torsdag 15 april 2010

Analys av Johnson & Johnson

Idag tänkte jag vända luppen mot Johnson & Johnson, ett amerikanskt världsledande företag inom hälsovård av alla de sorter. Man tillverkar och säljer läkemedel, receptfria läkemedel, medicinsk utrustning, hudvårdsprodukter, implantat, tandvårdsprodukter och en hel del annat, kort och gott en mycket diversifierad portfölj.

Just den här diversifieringen tillsammans med den starka marknadsställningen tilltalar mig eftersom jag har väldigt svårt att bedöma och värdera rena läkemedelsföretag, i synnerhet de mindre vilka ofta har problem att uppvisa kontinuitet.

I sin senaste årsredovisning klassar man 2009 som ett av sina mest utmanande år, men tittar man på räkenskaperna så ser det mer ut som ett mindre hack i en väldigt kontinuerlig kurva, företaget har varit en riktig kassako det senaste decenniet. Därmed är det dags att kika på den kvalitativa investeringskriterierna.

KriteriumUppfyllt?Kommentar
Tillräcklig storlek:JAEtt av världens absolut största bolag i sin bransch
Stark finansiell ställning: NEJVäldigt nära ett ja här, omsättningstillgångarna överstiger de kortfristiga skulderna med 81 % och understiger de totala skulderna med 10 %. 
Intjäningsstabilitet: JAVinster hela 2000-talet
Utdelningsstabilitet: JAUtdelningar hela 2000-talet
Intjäningstillväxt: JAIntjäningsförmågan per aktie var ca $1,40 vid sekelskiftet för att idag ligga på ca $4,20, en tredubbling
Trovärdig ledning: JAInget som tyder på motsatsen
Gynnsam ägarbild: JASom jag brukar säga: jag har gärna Berkshire Hathaway som en partner.

Faktum är att detta är det av de amerikanska jätteföretagen jag analyserat som varit närmst full pott inom de kvalitativa kritierna. Rejäl tillväxt, ganska starka finanser och regelbunden utdelning. Det enda man önskar sig mer är ett bra pris. Dagskursen på Johnson & Johnson är $65,40, vilket ger...

  • P/E blir $65,40/$4,20, dvs. nästan 16, EJ OK. Om man tror att Johnson & Johnson kommer att fortsätta expandera de närmaste åren är dock den multipeln ganska enkel att försvara. Sedan sekelskiftet har man vuxit med 11 % årligen och om det fortsätter kan man räkna hem ett P/E på uppemot 30.
  • Priset per eget kapital exklusive goodwill ($12,80) blir över 5, EJ OK. Men som vanligt i den här genren av bolag som har världsledande varumärken fäster jag inte så stor vikt vid det här kriteriet eftersom man har ett mycket starkt intrångsskydd och inelastisk prissättning.
Trots mina två EJ OK ovan tycker jag faktiskt att Johnson & Johnson är köpvärda idag, givet att man även fortsättningsvis lyckas växa och utveckla framgångsrika produkter. Det är helt uppenbart ett företag som lyckats upprepa framgångar inom produktutveckling och marknadsföring.

1 kommentar:

  1. Jag har varit nyfiken på Johnson & Johnson ett tag och funderar på att slå till.

    Men jag får det inte riktigt att gå ihop. Siffrorna ser bra ut men aktiekursen har stått och stampat under de senaste 10 åren.

    Med dagens kurs på 58$ och vinst på 4,20$ får vi ett P/E-tal på nästan 14.

    Utdelningen har ökat från 0,6$ till 2,11$ på 10 år.

    Direktavkastningen har tredubblats på 10 år, från 1,2$ till 3,6$. Mellan 2000-2010 har försäljningen fördubblats.

    Varför visar detta sig inte i aktiekursen? Handlades Johnson & Johnson till skyhöga P/E-tal för 10 år sedan? Varför har synen ändrats på bolaget? Är det något jag har missat?

    Tack för en otroligt bra blogg.

    Mvh
    Bengt

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.