. Intressant. Är det verkligen så att Avanza per automatik kräver tillbaka källskatt från Danmark? Har för mig att det landet var ett undantag som man fick fixa själv, men det kan ju ha ändrats?

    SvaraRadera
    Svar
    1. De fixar det, men om de inte lyckas så fördelar de bortfallet över samtliga kunder, vilket är gynnsamt för oss med lite danskt, mindre bra för de som inte har danska aktier.

      Radera
  11. Har ni missat att Sofokles gjort ett återbesök i Lund och en intervju med Lundaluppen för bara några dagar sedan? Mycket intressant läsning.

    För övrigt är det stundtals rätt roande inlägg på denna blogg numera: "Med vänlig hälsning blev jag så krossad …"

    SvaraRadera
  12. Svagt av danskarna. Svenska skatteverket betalar hit till Finland 4-5 månader efter att man skickat in blanketten om återbetalning av källskatt. Punktligt varje år.

    SvaraRadera
  13. Hej Lundaluppen!
    Jag har väldigt länge följt din blogg, men har inte haft ett konto eller kommenterat tidigare. Förstår att du har mycket annat att göra, men saknar verkligen uppdateringar från dig.
    Jag har nyligen startat en egen blogg, https://juristinvest.blogspot.com/. Du får gärna kolla in den och lämna kritik. Kommer definitivt lägga till din blogg över läsvärda bloggar. Om du vill får du gärna även lägga till min.

    Ha det bra!
    //
    JI

    SvaraRadera
  14. Det här är så sant. Jag har upplevt det själv och Dr Ilekhojie har hjälpt mig med allvarliga problem i mitt liv. Dr Ilekhojie fixade min relation på mindre än 24 timmar. han är fantastisk och vet verkligen vad han gör. Jag rekommenderade honom till alla. Det här stavhjulet är väldigt bra. Professionell, korrekt, uppriktig och mycket erfaren. Tack för ditt arbete! Jag tackar min vän för att jag fick veta om din webbplats. Jag måste prata med dig om mina problem. Jag förväntade mig inga omedelbara resultat och var beredd att vänta ett par månader. Till min förvåning och förvåning började jag se resultat efter några dagar av gjutningen. Du är riktigt bra. Denna webbplats rekommenderas starkt. Detta är den verkliga saken. Prova det så blir du inte besviken! "Behöver du hjälp?

    WhatsApp Dr Ilekhojie på +2348147400259 eller
    E-post info@gethelps.online och gethelp05@gmail.com
    Webbplats: https://gethelps.online

    SvaraRadera
  15. Josip Marija,

    Stort tack!

    Tycker blogginnehavaren snart hamnat i en situation där stugstryk är det det som gäller.

    mvh

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är själv mycket nyfiken på hur blogginnehavaren i dag ser på marknaden och riskhantering och även jag hoppas på en snar återkomst.

      För egen del har den senaste tidens utveckling stärkt mig i uppfattning att investeringar i företag som lever i en "just in time ekonomi" och har anorektiska balansräkningar inte är något för mig. Jag förundras även över hur många företag det är där vinstmaximering har skett på bekostnad av långsiktighet.

      Festen är uppenbarligen över för den här gången, nu närmast återstår det att se hur svår baksmällan blir.
      //Stsvros

      Radera
    2. Japp!

      När jag kollar på bloggar nu är stark balansräkning nyckelord. Begreppet supply chain eller det står på hyllan attityden verkar ganska ute. Själv åt jag lunch i veckan med sekreteraren i De Efterklokas Klubb. Man var begravda i ansökningshandlingar. Det skulle vara kul om blogginnehavaren kunde meddela så där mellan tummen och pekfingret hur portföljen utvecklats!

      Mvh

      Lars

      Radera
  16. Hej, jag vill dela mitt underbara vittnesbörd. Efter att ha varit i relation med mannen i flera år, han delade med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom bad jag honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem till min vän och hon föreslog att jag snarare skulle kontakta en stavhjul som skulle kunna hjälpa mig att förtrolla för att få honom tillbaka men jag är den typ som aldrig trodde på stava, jag hade inget annat val än att prova det, jag e-postade stavskärmaren, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej innan tre dagar, att mitt ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande den andra dagen, det var omkring 16.00. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom att det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag känner som har ett problemproblem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla stavskärmaren som hjälpte mig med mitt eget problem. e-post: babaidadawiseman01@gmail.com
    Du kan skicka e-post till honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

    Älska trollformler
    Tjäna bra pengar eller vinna ett lotteri.
    Uppnå framgång i affärer.
    Andliga problem.
    Vinn rättsfall.
    Leta efter din livspartner.
    Få ett välbetalt jobb.
    Få kontroll över ditt äktenskap.
    Få tjänst och få attraktion från människor.
    Få tillbaka förlorade pengar.
    Läka dig av alla sjukdomar. både härdbara och obotliga.
    Lös graviditetsproblem och välsigna dig med spädbarn osv ...

    Kontakta denna fantastiska man om du har problem med en varaktig lösning
    via babaidadawiseman01@gmail.com
    WhatsApp: +2348136951551
    Viber: +2348136951551

    Tacka mig senare

    SvaraRadera
  17. Hej allihopa,
    Jag heter Herr, Rugare Sim. Jag bor i Holland och jag är en lycklig man idag? och jag sa till mig själv att alla långivare som räddar mig och min familj från vår dåliga situation, jag kommer att hänvisa alla personer som letar efter lån till honom, han gav mig lycka till min och min familj, jag var i behov av ett lån på € 300.000,00 för att starta mitt liv hela tiden när jag är en ensamstående far med 2 barn träffade jag denna ärliga och Allah fruktade man lån långivare som hjälper mig med ett lån på € 300.000,00, han är en Allah fruktade man, om du är i behov av lån och du kommer att betala tillbaka lånet, vänligen kontakta honom berätta för honom att (Herr, Rugare Sim) hänvisar dig till honom. Kontakta Mr Mohamed Careen via e-post: (arabloanfirmserves@gmail.com)


    LÅN Ansökningsinformation FORM
    Förnamn ......
    Mellannamn .....
    2) Kön: .........
    3) Lånebelopp som behövs: .........
    4) Lånetid: .........
    5) Land: .........
    6) Hemadress: .........
    7) Mobilnummer: .........
    8) E-postadress ..........
    9) Månadsinkomst: .....................
    10) Yrke: ...........................
    11) Vilken webbplats gjorde du här om .....................
    Tack och hälsningar.
    E-post arabloanfirmserves@gmail.com

    SvaraRadera
  18. Hej, jag skulle vilja komma i kontakt med dig om det går. Jag heter Elin och jobbar på Samuelssons Rapport. https://samuelssonsrapport.se/

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.