tisdag 25 september 2018

Dansk källskatt, 18 månader senare

Jag har många gånger lovat uppföljning på mina inlägg om dansk källskatt. För någon månad sedan fick jag faktiskt brev från SKAT (danska motsvarigheten till Skatteverket) med följande lydelse:

Jag fick ett brev privat och ett till firman

SKAT bekräftar alltså för första gången att de mottagit min ansökan. Men de skriver att de varit utsatta för ett förmodat bedrägeri och behöver upp till 12 månader ytterligare för att bedöma min ansökan.

Vidare står det att det kommer utgå ränta på beloppet, om min ansökan beviljas.

Men jag vet alltså fortfarande inte om jag gjort allt "by the book". Tack och lov är detta inga jättebelopp men att flytta aktierna till KF och överlåta till Avanza att inhämta källskatten känns rätt skönt måste jag säga.

Som en parentes kan nämnas att enda gången i min karriär jag känt att jag gått vinnande ur en förhandling med en dansk var med ett större statligt bolag. Givetvis var detta högst övergående och affären krympte något år senare ihop till ingenting. Men en kort period tjänade vi bra pengar. Jag älskar verkligen Danmark och har bott där, men de har aldrig älskat mig tillbaka...

12 kommentarer:

  1. De är goa, våra grannar! När fick du senast ett brev från en svensk myndighet som börjar ”Kära.....? :-)
    Ett tips: Nordea fixar tillbaka dansk källskatt på ca 6 veckor...hur tusan de gör vet jag inte men det funkar utmärkt för mina danska aktier.
    Hälsningar, T

    SvaraRadera
  2. Att få mail från en dansk advokatbyrå är ungefär som å få en kraftig örfil. Dom saknar helt vår väna konsesuskultur..undvik danskar i affärer och juridiska tvister

    SvaraRadera
  3. En fråga fixar Avanza verkligen tillbaka källskatten på Danska innehav om man äger i KF? Har för mig att de inte gjorde det förut utan det bara var Nordnet som fixade det då de hade bank i Danmark..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Avanza verkar inte lyckas fullt ut men de "smetar ut" den förlusten över alla källskattebetalare, alla kunder. Så du som har en övervikt Danmark är vinnare, undervikt Danmark förlorare.

      Radera
    2. Lite så här:

      Nordea: 100 % tillbaka, snabbt, gör jobbet
      Nordnet: 100 % tillbaka, långsamt, gör jobbet
      Avanza: 95-100 % tillbaka, långsamt, gör jobbet

      Om dansk källskatt är en stor fråga i din portfölj kan en KF högre upp i listan vara ett bättre alternativ.

      Radera
    3. Måste aktierna ligga i KF, eller funkar det även med ISK?

      Radera
    4. Banken hjälper bara till med KF (eftersom de ju faktiskt äger aktierna då), för ISK är det du som måste lösa det själv.

      Radera
    5. I ISK sker avräkningen automatiskt i deklarationen. Dock kan det snabbt i en dålig affär jämfört med KF om du har underskott av kapital i deklarationen, då får du tillbaka maximalt 500 kr.

      https://www.skatteverket.se/privat/skatter/internationellt/avrakningavutlandskskatt/automatiskavrakningavutlandskskatt.4.3684199413c956649b512df5.html

      "När Skatteverket räknar ut den svenska skatten på de utländska inkomsterna tar vi hänsyn till vissa skattereduktioner som du får t.ex. för allmän pensionsavgift, jobbskatteavdrag och rotavdrag. Detta innebär att den svenska skatten inte alltid stämmer överens med den skattesats som normalt är aktuell för de utländska inkomsterna t.ex. 30 procent på inkomst av kapital. Om du har ett underskott av kapital så får du avräkning med som mest 500 kronor."

      /JokerM

      Radera
    6. De sköter om det upp till 15 % källskatt efter det ska du själv höra av dig till respektive lands skatteverk. Så finland och us funkar fullt ut men inte danmark som har 27% källskatt.

      "Enligt det nordiska skatteavtalet har källstaten till exempel rätt att ta ut 15 procent i skatt på utdelningar. Om källstaten har tagit ut mer i skatt, till exempel 27 procent, kan maximalt 15 procent i skatt räknas av. Den skatt som överstiger 15 procent får du begära tillbaka från källstaten."

      Radera
  4. Underbart - svar efter 18 månader som inte säger något annat än att det kommer ta upp till ett år till att svara:-)
    De borde gå en effektivitetskurs hos Svenska Skatteverket. Jag säger inte att de är felfria, men generellt tycker jag de är snabba och bra på att svara.

    SvaraRadera
  5. Dansk hygge?!

    Carolus

    SvaraRadera
  6. Segt, men det är klart det tog ju ett tag innan man tog till sig whistle blower och andra varningar i en dansk storbank också. I Norge har de sakte-TV. Danmark sakte finans? ^^

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.