onsdag 30 januari 2013

Rapport från H&M


Idag släppte H&M sin bokslutskommuniké för sitt bokföringsår 1 december 2011 till 30 november 2012. Aktiemarknaden gjorde inte precis vågen utan en del av den uppgång vi sett i aktiepriset försvann igen. Det fjärde kvartalet bjöd på en resultatminskning, kanske mer beroende på att fjärde kvartalet föregående år var relativt starkt. H&M:s försäljning har en märklig vana att av olika anledningar flytta lite fram och tillbaka under året, så när man tittar på kvartal eller månader kan det hoppa ganska mycket. För helåret noterar jag följande:

  • Omsättningen ökar 10 procent till 121 miljarder
  • Bruttoresultatet ökar med 9 procent till 72 miljarder, bruttomarginalen faller därmed till 59,5 procent
  • Resultatet efter skatt ökar med 6,6 procent till 17 miljarder, vilket blir 10,19 kronor per aktie - en knapp krona under mitt investeringsantagande om en "normal" intjäningsförmåga på 11 kronor per aktie
  • Utdelningen hölls kvar vid 9,50 kronor
  • 304 butiker tillkom netto under året, fem nya marknader startades, under 2013 ökar man takten till 325 nya butiker netto
  • Bolaget tar enligt egen utsago marknadsandelar, försäljningen i jämförbara butiker ökade med 1 procent
  • Stora långsiktiga investeringar har gjorts i nya varumärken och e-handel

Min tolkning av vad bolagets läge är att hela branschen är under press och att H&M fortsätter flytta fram ställningen i denna tuffa marknad. Kostnaden för denna strategi är bland annat att man inte har fört vidare materialpriser fullt ut till kunderna, dvs. man ha avsiktligt tullat på sin bruttomarginal för att ta marknadsandelar, vilket betalat sig i form av marknadsandelar.

Som jag tidigare kommenterat är H&M:s e-handel på webb och mobil en väldigt svag sida hos företaget, vilket man också identifierat. Idag e-handlar man på 8 av 48 marknader, vilket är nästintill pinsamt. Jag tycker man tvärtom ska inleda varje marknadsexpansion med en e-handel för att bygga varumärket och testa marknaden innan man flyttar in med fysiska butiker. Nu satsar man på detta, vilket såklart är korrekt, men det går häpnadsväckande långsamt. Kostnaden för satsningen kvantifieras inte heller, H&M är generellt sett lite hemliga med detaljer i sin resultaträkning.

Men stora satsningar eller inte så döljs det som en liten vågdal i H&Ms generella lönsamhet och tillväxt. Jag antar att i en konjunkturuppgång med ökande privatkonsumtion kommer H&M:s resultat att börja ta fart igen och vinsttillväxten kommer närmre eller kör om butiks- och omsättningstillväxten igen. Om man inte tror på ett sådant scenario är bolaget ganska dyrt idag.

8 kommentarer:

  1. Jag funderar på hur mycket Other stories och CoS kostar i uppstartskostnader vilket också borde påverka marginalen.

    Gällande värderingen tycker jag att H&M är lite svårt eftersom det i princip är en kassaflödesmaskin helt beroende av operativ skicklighet på flera niväer. Det jag är intresserad av är framförallt basplaggen och på damsidan även de lite mer färgstarka "modeplaggen" som används för att komplettera en klädstil och göra den mer spännande.

    Därför tycker jag att H&M är helt okej så länge direktavkastningen ligger kring 4-5% och tillväxten strax under 10 %. Förutsatt att övriga affärskoncept inte tar alltför stor uppmärksamhet och plats i resultaträkningen.

    SvaraRadera
  2. Inget du rekommenderar att köpa till dagens aktiepris alltså?
    En annan fråga är vilket företag inom large-cap du skulle satsa på just nu? Är det handelsbanken eller är man sen på bollen om man köper aktier i en bank nu efter dagens uppgång?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rent hypotetiskt, om jag började från noll skulle jag förmodligen köpa på mig en del SHB. Men det är alltid svårt att säga hur man skulle agera i ett hypotetiskt fall. I verkligheten valde jag Fortum häromveckan, jag tror det är den bästa ledtråd jag kan ge just nu.

      Radera
  3. Man får ändå 4 % direktavkastning och vinsttillväxt på strax under 10 % som Aktieingenjören nämner. Kassaflödet är stabilt, företaget är skuldfritt, all tillväxt är självfinansierad och man kan dela ut stor del av vinsten... MÅNGA bolag är avundsjuka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Andreas!
      Håller helt med dig. Det tråkiga är att om man vill köpa HM idag så är allt detta inprisat i kursen. Som så ofta på börsen ett fantaststiskt företag, men en dålig aktie.
      MvH
      Lars

      Radera
    2. Nej jag tycker man får ett helt suveränt bolag till ett helt ok pris.

      Ingen bank ger 4 % ränta, H&M världsomspännande varumärke, starka historik samt höga marginal gör att risken för obestånd är nästintill obefintligt, enligt min synvinkel.

      Radera
    3. En riktig lång tillväxt i takten 10 procent är nog inte fullt inprisad, men det är också vanskligt att teckna in så mycket framtid.

      H&M är svåra att "fynda". När börsen är som mest nertryckt följer H&M med en bit motsvarande generellt höjda avkastningskrav på aktier, men det finns alltid något annat bolag som är värre ute och som ser billigare ut.

      Bolaget är stabilt och hyfsat enkelt att räkna på och därför ser man sällan några stora prisvariationer.

      Min egen avkastning på H&M uppskattar jag till ungefär 5 procent per innehavsår.

      Radera
    4. Räknade efter och avkastningen var strax över 6 procent faktiskt.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.