torsdag 27 mars 2014

Rapport från H&M

Efter att ha ägnat senaste tidens inlägg nästan helt åt Handelsbanken är det skönt med lite omväxling när H&M släpper sin kvartalsrapport för december 2013-februari 2014.

Årets första kvartal har varit trevligt för Hennes & Mauritz. Butiksetableringen har resulterat i ökad försäljning, ökat bruttoresultat och ökat nettoresultat, men som vanligt de senaste åren i fallande grad. Höjdpunkterna i rapporten är (jämförelser med Q1 2013):
  • Antalet butiker har ökat med 13 procent till 3 192 st
  • Omsättningen har ökat med 13 procent till 32 miljarder kronor. Även om följsamheten mot butikerna aldrig är perfekt är det positivt att tillväxten ligger på ungefär samma takt
  • Bruttoresultatet har stigit 13 procent till 17 miljarder, bruttomarginalen sjönk något men ändå positivt att man hållit marginalen någorlunda. På sikt drömmer man ju som ägare om att bruttomarginalen ska leta sig upp en bra bit över 60 procent igen
  • Försäljningsomkostnaderna har stigit lite mer än bruttoresultatet, och tillsammans med höjda centrala omkostnader och lägre finansiella intäkter har det lett till en lägre nettomarginal
  • Resultatet per aktie har stigit 7 procent till 1,60 kronor, detta är normalt H&M:s svagaste kvartal så ett förbättrat resultat här har inte någon enorm bäring på årets resultat
I övrigt rullar H&M:s expansion vidare, till synes utan större hinder eller felsteg. I år lanserar man fyra nya e-handelsmarknader och tre nya fysiska marknader, äntligen ligger online före butikerna i nyetablering. De största tillväxtländerna i kvartalet jämfört med förra året är Kina och Italien (!), kul att man kan hävda sig i "modets hemland" även om det kanske främst rör sig om en återhämtning.

Huvudkedjans andel av butikerna har sjunkit från 94,6 procent till 93,5 procent av totala antalet butiker. H&M redovisar inte vad de omsätter men småkedjornas betydelse i koncernen växer och utrullningen av COS och & Other Stories fortsätter.

Den svaga punkten i rapporten är varulagret som ökat med 15 procent, varav 13 procent kan motiveras av tillväxten. Detta har lett till ett klart försämrat kassaflöde jämfört med föregående år. Det är dock väldigt vanligt att säsongs- och vädervariationer gör att H&M:s varulager fluktuerar så jag är inte orolig. Men det hade varit trevligare om man sålt av de där 2-3 extra procentenheterna.

16 kommentarer:

  1. Besvikelse på alla punkter kan man läsa. Inte höjt utdelningen på 4 år. Känns som det finns trevligare aktier att köpa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte på gång att köpa fler, nej.

      Radera
    2. Det kan ju läggas till att den som köpte för 4 år sedan slapp betala 277 kronor för aktien.

      Radera
    3. Har endast haft HM en kortare tid (5,5 år) och är rimligt nöjd med min avkastning (17% per år inkl ej återinvesterade utdelningar, och före skatt). Håller dock med om att några 17% per år från dagens nivåer verkar tufft! så har minskat en del av mitt innehav. Samtidigt har jag även behållit en betydande post, då det kan bli en klar förbättring av rörelseresultatet om några år när förhoppningsvis de senaste årens 'investeringar' börjar bära frukt, ev parat med en bättre ekonomi i Europa.
      MM

      Radera
    4. Jag köpte idag en mindre sudd HM på nedgången efter att ha suktat efter dem en längre tid. Hoppas att investeringarna i online och nya butiker bär frukt på sikt. Aktien känns däremot allt annat än billig, men det har den väl aldrig känts?

      Radera
    5. @MangoldX: de gånger HM känts riktigt bra i pris har annat varit fullständigt utbombat... Svårt bolag att komma in i öht.

      Radera
    6. Jo, det är precis vad jag också tyckt. Galen på mig själv för att jag köpt till fru och barn, men inte till mig själv. De har haft en bra resa hitintills.

      Radera
  2. Ställer en off topic fråga här:

    Jag har inte mottagit någon utdelning denna månad från Realty Income, skulle kommit den 17:e. Banken svarade bara: "när det gäller utländska utdelningar vet vi inte när de bokförs på kontot". Har någon råkat ut för något liknande och vem vänder man sig till? Använder Danske Bank.

    Ps. Tidigare utdelningar har inte varit några problem.

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min utdelning trillade in på kontot den 18/3. Har nordnet. 0,1822$ per aktie.

      Radera
    2. Jag fick vänta tre veckor på senaste utdelningen från Philip Morris Int. Svaret jag fick från Avanza var:

      "Hej,
      vi har ej ännu erhållit likviden för utdelningen från vår utländska depåbank. Så snart vi fått pengarna kommer vi att fördela utdelning med valutadag 2014-01-10 till ditt konto.

      Det är den gällande rutinen vid utländska utdelningar hos Avanza."

      Radera
  3. I Maj slår H&M äntligen upp dörrarna i Modena, låt va att huvudkonkurrenten Zara samtidigt öppnar vägg i vägg. Ser stor potential i Italienska småstäder (storlek som Malmö), marknaden domineras idag totalt av lokala småbutiker så här finns stort utrymme för etablering... Resan som gjorts i Sverige och senare Tyskland kan nu starta i Italien, räknar man butiker per invånare så måste Italien ligga väldigt lågt. Lägg till att ungdomar och andra verkligen gillar kläderna så ser det riktigt ljust ut.

    SvaraRadera
  4. Zara känns bra mycket vassare i Italien än H&M. Generellt är jag inte imponerad av COS.

    Det enda som känns bra är väl utrullningen av webben i Frankrike och att man slår upp i Australien.
    Jag finner det väldigt svårt att slå till på H&M även om jag har varit sugen.

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Jag har en nybörjarfråga gällande kassaflödet i rapporten. Hur påverkar stock-in-trade kassaflödet, på vilket sätt? Om man jämför med tidigare år så är den lägre i denna rapport än tidigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När lagret ökar i storlek är det positivt för resultatet, men påverkar inte kassaflödet. Ett stort lager är en risk där nedskrivningar kan skapa stora framtida förluster.

      Radera
    2. Vad jag reagerade på var din kommentar i slutet där du skriver att det stora varulagret, jämfört med tidigare år, lett till ett klart sämre kassaflöde. Det är det sammanhanget jag inte riktigt förstår.

      Radera
    3. Klart sämre kassaflöde blir det när varulagret växer utan att resultatet växer motsvarande.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.