söndag 29 januari 2017

Dansk källskatt, steg för steg

Jag har talat mycket om dansk källskatt och har sett en del bloggare skriva om det. Idag har jag begärt återbetalning från Skat, danska skatteverket och tänkte dokumentera detta omedelbart innan det glöms bort.

De flesta jag sett som skrivit om detta har pekat på en specifik blankett. Jag använde istället Skats elektroniska tjänst som visade sig vara relativt enkel att använda.

VARNING: detta är första gången jag gör detta och jag har inte hunnit få respons från Skat, så det finns ingen garanti att jag fyllt i detta på rätt sätt. Jag uppdaterar inlägget om jag får feedback från dem.

När du startar tjänsten ser det ut så här:


Välj "Shareholder" om du hanterar dina egna eller ditt företags aktier. Klicka Next. Om du väljer "a person" längst upp ser du följande:


Välj att identifiera dig via TIN, som för oss svenskar innebär det vanliga personnumret. Fyll sedan i dina uppgifter. Telefonnumret försökte jag fylla i med +46, men då det inte fungerade blev det 0046 istället.

Om du valde "a company etc." istället så ser du följande. Detta gäller för dig som äger aktierna via bolag.


Här betyder TIN istället organisationsnumret. Återigen är uppgifterna relativt enkla att fylla i.

När du klickat på Next ser du följande:


Nu behöver du en del information för att fylla i detta. Välj "Double taxation" vilket är det som gäller för Sverige. Välj att identifiera aktien via ISIN. Denna kan du hitta hos din bank. På Avanza finns den på aktiesidan under rubriken "Aktiedata" en bit ner på sidan. För Maersk-A är identifieraren DK0010244425. B-aktien har en annan och Novo eller andra aktier självklart andra identifierare.

Du behöver också ange när beslutet om utdelningen fattades, normalt sett årsstämman. Jag sökte helt enkelt på "Annual General Meeting" för Maersk. I exemplet är det utdelningen för 1 Maersk-aktie som visas, dvs. 1 971 DKK för år 2015. Skat tar ut 27 % när de borde ta ut 15 % (hela anledningen att vi gör den här övningen). De övriga 15 procenten begär din bank in om du har en KF. Refundbeloppet räknas ut automatiskt om du fyllt i rätt.

Klicka på "Select file" och ladda upp ett dokument som bevisar att du ägt aktierna och tagit emot utdelning. Jag använde Avanzas månadsrapport som man når via menyvalet "Mina sidor -> Deklaration & Kontobesked -> Kontobesked -> Månadsbesked". Detta ger åtminstone beloppen i SEK och visar att man betalat skatt. För andra banker behöver du hitta någon motsvarande rapport.

Om du vill söka för fler aktier, eller fler år för samma aktie kan du bocka i "Claim refund of dividend tax for more shares".

Klicka på Next för att komma till:


Här ska du bevisa att du är svensk och skatteskyldig i Sverige. För privatpersoner behöver du fylla i denna blankett medan bolag fyller i denna istället. Jag fyllde endast i de översta fyra raderna i respektive blankett. Återigen är TIN = personnummer eller organisationsnummer, övrigt är relativt enkelt att förstå. Jag antar att danskarna tar kontakt med svenska myndigheter för att fylla i de andra raderna i dokumentet.

När du fyllt i blanketten så kan du ladda upp den. Jag lämnade inga ytterligare dokument eller kommentarer.

Ett klick på Next leder till sista sidan:


Här vill Skat ha ett konto att betala ut till. Jag utgick ifrån informationen på Avanzas hemsida för utlandsinbetalningar. Numret i "Reference" är ditt kontonummer på Avanza.

När du klickar på "Send" kommer du till en kvittosida som jag rekommenderar att du skriver ut eller sparar, där finns ett referensnummer och ett telefonnummer att kontakta Skat på.

Nu är det bara att vänta och se vad våra kära grannar svarar...

34 kommentarer:

  1. Blir spännande att få veta utfallet. Vilken depåtyp gäller det, ISK?

    SvaraRadera
  2. Med en KF hos nordnet, ordnas detta åt en automatisk?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sägs det då bolaget har Danskt dotterbolag och verksamhet i Danmark.

      Radera
    2. Jag har anmält alla tre: depå, ISK och KF.

      Radera
    3. I en vanlig depå får du väl ingen avräkning, utan där blir väl skatten 30% oavsett? Tycker vanlig depå är underskattad vad det gäller danska och tyska aktier med låg direktavkastning.

      Radera
    4. Det ser bra ut i depå först, Danmark drar 27% och Avanza håller inne ytterligare 3% i preliminär svensk skatt. Men när det är dags för deklaration kräver staten de 15% de ska ha, så plötsligt betalar du 42%...

      Radera
    5. Tack! Alltid lär man sig något nytt.

      Radera
  3. Varför krångla till det, bolagen på Börsen här hemma är 342 st bara på Nasdaq så varför gå över ån/sundet efter bra bolag????

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en fråga jag ställer mig ibland, men för mig erbjuder Maersk och Novo två bolag som saknar motsvarighet i Sverige.

      Radera
  4. Hej vad tycker du om bolaget Pandora ?

    SvaraRadera
  5. Själv täcker jag upp Danmark och Norge med Nordnets Superfonder. Visst återinvesteras väl utdelningarna? Eller följs ett index som inte tar hänsyn till utdelningarna?

    SvaraRadera
  6. Men - i en KF är det väl inte du som står som ägare utan ex vis Avanza? du kan väl inte disponera över aktier som inte är dina???
    olle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är vad logik och sunt förnuft skulle säga. Här talar vi om internationella skatteavtal. Läs gärna den andra länken i inlägget och följ den vidare.

      Radera
  7. Jag äger Novo Nordisk och har alla mina utländska bolag i en Kapitalförsäkring (har mina svenska bolag och mina fonder i en ISK), jag behöver väl inte göra någonting utan min utländska källskatt kommer väl automatiskt ett par år efter eller?

    SvaraRadera
  8. Fin genomgång.

    DU skriver "Skat tar ut 27 % när de borde ta ut 15 % (hela anledningen att vi gör den här övningen). De övriga 15 procenten begär din bank in om du har en KF. "

    Innebär detta att du begär alla 27 procenten ifall du äger aktien i ISK?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, 12% även där. De 15% du betalar i källskatt enligt avtalet dras av från skatten på ditt ISK (om den skatten är tillräckligt stor).

      Radera
    2. Tack för svar.

      Men den senare kvittningen måste jag explicit begära i inkomstdeklarationen till svenska Skatteverket, eller?

      Radera
    3. Nej den kvittningen skedde automatiskt i min deklaration förra året.

      Radera
  9. Kan man ansöka om återbetalning av källskatt från flera år tillbaka eller finns begränsningar?

    Om man har sin danska innehav i en KF hos Nordnet slipper man då att behöva göra detta själv?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det beror på dubbelskatteavtalet mellan Sverige och respektive land. Enligt Skat var deras vanligaste tidsgräns tre år. Jag sökte för 2014, 2015 & 2016, så vi får se vad svaret blir.

      Radera
  10. Det har varit en hel del turer runt detta så jag frågade hur Avanza gjorde med källskatt och speciellt dansk källskatt för KF, Pensionsförsäkring och IPS (Individuellt Pensions Spar). Svaret lät så övertygande att det mycket väl kan stämma, så jag delar med mig här. Detta är deras svar:

    --------------------------
    På en Kapitalförsäkring så söker Avanza Pension avräkning. Skatten som erläggs är endast den utländska källskatten och ingen svensk preliminärskatt (eftersom utdelningar är skattefria på KF). Avräkningen är aldrig garanterad, utan här har vi historiskt fått avräkning för ett belopp om 100% samtliga år utom föregående då vi fick avräkning för 92%. Avräkningen sker utifrån ett spärrbelopp där spärrbeloppet räknas fram beroende av den avkastningsskatt som betalats in och kan inte bli större än vad vi som bolag har betalat i avkastningsskatt. Av den anledningen så kan vi aldrig garantera avräkningen till en specifik summa/procentsats. Kunderna får ett meddelande varje år där det framgår att de fått tillbaka skatt. Avräkningen betalas tillbaka till Kapitalförsärkingen. För bolag med sitt säte i Danmark och Kanada så söker vi endast avräkning för den summan som omfattas av dubbelbeskattningsavtalet, dvs 15%. Däremot, när Avanza pension får avräkningen, så fördelar vi den efter den faktiska källskatten som de erlagt, vilket då innebär att om en kund har haft utdelningar i Danmark på 27% och vi får totalavräkning för KF på 92% (som föregående år), så kommer vi att återbetala 92% av 27% = 24,84% till kunden. Överskjutande procent kan kunden inte få tillbaka då blanketter mot danska/kanadensiska Skatteverket inte heller här kan användas eftersom alla innehav på KF är skrivet i Avanzas namn.

    IPS:
    Tidigare har vi inte begärt avräkning samt betalat tillbaka utländsk källskatt på IPSer för våra kunder, men detta är nu ändrat. Fr.o.m. 2015 kommer den utländska skatten ett år att räknas av mot avkastningsskatten kunden betalar året därpå. Ex. så avräknas förra årets (2014) utländska källskatt mot avkastningsskatten för i år (2015). Det kan dock vara så att man inte får allt avräknat beroende på spärrbeloppet m.m. Därmed behöver kunden själv inte göra någonting, utan det räknas av per automatik.

    Pensionsförsäkring:
    Även här är Avanza Pension skattskyldiga för avkastningsskatten och det är därmed Avanza Pension som kan begära avräkning för utländsk källskatt. Avanza Pension begär löpande avräkning av utländsk källskatt.
    -------------------------

    Det svarar inte på vad som gäller för ISK då jag inte frågade, men gav bra (tror jag) svar på vad som gäller för övriga efterfrågade kontotyper.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sett detta svar också, och hoppas att det stämmer. Nu gör jag i alla fall ett fullskaleförsök med depå, kf och isk för tre år. Vi får se vad Skat kommer tillbaka med.

      Radera
    2. @LL

      Själv köpte jag HM idag. En kommentar till rapporten?

      Mvh

      Lars

      Radera
    3. @Lars: det kommer en kommentar ikväll när jobbet och familjen fått sitt

      Radera
  11. Jag undrar om du inte gjort två fel.

    1: Pengarna ska nog inte in på Avanzas bankkonto för utlandsinbetalningar utan på ditt vanliga lönekonto. Om pengar sätts in på Avanzas bankkonto, vet Avanza vem insättningen i så fall avser?
    2: "Jag antar att danskarna tar kontakt med svenska myndigheter för att fylla i de andra raderna i dokumentet." Jag tror, men kan ha missuppfattat, att du ska skicka blanketten till skattekontoret i Östersund för att få de andra raderna ifyllda där.

    SvaraRadera
  12. Hej,
    tänkte bara kolla om du fått någon återkoppling från SKAT, vore intressant att veta hur det gått?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, ingenting alls och jag har inte tid/ork att följa upp det i nuläget. Att ha aktierna i en KF där försäkringsbolaget driver denna fråga är med andra ord väldigt värdefullt.

      Radera
    2. Tack för återkopplingen!

      Radera
  13. Tjena! Fick nyligen ett mail av Danska SKAT om att de skickat mig ett brev som inte kom fram (för att jag flyttat).
    Jag tror de ville mig något ang. återbetalning av källskatten.
    Jag skickade in det med hjälp av din grymma guide (om det nu blev rätt) strax efter din publicering och tänkte därför höra med dig; har du fått något besked av SKAT än?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, för någon vecka sedan fick jag ett brev från SKAT. De meddelade att de varit utsatta för bedrägeri och har därför inte haft möjlighet att återbetala källskatter. Det kan dröja ytterligare 12 månader innan de handlagt mina ärenden.

      Radera
    2. Behöver följa upp mitt svar här, har fått brevet av SKAT och de skriver:
      "Unfortunately, we have not been able to process your claim yet and it may take another 12 months for us to do so."

      SKAT har introducerat nya processer för att motverka bedrägerier och det har ökat ledtiderna.
      De skriver också att eftersom fördröjningen är över 6 månader och inte pga mig så kommer de att utbetala ränta (typ ingenting pga lågt ränteläge förstås).

      Det här säger dock inget om hur bra det gått att fylla i ansökan, fortsätter vänta med spänning.

      Radera
  14. Malve,

    Kul att du tog upp ärendet. Ett år till!! När det året förflutit så övergår ärendet till att granska blanketten. Den skall ju vara korrekt ifylld annars kan ärendet inte handläggas. Jag menar med tanke på de oförrätter SKAT har varit utsatta för.

    Finns en gammal sanningen som säger. Skriver en dansk och en svensk under ett kontrakt sker följande. Svensken tar sitt kontrakt och tar fram en hålslagare och sätter det i en pärm. Dansken kontaktar en advokat för att se hur han kan slingra sig ur sin del av åtagandet. Hoppas du ger dig tid att meddela hur detta utvecklas.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
  15. Lundaluppen & Malve:
    Nu har det gått ett och ett halvt år (nästan) sen senaste inläggen. Har det hänt något?

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.