torsdag 17 augusti 2017

Omviktning avslutad

Idag köpte jag, som jag skrev i förrgår, Sampoaktier för den återstående likviden från Topdanmarkförsäljningen. Det blev en post motsvarande 1,5 procent av portföljen till priset 45,36 euro. Efter inköpet ser portföljen ut såhär:

Bolag
Andel
Handelsbanken
16 %
Sampo
15 %
Hennes & Mauritz
14 %
Deere & Co
9 %
Illikvida aktier
8 %
Castellum
7 %
Industrivärden
7 %
Novo Nordisk
7 %
Investor
6 %
AP Møller-Mærsk
6 %
Wal-Mart Stores
5 %

Som synes har Sampo därmed gått upp och blivit mitt näst största innehav. Vän av ordning noterar två inkonsekvenser i detta:
  1. Jag köper Sampo över det motiverade priset i bevakningslistan
  2. Sampo angavs i mitt inlägg om portföljlimiter som ett bolag jag inte ville ha mer än 10 % i
Om man tittar på nummer ett så är det en konsekvens av det ologiska i att inte sälja när motiverat pris uppnåtts. Jag ser verkligt värde som ett ungefärligt definierat intervall. När jag nyinvesterar vill jag hitta aktier som ligger under detta intervall, men jag är bekväm med att äga rätt värderade bolag. En omviktning är ett relativt beslut mellan två innehav och om båda är rätt värderade ska omviktningen inte skapa eller förstöra värde på kort eller medellång sikt. På riktigt lång sikt är dock min bild att Sampo är ett mer affärsdrivet bolag och att man med Wahlroos i spetsen kommer kunna ge högre avkastning än "filialen" Topdanmark.

Nummer två är ett beslut jag "backat in i". Jag kommer inte köpa mer av Sampo förrän jag fått ner andelen till 10 % igen, men det kan dröja. Men en omviktning från Topdanmark till Sampo, två bolag i samma bransch, samma ägarstruktur, känns inte som en förhöjd risk från portföljsammansättningen tidigare.

Sammantaget känns beslutet helt rätt och var inte svårt att fatta, men det visar lite svårigheterna med att formulera och upprätthålla strikta investeringsregler.

17 kommentarer:

  1. Kanske inte så mycket att säga något om. Bloggaren följer upp en vinnare som Sampo varit den tiden jag läst bloggen. Kanske kan man fundera över bankexponeringen. Nu blir det mycket Nordea oxå i portföljen.

    Kanske dags att göra något åt Maersk. Förr i tiden hette det att det fanns två sätt att skapa en förmögenhet shippning och fastigheter. Varför inte gå iland och byta ut Maersk mot Hufvudstaden? Maersk har varit en surdeg så länge jag kan minnas.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bankandelen i portföljen får jag till ca 24 % när jag inkluderar Sampos Nordea-innehav, Investors SEB-innehav och Industrivärdens Handelsbanksinnehav.

      Index innehåller 27 % aktier så jag är något "underviktad" jämfört med mitt eget jämförindex.

      Radera
    2. Du har inga ambitioner om att köpa laxaktier än?

      Mvh
      hobb1t

      Radera
    3. @hobb1t: semestern tog slut och jag hann inte tänka klart, men det finns definitivt i bakhuvudet.

      Radera
  2. Du har inga IT-konsulter i din portfölj? Eller för den delen teknikkonsulter. Kan heller knappt hitta några analyser, förutom en om eWork för 4 år sedan. Är de för små eller handlar det om något annat? Tycker själv att de erbjuder rätt bra direktavkastning från en produkt med relativt stabil efterfrågan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag har av lite olika skäl undvikit den sektorn, men visst har det funnits köptillfällen. Generellt har de dock två nerflanker i varje konjunkturcykel: på toppen när lönetrycket tilltar och på botten när kunderna sviker. De ska egentligen köpas när det är låg efterfrågan från kunderna och säljas när det ser som bäst ut. Kanske är vi på toppen idag?

      Radera
  3. Det här med investeringsregler kanske är som mycket annat i livet:

    The young man knows the rules,
    but the old man knows the exceptions.

    Mvh Mattias

    SvaraRadera
  4. Mattias,

    Är en fan boy när det det gäller att ta del av dina kommentarer. Kul att du tar dig tid att skriva.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är tacksam att ha er båda som läsare och kommentatorer, jag säger det inte så ofta så jag passar på...

      Radera
  5. HM säljer ut mycket ur varulagret under Q3. Hur redovisar man detta? Har man tidigare redovisat kostnaderna för varorna så att det bara blir intäkter under Q3?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej varorna i lagret tas upp som en omsättningstillgång så bruttovinsten blir intäkten minus minskningen av lagervärdet.

      Ett inköp till varulager har ingen resultatpåverkan (kostnaden balanseras av ett ökat lagervärde), det är därför marknaden är så kritisk till stor lageruppbyggnad.

      Radera
  6. Hur ser du på Bonheur nu för tiden?

    SvaraRadera
  7. Luppen, du är ju väldigt strukturerad i ditt investerande och när du "bryter" mot dina strikta investeringsregler så är det också då tämligen små brott:-)
    Jag undrar dock om du någongång då och då känner att du handlar mer impulsivt och inte riktigt genomtänkt?

    Beteende och impulser är ju viktiga viktiga komponenter i investeringar, och jag upplever det svårt - trots all kunskap man samlat på sig, alla regler man satt upp- att alltid handla genomtänkt. Nyfiken på om du också känner av detta, trots att du väldigt erfaren vid det här laget.





    SvaraRadera
    Svar
    1. Beslutet om att sälja Topdanmark fattades på några minuter, samtidigt var det en del av en plan jag hade från början med.

      Jag är inte speciellt impulsiv till att börja med och sedan har jag mina metoder som håller mig tillbaka. Bloggen hjälper också till genom att jag (självpåtaget) får stå till svars för mina beslut. Om jag inte med något slags logik kan motivera dem så är det en varningssignal till mig själv.

      Radera
  8. Hej, hur ser du på Sampo-innehavet nu när Nordea flyttar till Finland? Positivt/Negativt/Neutralt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Neutralt, positiv skatteeffekt men trist med badwill.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.