tisdag 21 februari 2017

Rapport från Walmart

Walmart visar i dagens Q4-rapport upp en positiv utveckling på i princip alla fronter. Det som ses som en risk för H&M har i Walmarts fall redan skett, börsvärderingen har långsamt sjunkit från en premiumvärdering till att betraktas som ett helt ordinärt bolag med P/E kring 15.

Till skillnad från just H&M redovisar Walmart lite brödsmulor till nyckeltal, långtifrån allt men tillräckligt för att ingjuta en viss optimism. Varuförsäljningen över senaste året har ökat med 36 procent online vilket bidragit till den övergripande försäljningen med... 0,4-0,8 procent i USA. Förvärvet av Jet.com ska ha bidragit till denna tillväxt, men framförallt innebar köpet en ytterligare kanal och en market place som snabbt byggt volymer som ett alternativ till Amazon, Costco m.fl.

Sett till helheten var kvartalet positivt för Walmart:
  • Försäljningen ökade med 1 procent trots rejäl valutamotvind
  • Jämförbar försäljning i USA ökade med 1,8 procent, drivet både av ökad trafik (ökat antal kunder) och ökade genomsnittliga kvitton
  • Internationellt ökade försäljningen med 3,0 procent men räknat i dollar sjönk den med 5,3 procent
  • Resultatet för året sjönk till 4,38 dollar per aktie och bolaget spår ett resultat för 2017 på mellan 4,20 och 4,30 dollar per aktie. I ljuset av detta sänker jag mitt investeringsantagande av "normal intjäning" till 4,30 dollar. Förhoppningen är såklart att Walmart ska kunna öka sin intjäning igen
  • De meddelade även att utdelningen höjs med 2 procent till 2,04 dollar per år eller 51 cent per kvartal
Ett mindre förvärv som seglade en aning under radarn då köpeskillingen bara var 51 miljoner dollar är köpet av Moosejaw för någon vecka sedan. Moosejaw är en mycket ansedd e-handlare som varit framgångsrika inom sitt segment. Bolaget kommer fortsätta drivas självständigt och det kommer säkert fungera som ett labb för den mycket större Walmartorganisationen.

Jag är optimistisk till Walmart över tid och tror att de ska lyckas omvända den tröghet de har i befintlig infrastruktur till skalfördelar och kunna bli tillräckligt bra online för att ge bl.a. Amazon en match genom sina enorma volymer.

19 kommentarer:

  1. Äger du själv Walmart? Eller funderar du på att köpa?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, har ägt dem i många år, ca 6 procent av portföljen.

      Radera
    2. Det hade jag missat. Tack för svar!

      Radera
  2. Vad är dina tankar om att Buffett nyligen sålde (90%) av sina Wallmart aktier efter 12 år?

    http://fortune.com/2017/02/15/walmart-warren-buffett/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Buffett har ju även lämnat Deere. Om jag ville investera som Buffett så hade jag köpt Berkshire Hathaway (vilket jag gjort till mina barn).

      Radera
    2. Hej Luppen, vad skulle du BRK motiverat pris? Aktien har gått som tåget efer trumps seger.

      Radera
    3. @Anonym: Jag har inte någon klar bild av det, men Buffetts egen bedömning att 120 % av bokfört värde är "billigt" kan säkert vara en bra utgångspunkt. Detta är nog enda fallet där jag kan tänka mig köpa VDs värdering av sitt eget bolag...

      Radera
  3. Bra summering. Jag äger med Walmart sedan länge. Det var fortsatt imponerande starka kassaflöden i rapporten, och värderingen är ju verkligen inte särskilt krävande heller.
    Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
  4. Hej Lundaluppen,

    Du har analyserat Tieto tidigare(2010). Hur ser du på bolaget idag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycks mer välskött idag än då och visar hyggliga marginaler, men samtidigt är detta den fas konsulter mår som bäst. Efterfrågan har stigit ett tag nu, vilket sannolikt innebär lönetryck ganska snart och då blir det nya problem.

      Radera
  5. Investeraren,

    Nej värderingen är inte krävande. Walmart har haft en nedåtgående trend ganska länge. Läste en kommentar nu på morgonen om Walmart. Det hela slutade i en köprekommendation med en riktkurs på 81 dollar.

    För två år sedan kostade Walmart cirka 81 dollar. Sedan är det intressant att se hur väl genomlyst bolaget är. Analytikerna förväntade 1,29 dollar för fjärde kvartalet. Walmart presterade 1,30 dollar. Walmart verkar ganska effektivt prissatt. Själv tycker jag Walmart är en ganska trist historia. Jag skulle köpt Pepsi om jag fått välja.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får väl välja, köper du Pepsi idag?

      Radera
    2. Jag håller med att Walmart är välanalyserat och genomlyst. Estimat och resultat brukar skilja på några cent när. Det brukar vara lönlöst för mig att gissa något om framtiden, analytikerna ligger långt framför mig.

      Det som är lite spännande är skillnaden i värdering mellan e-handlare som Amazon och traditionella handlare som Walmart. Medan handeln omfamnar båda modellerna och bolagen arbetar sig allt närmre varandra borde avkastningskrav och värderingar också närma sig, men det har vi inte sett ännu.

      Om det är Walmart som ska värderas upp eller Amazon som ska ner över tid kan jag inte svara på med säkerhet, men något spännande borde hända och trots allt äger jag hellre Walmart än Amazon givet det utgångsläge vi har idag.

      Radera
  6. @Billiga Aktier

    Har redan PEP i portföljen. När det gäller Walmart tycker jag att de har haft en trist nedåtgående spiral. Nedtyngda av kritik när det gäller deras personalpolitik. Många städer vill inte att dom etablerar sig i området då det slår sönder cityhandeln.

    Många som köper aktien idag upplever det säkert som ett turn-around case. De flesta läsare känner säkert till vad Buffett anser om dessa vändningskandidater. They seldom turn.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
  7. Hej,
    Som vanligt en riktigt bra genomgång.
    Tidigare idag läste jag denna tänkvärda artikel om WMT: http://seekingalpha.com/article/4048025-wal-mart-selling-replacement-cost-real-estate-tangible-assets

    Något i stil med att värdet på WMT uppgår bara till vad värdet på deras fastigheter är. De äger tydligen över 6000 av butikerna själva. Har du läst artikeln och hur du ser på det resonemanget?

    Allt gott
    /DanielWikstrom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Artikeln är läsvärd men vilar på ganska lös grund:

      1. Ingen skulle idag bygga upp ett retail-företag på samma sätt som Walmart är gjort, man börjar online

      2. Tanken om ett slaktvärde i termer av fastigheter är lika svag i konturerna som när man värderade textilföretag beroende på ersättningsvärdet av deras maskiner - när verksamheten är i verklig kris är köpcentrumfastigheter extremt lite värda.

      Med detta sagt är det alltid intressant att belysa företags värden ur olika aspekter och jag vill tacka för länken.

      Radera
  8. Sålde WMT i Januari efter ett par års lång relation. Anledningen var att minska antalet innehav.

    SvaraRadera
  9. Väl snål utdelningshöjning kan man tycka...

    SvaraRadera
    Svar
    1. När vinsten sjunker är alla höjningar av utdelningen i högsta laget tycker jag. Det viktigaste är att de får upp marginalerna igen, då finns det mer utrymme.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.