måndag 27 februari 2017

Inköp H&M

För andra månaden i rad gör jag ett inköp, det verkar som att månadssparandet vaknat till liv igen? Återigen föll valet på H&M som i skrivande stund är det enda bolag som min bevakningslista pekar ut som köpvärt.

Det blev även denna gång en liten post motsvarande 0,1 procent av portföljen till kursen 236 kronor. Senaste inköpet skedde till kursen 233,30 kronor.

Så här ser den aktuella portföljen ut efter köpet:

Bolag
Andel
Handelsbanken
18 %
Illikvida aktier
13 %
Hennes & Mauritz
12 %
Deere & Co
10 %
SAS Pref
7 %
Industrivärden
7 %
Castellum
6 %
Investor
6 %
Wal-Mart Stores
6 %
Novo Nordisk
5 %
AP Møller-Mærsk
5 %
Sampo
5 %

Walmart har uppvärderats en del sedan rapporten och klättrade några steg i portföljen. Deeres portföljandel är kanske lite större än jag skulle önska, men jag har inte planerat någon försäljning i skrivande stund.

25 kommentarer:

  1. Jag tycker att din portfölj ser riktigt fin ut och det finns där en del bolag som jag aldrig hört talas om tidigare.

    För övrigt en mycket bra blogg. Är inne här och läser dagligen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, lite ovanlig kommentar :-), de flesta brukar tycka portföljen blir alltför indexnära med enbart jättebolag.

      Radera
    2. @kronantillmiljonen.se

      Tack för en intressant kommentar. All vår början bliver svår, bättre går det år från år brukar det heta. Själv arbetar jag hela tiden med att bygga upp min bokliga bildning. Har ägnat eftermiddagen till en djupstudie av Stagnelius Suckarnes mystär.

      Mvh

      Lars

      Radera
  2. Luppen!
    Hur ser känslighetsanalysen ut vad gäller dollar/SEK? Hur påverkas varukostnad och rörelsemarginal på en dollarförsvagning? Nåt vackert exempel i skjortärmen?
    /långtradarn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gällande H&M? Grovt förenklat köper H&M i dollar, säljer i euro och redovisar i kronor.

      Om dollar stiger jämfört med de andra ökar kostnaderna och marginalen krymper.

      Om euro stiger jämfört med de andra ökar intäkterna och marginalen stiger.

      Om kronan stiger jämfört med de andra minskar både intäkter och kostnader någorlunda proportionellt och därmed även marginalen.

      Det mest känsliga är förhållandet mellan euro/dollar där marginalen kan påverkas kraftigt, kronan är faktiskt mindre viktig.

      Radera
    2. Tack!
      Finns det någon vägledning i årsredovisningen hur marginalen förändras om valutaparet dollar/eur ändras?

      Radera
    3. Nej, jag har inte sett någon sådan känslighetskalkyl.

      Radera
  3. Jag ökar inte i HM innan jag ser en bättring i marginaler. De måste leverera snart. Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan säkert vara klokt, det luriga är att marknaden brukar se sådana signaler fortare än jag ser dem. Att vänta brukar ofta leda till att jag missar uppgången.

      Jämför Deere t.ex. som tokrusat senaste månaderna på förbättrade prognoser för amerikanskt jordbruk. Jag hade aldrig agerat lika fort på dessa signaler.

      Jag försöker istället för att tajma marknaden handla när jag ur ett absolut perspektiv anser aktier billiga. Jag har givetvis fel rätt ofta, men tillräckligt sällan för att det ska vara lönt - hittills.

      Radera
    2. Gjorde en egen värdering av H&M (publicerad på min blogg) inklusive känslighetsanalys för antaganden om framtida marginaler. Utifrån den kan man inte säga annat än att ni båda har rätt (Investeraren och Lundaluppen). Med väldigt försiktiga antaganden om framtida marginaler landade jag på en värdering på 220 kr men fann också att om (eller kanske när) marginalerna stiger så finns det en rejäl uppsida Marknadens värdering av bolaget kan därför snabbt sticka iväg uppåt vid tecken på att marginalerna börjar vända uppåt igen och då är det som Luppen skriver en rätt stor sannolikhet att uppgången kommit så snabbt att man missar en hel del av den.

      Själv har jag i dagsläget en för stor andel H&M i min portfölj, men hade jag haft en portfölj helt utan eller med en väldigt liten andel av aktien hade jag också köpt på mig lite till dagens pris, medveten om riskerna för att ingen vändning kommer men intresserad eftersom även små marginalförbättringar kan ge stora effekter i marknadens värdering.

      Ha det gott!
      MV

      Radera
  4. Känner igen mig lite i innehaven på min ISK (lååång sikt).
    Väldigt trygg med
    SHB
    Sampo
    Novo Nordisk
    Castellum

    Känns bombsäkra och kommer med fin utdelning även vid och efter krasch.

    SvaraRadera
  5. När jag var ute på stan med tjejen -
    Hon - Hm är typ nya Åhlens, jag svarar - va?
    Hon - Ja de säljer ju typ allt där, speciellt nu med Hm-home.

    Det fick mig att få en tankeställare.. De har blivit väldigt kompletta sedan ett tag tillbaka.
    Se bara nu hur mycket reklam de gör för Hm-home, ett stort plus är att deras Inredningsbutiker/delar ser väldigt inbjudande ut samt att designen verkar uppskattat hos många. Tror de är helt rätt ute!

    Mvh//Inv +

    SvaraRadera
  6. Hej,
    Mot.pris i bevaklistan antar jag betyder motiverat pris.
    Så tar vi t.ex Skanska är mot.pris 120. Är jag fel på det eller anser du Skanska vara väldigt övervärderat just nu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skanska skulle behöva uppdateras tror jag. EPSLTM är 13 kronor medan jag räknar med 8 som normal intjäning. Det kan indikera att jag skulle behöva NEPS och därmed det motiverade priset.

      Men även om jag skulle flytta upp till 13 skulle det fortsatt se dyrt ut.

      Radera
  7. Jag tycker det vore kul med en uppdaterad analys av Avanza. Du landar säkert i slutsatsen att det är övervärderat men motiverat pris tror jag inte du tycker är 150 kr fortfarande. Eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte skillnaden skulle bli så stor, en sättning på börsen skulle dra ner intresset och Avanzas intäkter rejält imho.

      Radera
  8. Jag är också köpare av H&M på dessa nivåer. Svårt att hitta köplägen på börsen nu. Hittar köpvärda aktier men inte defensiva aktier. Betsson och Pandora sticker ut som köpvärda.

    Hur går det med genomgången av Novo Nordisk rapport? Väldigt tung rapport att ta sig igenom.. Sålde av mitt innehav efter att de offentliggjorde deras prognos för 2017. Låg plus så jag köpte Pandora för pengarna istället.

    Novo är ett givet innehav på lång sikt (5-10 år) men tror den kommer vara seg på kort sikt (1-3 år). Din syn på Novo nu?

    Är för övrigt väldigt lång H&M nu. Varit i NYC och H&M butikerna är proppfulla. Om man får säga det själv är både jag och sambon väldigt modemedvetna och vi båda anser att H&Ms nya kollektioner är grymt snygga. Även H&M Home har riktigt snygga prylar.

    Tror H&M hittar tillbaka till bättre lönsamhet i framtiden då de streamlinar sin verksamhet och online tar större och större del av omsättningskakan.

    http://fuckyoufonden.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, det finns en kommentar på Novos rapport under rubriken "Dansk dubbel" här på bloggen.

      Jag "Lynchar" sällan själv, har så udda smak ;-)

      Radera
  9. Vad tycker ni om att Avanza numera bara skall betala tillbaks 91% av källskatten? Mailade de men de var nöjda med isitt nya upplägg så jag startade ett konto och en KF på på Nordnet (tog 5 minuter), kommer ha mina utlänningar där, visar det sig att deras sida är bra flyttar jag allt, (vill inte ha mer än en bank för börsaffärer).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom jag har en hel del danska aktier är jag ju nettovinnare på detta. Det är jag som får Petruskos pengar.

      Radera
    2. Hade inte nordnet grejat tillbaka 100% åt dig på dom med? Jag har själv avanza och tycker dom är bättre än nordnet på det mesta, men det känns lite segt att man tappar 1,35% på utländska utdelningar för att det delas med andra och att dom inte fixar tillbaka allt.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    3. Med Avanza kan jag begära tillbaka pengar och få > 100 % återbäring :-D

      Radera
  10. Du tror inte de potentiellt kommer tvingas sänka utdelningen framöver?

    /Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, om de inte vänder skutan och ökar kassaflöde och resultat 2017 lär de bli tvungna till det. Men jag tror att de lyckas vända.

      Radera
  11. Hej
    Tack för en bra blogg,
    Du som har koll på det mesta med skatt, vad är insättningsskatten på en ISK? Om jag för över tex 700k till ISK, vad blir självaste insättningsskatten?
    Mvh Marcus

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.