måndag 24 mars 2014

Handelsbankens ÅR 2013 (12) - Avslutning

Detta är tolfte och sista delen i en serie där jag kommenterar Handelsbankens årsredovisning 2013 i detalj. Serien började i ett inlägg som beskriver seriens syfte. Detta inlägg handlar om avslutningen på sidorna 204-216 som omfattar kontaktuppgifter, definitioner och förklaringar.

Då var det dags att avsluta genomläsningen av SHB:s årsredovisning och om jag får lov att recensera inläggen själv så är det nog främst del 7, koncernens räkenskaper, som jag skulle rekommendera läsare att återvända till.

Sidorna 208-214 går igenom samtliga kontor i banken och dess chefer. Det intressantaste här tycker jag är kartorna som visar regionbankernas områden. Förutom Sverige är Storbritannien den enda hemmamarknad som har mer än ett regionkontor (4 st).

Sidan 216 är däremot obligatorisk läsning med tydliga definitioner av ett antal vanliga begrepp i rapporten. Jag tänkte inte gå igenom dem då jag tycker de är väl beskrivna, om något verkar oklart så är kommentarfältet öppet för frågor.

Och då kan man lägga undan årsredovisningen för den här gången! Jag hoppas genomläsningen varit till nytta för några av er? Det finns väldigt mycket information i årsredovisningen och det gäller inte bara för Handelsbanken utan för alla större börskoncerner. Årsredovisningen är på många sätt den bästa informationskällan om ett företag och ofta startpunkten för mitt eget läsande om företaget. 

9 kommentarer:

  1. Off topic. Har du tittat något på recipharm som ska noteras? Är personligen sugen på att addera medcin till portföljen. Men det är ofta dyrt eller förhoppningsbolag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inget bolag som intresserar mig. Priset såg väl inte helt galet ut vid en första anblick, men jag är inte rätt person att bedöma bolagets utsikter.

      Radera
  2. När kommer genomgången av Bluesteps årsredovisning?

    ernesto

    SvaraRadera
  3. Har tidigare varit projektledare/redaktör och skribent för årsredovisningen på ett stort svenskt bolag. Jag kan säga att när man sitter där i vintermörkrets Februari och försöker lägga de sista fixa de sista korrekturfelen så undrar man 'vem faaan läser allt detta" så förutom att du givit oss en insyn i Handelsbanken...sitter någon eller några kontorsslavar på Handelsbanken och myser för här är beviset på att någon har läst:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jo vi är säkert en fyra-fem personer i landet som läser hela årsredovisningarna ;-)

      Radera
  4. Tack för genomgången! :)

    SvaraRadera
  5. Stämmer in i kören. Tack för genomgången!

    SvaraRadera
  6. Någon kommentar på SHB:s agerande för att runda EU-reglerna?

    SvaraRadera
  7. Tak for gennemgangen. Virkelig grundigt, godt arbejde.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.