onsdag 26 september 2018

Byte Handelsbanken A mot B

Idag sålde jag omkring hälften av mina Handelsbanken A och köpte B-aktier för likviden. A-aktierna såldes för lite drygt 111 kronor medan B-aktierna kostade 110 kronor, mellanskillnaden återinvesterades i B-aktier och jag har följaktligen något fler aktier efter transaktionen.

Vissa A-aktier sålde jag inte på grund av att det skulle utlösa en stor beskattning, andra behöll jag för att de ligger på ett konto där jag har lite högre transaktionsomkostnader och jag gärna ser att differensen i pris mellan aktieslagen blir lite större.

Senast jag gjorde den motsatta transaktionen, sålde B och köpte A, var i mars i år. Då var skillnaden uppemot tio kronor per aktie till B-aktiens fördel. Det är intressant att denna pendelrörelse kan fortsätta och dessutom med en sådan amplitud att det finns pengar (eller aktier) att hämta efter transaktionskostnader.

Efter transaktionen ser portföljen ut enligt bilden nedan:

Klicka på bilden för att förstora
Jag har bara gjort två mycket små (under 0,2 procent av portföljen) inköp i illikvida aktier sedan i maj, så i stort sett är förvaltningen passiv just nu. Jag jagar inte ens illikvida möjligheter utan med ökad tid är jag snarare på jakt efter helt onoterade investeringar - som inte redovisas i Lundaluppenportföljen.

Portföljen är någon procent ifrån all time high vilket förvånar mig en aning eftersom det varit problem i var och varannat innehav. Handelsbanken har fyllt på årets skandaler med lite #metoo, BMW vinstvarnade igår, fastighetsaktierna har tagit stryk efter ränteförväntningarna börjat stiga, Maersks renodling går segt.

Det är bara Investor som lyfts till skyarna unisont vilket är lite lustigt för en som alltid sett glåporden hagla kring "Wallenbergarnas lekstuga". Men nu är det alltså både rumsrent och en klockren investering tycker de flesta. Kanske dags att sälja?

11 kommentarer:

  1. Novo Nordisk? Lustig aktie det där, var stekhet för inte så länge sedan ändå. Men numera händer ingenting. Svårbedömt.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Vad innebär att man har "illikvida aktier?

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aktier som är så dåligt handlade att jag kan påverka aktiekursen genom min egen handel eller genom att jag har för många följare på bloggen. Det enda exempel jag gått ut med hittills är norska Hafslund som köptes ut från börsen för ett tag sedan.

      Radera
  3. Novo Nordisk som andra läkemedelsbolag är alltid svårbedömda. Jag tycker att allt verkar rulla på. I juni hände något verkligen intressant. Novo har tydligen gjort positiva fas3 studier på diabetesbehandling via tablett istället för injektion. Ett stort framsteg för patienterna som slipper injicera. Tydligen uppnåddes även en statistisk säkerställd viktminskning. Novo siktar på lansering 2020. Lyckas man här tycker jag mig höra kassaapparaten ringa.Fast under 2019 skall man få godkännande för produkten. Hur det går är givetvis omöjligt att ha någon uppfattning om.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
  4. Luppen, nyligen gick det att göra motsvarande byte fram och tillbaka mellan Investor A och B, men det har återgått till att A är billigare igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag noterade det. Tyvärr är i princip alla mina Investoraktier inlåsta med stora skattekonsekvenser, så jag kan inte göra så mycket där.

      Radera
    2. "Tyvärr" med stora citationstecken runt? :)

      Radera
    3. Har alltid haft svårt att förstå skatteargumentet för att inte göra vad som annars är lönande.

      I en kalkyl är det väl ingen skillnad mellan att skatta nu eller senare? För mig verkar det mest som en spekulation i att skatten minskar via skattesats eller investeringsutfall. Under tiden har man betalat full skatt på utdelningar alternativt på kapitalet i isk.

      Radera
    4. @Idun P: du har en viss poäng, men hittills har jag inväntat bra lägen för att göra den typen av ändringar. Sålt bolag när de varit i värdemässig svacka etc. Skulle vi få en börskrasch så är jag snart inne i KF/ISK med allt kapital.

      Radera
  5. Grattis! Aktiearbitrage, guldhönan som fortsätter värpa :)

    För de som är intresserade har jag sammanställt prisskillnaderna under 10 år för Handelsbanken, Investor och Kinnevik i dagens inlägg på bloggen. Med grafer och allt!

    Visst du t ex att A-aktien i Handelsbanken har varit billigast under 28% av tiden och att prisskillnaden under denna tid i snitt varit 2,87%?

    http://utdelningsseglaren.blogspot.com/2018/09/tjanat-23-000-kr-pa-aktiespreadar.html

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.