måndag 6 februari 2017

Handelsbanken-flipp

Idag var det dags igen att byta Handelsbanken-aktier. Jag sålde Handelsbanken B för 137 kronor och köpte Handelsbanken A för 135,30 kronor per aktie. Därigenom slutade jag dagen med ungefär samma kassa men lite fler Handelsbankenaktier och framtida utdelningar än jag inledde den med.

Tyvärr är mitt Handelsbankeninnehav till stora delar gammalt och ligger i depåer där skatten vid försäljning skulle bli skyhög, alltså kan jag bara flippa en ganska liten del av innehavet. B-aktien är dock ändå så illikvid att jag flyttar aktiekursen något varje gång jag gör detta. Denna gång gick en ganska stor del av vinsten till Avanza i form av courtage, men om jag byter tillbaka till B-aktier får jag låta differensen i värdering vara lite större. Jag skriver "om" för det är ju ingen naturlag att A- och B-aktierna ska fortsätta växla i prisnivå.

A-aktien bör enligt all logik vara marginellt högre värderad än B, aktien har högre rösträtt och är mer likvid.

Senast jag gjorde det omvända bytet var den 11 november 2016 och innan dess bytte jag från B till A i januari 2016. Intressant att detta växlande fortsätter.

Så här ser den aktuella portföljen ut efter köpet:

Bolag
Andel
Handelsbanken
20 %
Hennes & Mauritz
12 %
Illikvida aktier
12 %
Deere & Co
9 %
SAS Pref
7 %
Industrivärden
7 %
Castellum
6 %
Investor
6 %
AP Møller-Mærsk
5 %
Wal-Mart Stores
5 %
Novo Nordisk
5 %
Sampo
5 %

17 kommentarer:

  1. Handelsbanken arbitraget har funnits i många år. Jag gjorde några i fredags och återstoden idag. Undrar om det är just för att b-aktien normalt sett är den mest likvida i många bolag men just i Handelsbanken är det tvärtom. En lite märklig företeelse egentligen men tacksamt för oss som är långsiktiga ägare.

    SvaraRadera
  2. Hur gör du med GAV (som ju rimligen höjs) när du byter B till A eller vice versa? Uppdaterar manuellt, struntar i att det visar "fel" eller något helt annat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag låter mitt GAV stiga som definitionen och Skatteverket föreskriver ;-). Att försöka försvara ett lågt GAV är inte helt hälsosamt, en bra affär är en bra affär oavsett vad den gör med saker som GAV. Det gäller ju även om man viktar över till ett helt annat innehav.

      Radera
  3. Gjorde samma sak redan i Fredags. Var en skillnad på 40 öre mellan aktierna då, så det hade vart bättre att jag väntat tills idag med byte. Tyvärr såg jag inte detta i min spåkula :-) Ser dock varje tillfälle till byte som lite gratis avkastning. Grattis till en bra affär. Mvh Slimis

    SvaraRadera
  4. Nu börjar till och med jag med endast tio aktier tycka att det är värt risken att försöka. Det blir kanske 15 kronor i förtjänst.

    Undrar som Kristian också om du uppdaterar ditt GAV manuellt? Känns ju lite surt att börja om på noll för småpengar när B-aktien är över 33 procent upp sedan i somras. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ännu gratis courtage och lyckades tjäna nästan en tia på denna trade :D

      Radera
  5. Grattis! Måste göra klart bevakningsverktyget för att hålla koll på arbitraget för SHB så att jag inte missar detta igen. Äh gör en koll imorgon och ser om det funkar då också.

    SvaraRadera
  6. Det hedrar dig LL att du fortfarande orkar plocka upp pantburkar i diket!

    Som gammal beundrare av BurkKurt, tycker jag att man ska aldrig tappa gnistan!
    Kalle56

    SvaraRadera
    Svar
    1. BurkKurt från Staaan!
      Jag hade nästa glömt honom... Det var verkligen en man med oanade resurser.
      //Stavros (som ber om ursäkt för detta sidospår)

      Radera
    2. Jag får erkänna att jag fick googla denne Burk-Curt. Fin liknelse Kalle :-)

      Radera
  7. Tror mer på Nordea med bl a bättre direktavkastning...

    SvaraRadera
  8. Typexempel på en intelligent och enkel omplacering. Bra jobbat! (Vill slå mig för bröstet och hävda att jag gjorde detsamma någon gång under finanskrisen, men inte ägt SHB på länge nu).

    SvaraRadera
  9. David,

    Visst är det kul att se de stora elefanterna dansa.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
  10. Grattis - inget slår känslan av att dessa gratispengar, slår t o m att se utdelningarna trilla in.

    Lagt upp ett verktyg på bloggen där man lätt kan se spread mellan alla aktier på stockholmsbörsen. Fritt att använda för alla :)

    http://utdelningsseglaren.blogspot.se/p/aktiespreadar.html

    SvaraRadera
  11. Off Topic

    Först fick också kolla på vem denne Burk Kurt är. Hade varit kul om någon bloggare kommenterade detta med respons på bloggen. Bloggaren Snåljåpen skriver i ett inlägg att han saknade den tid då någon tog fram en motorsåg, och gick lös på hans investeringar. Tycker man det varför gör man sig då oanträffbar? På många bloggar skall en kommentar godkännas innan den publiceras. Varför? Är detta ett problem? En del flyttar till TradeVenue på andra skall namn och adress ifyllas? Varför?

    Jag är väl medveten om att bloggen ofta ses som en personlig dagbok som skall syfta till att utveckla bloggaren. Själv läser jag många bloggar för att leta investeringsuppslag. En del vill ha kommentarer andra vill det inte. Är varken rätt eller fel.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har lite svårt för Tradevenue, det känns trångt och ogästvänligt där.

      Radera
  12. Har du någon kommentar på det trista utdelningen? Själv blev jag lite besviken måste sägas... :-/ Har gått och tänkt att Handelsbanken är bästa valet i sektorn men blev lite tveksam.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.