torsdag 22 mars 2018

One flip to rule them all

I morse avskildes Handelsbankens utdelning på 5,50 kronor plus 2,00 kronor i extrautdelning per aktie. Detta skulle såklart prisas in, men marknaden nöjde sig inte med detta utan drog ner A-aktien med 11-12 kronor som mest.

Det intressanta i kråksången var att den relativt illikvida, svagröstade B-aktien föll mindre under större delen av dagen och spreaden mellan de båda aktieslagen tidvis var närmre 10 kronor.

Lite snabb huvudräkning bekräftades med miniräknare: här fanns en chans att byta rätt stort antal B-aktier (ca 7 % av portföljen) med latent skatteskuld mot lika många A-aktier med skatteskulden löst. Mellanskillnaden var helt enkelt lika stor eller större än den skatt som utlöstes när jag sålde. Jag sålde följaktligen mina bolagsägda B-aktier för 109 kronor och köpte A-aktier för strax under 100  kronor styck.

Frestelsen att köpa banken till ett bra pris gjorde att jag dessutom köpte något fler A-aktier för ett mindre belopp, motsvarande 0,3 % av portföljen.

Nu har jag bara A-aktier kvar, men en tredjedel ligger i depåer med GAV på drygt 50 kronor. Det är bara att vänta in en ännu större spread åt andra hållet alltså. Två tredjedelar ligger i ISK eller KF där jag kan "flippa" mellan A och B utan att utlösa skattekonsekvenser.

Efter denna manöver och innan utdelningen (som motsvarar ca 1 % av portföljen) seglat in på kontot ser portföljen ut så här:

Bolag
Andel
Sampo
15 %
Illikvida aktier
15 %
Handelsbanken
13 %
BMW
8 %
Castellum
8 %
Novo Nordisk
7 %
Industrivärden
7 %
Fastighets AB Balder
5 %
Deere & Co
5 %
Skanska
5 %
Investor
5 %
AP Møller-Mærsk
5 %
Kassa
1 %

Sedan senast jag redovisade portföljen har jag gjort några inköp i illikvida aktier som därmed seglat upp i listan. Kassan har då naturligtvis krympt motsvarande. Jag redovisar köp och försäljningar i alla likvida aktier samma dag som de görs, som vanligt.

13 kommentarer:

  1. Jag gjorde samma sak i februari 2016 och fick 100 H&M för mellanskillnaden.

    Idag plockade jag fram lite torrt krut och köpte 1600 SHB A för 98,82. Räknar med att aktien är tillbaka i spannet 115-120 inom ett par månader.

    /Red.

    SvaraRadera
  2. @Anonym,

    Intresant! Vad jag känner till brukar bankaktierna stiga på vårvintern. För att sedan falla i intresse under sommarmånaderna. Nu skall SHB stiga inom ett par månader. Hur har du kommit fram till det??

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
  3. Vid nästa kris kommer inte bankerna att räddas såsom fallet var 2008 utan det blir en fortsättning på det paradigmskifte som pågått sedan Bernanke öppnade sedelkranarna - centralbankerna rundar till slut de kommersiella bankerna. Vi ser det påtagligt i Sverige där staten nu öppet betalar, ordet lån har ersatts, kommunerna att bygga bostäder (ex Peter Eriksson). Högre bostadsutbud och mindre proportionell utlåning via storbankerna och fortsatt lägre räntor borde innebära Peak bank i Sverige. Rimligt antagande?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur då att SHB aldrig har behövts räddas och med sin starka ekonomi aldrig kommer behövas räddas ��

      Radera
    2. SHB är inte frikopplad från den övriga ekonomin. Dessutom har de verksamhet i Storbritannien som ska genomgå Brexit, om nu inte de styrande helt rundar folkets vilja, och britternas handelsbalans sedan deras peak produktion olja år 2000 har medfört minus varje månad sedan dess = korthus. Jag har lite inside från mitt lokala SHB kontor, 95% av deras utlåning är till fastigheter och därifrån kommer inkomsterna. Så länge Riksbanken och politikerna stagar upp fastighetsmarknaden så kanske det går bra men som jag skrev ovan så börjar vi se förändringar i utlåningen. Det är inte konstigt att bankaktierna har gått i sidled eller lite ner de senaste åren och värre kan det bli. Det finns risk i svenska banker och det finns annat att investera i.

      Radera
  4. Tror du SHB kan hålla upp lönsamheten med sitt kontorsdrivna verksamhet? Såg en åsikt i DI att banken är kvar i retailträsket och kan få problem när affärerna flyttar därifrån.

    SvaraRadera
  5. Tror SHB stora problem är att man inte har insikten och tror att man bara kan köra på i gamla spår som tidigare. Kan bli tuffa år framöver när branschen omvandlas.

    SvaraRadera
  6. LL,

    Kapar ingen tråd som det brukar heta. Jag tycker det skulle vara intressant att få veta vad du ser i en blogg som du ofta länkar till. Jag tänker på Anna Svahns skriverier. I senaste inlägget har paret Svahn och Micke varit på krogen. Några kommentarer om skjortans knäppning, och vem som somnade med kläderna på följer. Jag kan inte läsa Haruki Murakamis Norwegian Wood, och förstå vad jag läser. Skulle vara kul att få veta vad du ser i detta?

    Best Regards

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anna skriver om lite allt möjligt ja, läs gårdagens ”Nybörjartips arr se upp för”, jag tror den skulle falla dig mer på läppen.

      Radera
  7. Japp,

    Där fick jag. Ett helt suveränt inlägg av Anna Svahn. Varenda ord är mitt. Får läsa vidare en viss kontinuitet i bedömningen alltså. Jag har inte läst bloggen så länge. Fast jag tycker det blir lite väl mycket lokaltelevision från vindsvåningar i Stockholms innerstad, eller för den delen vi tittar på vad som hänger på klädhängarna idag.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle du tröttna har du några andra stjärnor i listan. Petrusko och snåljåpen för att nämna några!

      All heder till Lundaluppen som ger ett ödmjukt intryck ända ut i bloggrullen.

      Radera
  8. @Anonym,

    Ja finns mycket bra att läsa. Själv kan jag tipsa om bloggaren Miljonär innan 30, och hans Aprilskämt. Kan bara ges högsta betyg om någon skulle fråga mig.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
  9. Hej Luppen!

    Har ditt case för Handelsbanken förändrats? Risk för blivande värdefälla? Känns som att det blåser upp till storm hos SHB. Själv är jag inte lika positiv längre och något avvaktande. SHB utgör en förhållandevis stor del av min portfölj.

    Önskar väldigt gärna ett blogginlägg om dina tankar gällande framtiden för SHB och kanske om hela den omstöpning som pågår av bankvärlden så som vi traditonellt sett på den.

    MVH Christian

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.