torsdag 27 september 2018

Rapport från H&M

Idag släppte H&M sin niomånadersrapport och aktien tog ett rejält glädjeskutt, upp 11 procent i skrivande stund.

The good: e-handeln växer med 32 procent. Från vad till vad framgår inte.
The bad: marginalerna fortsätter neråt, både bruttomarginal och rörelsemarginal. Bruttomarginalen sannolikt till följd av reor, rörelsemarginalen är dessutom belastad med ökade omkostnader för både försäljning och administration. E-handel, nya butiker och logistiksatsningar kostar.
The ugly: lagret fortsätter växa, upp 15 % när försäljningen ökar med 4 % i lokala valutor, något som kommer leda till ytterligare bruttomarginalpress framöver

Eftersom H&M inte kommenterar vädret har det nog varit toppen.

Resultatet per aktie rullande 12 månader är nu 7,91 kronor. Detta är såklart ingen katastrof, men att bibehålla en utdelning på 9,80 med fortsatta investeringsbehov framstår som alltmer oansvarigt och "o-Perssonskt". Nettokassan är nu borta och bolaget har alltså större räntebärande skulder än kassa.

Jag tänker inte repetera min syn på H&M, den kan man med fördel läsa om här eller här. Jag sålde mina aktier för ett tag sedan och var nöjd med det. Idag uppstod ett bättre tillfälle att sälja och om jag haft några kvar hade jag gjort det. Det finns mycket kvar att bevisa. Som vanligt, dock: när det är bevisat har kursen sannolikt seglat iväg.

Jag har sett kloka inlägg från Värdeinvesteraren och SvD Börsplus idag, läs gärna mer där.

8 kommentarer:

  1. På sidan 21 i KJPs presentation från kapitalmarknadsdagen så sålda man för 29 miljarder online under 2017. Sätt tillväxten till 25% så ligger man på ca 36 miljarder nu. Ett halvt Zalando typ.

    http://about.hm.com/content/dam/hmgroup/groupsite/documents/masterlanguage/Presentations/2018/HMGROUP_CMD2018-.pdf

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja han lämnade info där som jag tydligen glömt.

      Ingen liten rörelse, definitivt.

      Radera
    2. Nice ser riktigt trevligt ut med HM nu. Många analytiker är skeptiska och frustrerade över att deras riktkurser är fel. Sitter still i båten. Gissar att persson dessutom börjar köpa snart igen

      Radera
  2. Första gången på länge som man faktiskt kunnat glädjas lite som långsiktig ägare i HM faktiskt. Förstår vad du och alla andra kritiker anser och delvis håller jag med. Samtidigt tycker jag att en hel del av de negativa aspekter som finns är invägt i kursen. Vi får se vart det tar vägen men det känns rimligt med en reaktion på dagens uppgång i morgon.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
  3. "Det finns mycket kvar att bevisa. Som vanligt, dock: när det är bevisat har kursen sannolikt seglat iväg."

    Visst är det så men det är också en stor fördel i att inte behöva tro och agera på tron. Utan ha råd att vänta.

    Det är som Charlie Munger säger. Det kommer alltid att vara aktörer som har högre avkastning än mig. Det är oundvikligt! Vi kan aldrig konkurrera med individer som chansar och får rätt!

    Att köpa HM nu är spekulation och inte en investering!
    Kalle56

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är för osäkert för att jag ska våga i alla fall, eller inte tillräckligt billigt.

      Radera
  4. Men vad tror luppen om BMW i dagsläget?

    SvaraRadera
  5. Det är spännande att följa HM caset, inte minst analytikernas jojoövningar med riktkurserna och deras syn på fel och rätt.

    En erfaren analytikerröst säger: "Jag tror inte på Internethandel med kläder" och menar vidare att HM har investerat för stort i e-handel och att felet är att de nettominskat butiker på mogna marknader.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.