lördag 10 mars 2018

Bokslut BMW

Jag hade gjort en notering att BMW skulle släppa sin årsredovisning den 21 mars, men i torsdags hann man med att göra en dividendenmeldung som jag fullständigt missade.

Rapporten är inte lika detaljerad som en svensk bokslutskommuniké, men året sammanfattades så här:
  • Antalet sålda bilar ökade med 4 %, elbilarna ökade med 66 % och står nu för ca 4 % av den totala volymen
  • Antalet sålda motorcyklar ökade med 13 %
  • Intäkterna ökade med 5 %
  • Rörelseresultatet ökade med 5 %
  • Resultatet före skatt ökade med 10 %, upphjälpt av orealiserade värdeändringar
  • Resultatet efter skatt ökade med 26 %, framförallt en effekt av Trumps skattesänkning. Bolaget anger dock inte hur stor del av detta som är en engångseffekt och hur stor del av skattesänkningen som blir bestående
Resultatet per aktie steg därmed till 13,12 euro, eller 13,14 för preferensaktien, vilket är väl över mitt investeringsantagande om 9,50 euro. Preferensaktien handlas, räknad på detta resultat på P/E 5,5. Stamaktien ligger på P/E 6,5 för dem som gillar att betala lite mer för lite mindre vinst.

Bolaget höjde utdelningen från 3,50 till 4,00 euro. Preferensaktien får som vanligt två extra cent, alltså 4,02 euro. Utdelningsandelen för preffen är 30 % och direktavkastningen är 5,6 %.

Jag kommer köpa fler preferensaktier på måndag om jag hinner. Li Shufu tar Daimler, så tar jag BMW.

31 kommentarer:

  1. Jag hittar bara 1 på avanza, BMWd är de den du handlar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Preffarna handlas bara med telefonorder på Avanza. Nordnet har båda i sitt standardsortiment.

      Radera
  2. 5,6% till P/E 5,5 är svårt att motstå trots att jag är skeptisk till diesel på sikt...vi syns i orderdjupet på måndag :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stefan,

      BMW (och nära nog alla andra biltillverkare) är långt mer än bara dieselbilar. Det är en stor fet myt att dom stora ligger efter Tesla tex.

      Är det just el-bilar man är ute efter så väntar nog de flesta på att en riktig massmarknad ska öppna sig och inte bara tro hopp och kärlek.

      BMW spår dock en riktigt fin kommande tillväxt i just el-segmentet.

      Rapporten ser riktigt bra ut och trots att det handlar om något så cykliskt som bilar i grunden så känns det som något man vill ha mer av på lång sikt.

      Finanseringsverksamheten ser inte illa ut den heller om än liten som för de flesta tillverkarna, jag tror vi kommer se en strukturell tillväxt där över lång tid.

      Sock

      Radera
    2. Oavsett diesel eller ej så är varumärket fint och de tycks ju hänga med på el-tåget, synd på dyr € bara.

      Radera
    3. @Stefan: om euron skulle försvagas så skulle BMWs resultat öka så det ett eurofall är inte bara negativt.

      Radera
  3. Hej Luppen.
    Vilken ticker har den BMW-preffen du handlar?

    Tack / K

    SvaraRadera
  4. När det gäller bolag av denna typ, har jag svårt att se att jag har en edge mot marknaden.

    Varför anser då marknaden att detta är rätt pris för bolaget?

    Väntar dom sig ett handelskrig?

    Ser dom att konkurrenskraften är hotad,av att inte € kommer vara kvar i sin nuvarande form?

    Något är det marknaden väger in och jag förstår inte vad det är.

    Därför blir det ingen BMW för kalle56!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan alltid använda marknaden som hot för att aldrig göra några affärer alls. Å andra sidan, om marknaden är effektiv blir affären inte så dålig heller.

      Radera
    2. I vilken typ av bolag anser du dig ha en edge mot marknaden och var tipsar du om dom bolagen?

      Sock

      Radera
  5. Det är bara min pinsamt lilla cirkel av kompetens som gör sig påmind. :-)
    Kalle56

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kallar ibland min för en prick ;-)

      Radera
  6. BMW ett fint bolag som ska in i min portfölj men just nu köper jag inte på grund av en svaga krona. Bra kort sammanfattning av årsredovisningen.

    SvaraRadera
  7. Hur effektiv är markanden egentligen? Av LL framräknade motpris på 114eur, har aldrig sedan 1992 uppnåts, toppen vad jag kan se kursmässigt var strax under 90eur 2015. Vad har marknaden missat som LL ser?
    /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fråga dig själv istället varför det skulle uppnåtts redan 1992?

      Har du koll på att bolagets storlek och värde inte är något statiskt?

      Smaken är som baken, ett sätt att räkna fram ett motiverat pris kan skilja sig från andra, på marknaden möts aktörer på halva vägen men på vilken halva varierar. Priset kan öka pga popularitetstrender tom.
      Inte undra på att Mr market påstås vara manodepressiv.. ;)

      Det här gäller inte bara för BMW utan för marknaden som helhet.

      Sock

      Radera
  8. Jag börjar faktiskt vika mig en aning gällande BMW. Generellt är jag inte förtjust i bolag där en väldigt stor del av vinsten måste återinvesteras för att göra produkter som är bättre för konsumenten, men som för företaget främst bidrar till att bibehålla konkurrenskraften.

    Biltillverkare är ett typexempel på det här men i BMWs fall borde det innebära kanske en 50 % rabatt räknat på P/E-tal jämfört med andra framgångsrika bolag i tuffa branscher men med låga investeringsbehov (t.ex. Atea?). Jämför man med de P/E 11-bolag jag tittat på tycker jag BMW ser fint ut och direktavkastningen ligger dessutom i samma spann samtidigt som BMW trots allt växer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Observera dock att den höga investeringstakten har varit så länge, dvs. avskrivningarna är nästan i takt. Skillnaden mellan FCF och resultat är inte lika hög som jag sett många kommentarer antyda.

      Radera
  9. Jag tror inte branschen kommer att dö. Teknik, drivformer och ägandeformer kommer att förändras men behovet att förflytta sig finns naturligtvis framöver också. Vad som jag tror däremot kommer att dö är glamouren och överintresset för allt som har med bilar att göra. Kanske kommer framtida historiker häpna mer över antalet biltidningar i en vanlig affär i vår tid än t.o.m. intresset för eurovisionspektaklet.

    Än så länge verkar det dock finnas ett starkt bilintresse bland gemene man (och det är ju främst män och pojkar vi pratar om här), men jag gissar att behovet av 'sheer driving pleasure' kommer att vara lägre i framtiden med självkörande bilar och car sharing. Borde inte det leda till att en tillverkare som BMW tvingas välja mellan volymer och marginaler? Jag tänker att de som kommer att vara beredda att betala premium inte kommer att vara lika många i en självkörande bildelningsvärld.

    Mvh Mattias

    SvaraRadera
  10. En aspekt folk ofta glömmer när man talar om "dieseldöden" är att Asiater blir extremt upphetsade av västerländska premium märken. Där finns en efterfrågan på BMW som kan tyckas helt skrattretande.

    Mvh

    SvaraRadera
  11. Efter mycket betänkande blev det inköp av BMW3 idag, motsvarande 5% av portföljen. Siffrorna blev för attraktiva för att avstå till sist.

    SvaraRadera
  12. Billiga Aktier,

    Det är svårt att stå emot när det skapas en sådan här bankrånarstämning. Den pensionerad bankdirektören Guld-Ivar Flinthjärta har dragit sig tillbaka till sin sommarstuga. I källaren står kassaskåpet som alla vill åt. Nu är det bråttom.

    Fråga: Varför tror du marknaden inte vill betala mer än fem årsvinster för detta? Man får hoppas att telefonerna inte blev blockerade på Avanza idag.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lars.

      Det här med aktier har fungerat mycket bättre för mig, sedan jag blev medveten om hur korkad jag är!

      Nu när jag inte förstår, så får jag anpassa mig efter det och avstå från att köpa.

      När jag inte kan begripa varför säljaren tycker det är ok att sälja för fem gånger vinsten, kan jag inte ha en åsikt om han har rätt eller fel!

      Det är ingen skam att vara korkskalle, bara lite obekvämt!
      Kalle56

      Radera
    2. Låter som ett lite komplicerat sätt att göra affärer?

      Jag vill helst se vad jag får för priset jag betalar, vad är värdet som berättigar prislappen helt enkelt.
      Det brukar jag titta efter i historiken även om den inte spår framtiden.

      En dag kanske jag själv säljer mina aktier till 5ggr årsvinsten och det är då man får utvärdera hur bra affären verkligen blev.
      Kanske blev det en kanonaffär även om man efter 10 år sålde till 4ggr årsvinsten?

      Med tanke på hur starkt du gick på om Skanska för inte så värst länge sedan blir man lite förvånad över hur du verkar se en fordonstillverkaren som något väldigt komplicerat?

      Kanske är det lättare att förstå varför Skanska-ägarne säljer ner sina aktier?
      Förklara gärna för någon som troligen är mer korkad än dig, jag vill veta! :)


      Förresten, alla vet att Lars kommer hoppa på tåget och sen säga att han höll sina köp hemliga för att inte aktien skulle tokrusa innan han hunnit tanka klart ;)

      Eller så är det bara oklart vem som får ha åsikter om en bra rapport i husses kommentatorsfält..

      Sock





      Radera
    3. Ungefär så här ser jag på det!

      https://youtu.be/xOn4VUrVZdw

      https://youtu.be/jLomIjn5fro

      Kalle56

      Radera
    4. Glömde denna!

      https://youtu.be/B7jNwx1HR_4

      Radera
    5. Aah, Lars, aktiehaussers viktiga motpol, sluta aldrig kommentera på den här bloggen ;) Jag vill dock påstå att jag inte drogs med allt för mycket i bankrånarstämningen, utan har kollat och klurat på BWM i flera månader. Själva bokslutet fick mig att köpa till sist. Dock fick jag upp ögonen för bolaget av LL.

      @Kalle56, det är väl inte jättesvårt att se varför BWM (och många andra biltillverkare) handlas till låga multiplar. Branschen ses som en bransch i kris och i snart disruption där biltillverkare som vi känner dem idag snart är helt utraderade. Det tror dock inte jag.

      Radera
  13. Kalle56,

    Jag har gått igenom samma process. Trist nog har jag kommit till samma insikt om mina förståndsgåvor. Vill passa på att tacka Lundaluppen för att de illikvida placeringarna hålls hemliga. Det bör rimligtvis medföra att de ekonomiska skadeverkningarna för läsekretsen minskar.

    Inlägget Avanzaavkastning är ju klargörande. Själv har jag aktivt roligt för betydligt mindre del av mitt kapital än för några år sedan.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan bara instämma. Med tiden har jag minskat andel och antal aktier i min portfölj, och i takt med att jag har gjort det, har jag fått tid över till andra, viktigare saker något som tex min respektive uppskattar.

      Jag håller fortfarande ett öga på vad som händer, men jag är inte in och kollar mina enskilda innehav varje vecka. I den mån jag kollar upp nya bolag, så handlar hittar jag vanligtvis uppslagen hos några särskilt betrodda skribenter.

      En positiv sidoeffekt är att jag började fokusera lite mer på mitt bolags verksamhet, något som även gjorde ett positiv avtryck i bokslutet.

      Jag vill dock behålla en del, men då mest för att det är en intressant hobby, och att de håller mig lite mer ajour, med vad som händer med marknaden, skatter etc. Befriande, är nog ett bra ord för att beskriva hur jag upplever förändringen.

      Själv avstår jag från att titta närmare på BMW, och det handlar enbart om att jag inte gillar branchen som sådan.
      //Stavros

      Radera
  14. Tycker det är svårt att hitta siffror/rapport för 2017Q4. Hittar bara 2017Q3 och årsredovisning på hemsidan. Någon som har länk till siffror för 2017Q4?

    SvaraRadera