måndag 28 augusti 2017

Inköp H&M

Och priset till Sveriges tråkigaste aktieblogg går till...

Jag har köpt H&M idag motsvarande 0,2 procent av portföljen. Priset per aktie blev 205,60 kronor vilket jag ser som attraktivt. Det har egentligen inte kommit ut någon ny info om bolaget utan kursen tycks drivas av spekulationer, allmänt börssentiment och valutaprognoser. Jag har följaktligen inga nya tankar om bolaget utan det mesta kan hittas här.

Efter dagens köp ser portföljen ut så här:

Bolag
Andel
Handelsbanken
16 %
Sampo
15 %
Hennes & Mauritz
14 %
Illikvida aktier
9 %
Deere & Co
8 %
Castellum
8 %
Industrivärden
7 %
Novo Nordisk
7 %
Investor
6 %
AP Møller-Mærsk
6 %
Wal-Mart Stores
5 %

Deere har fallit tillbaka något, annars är den inbördes ordingen sig lik. Generellt har portföljen fallit en del i värde på sistone liksom börsen.

För den som vill ha lite mer matnyttig läsning vill jag slå ett slag för Aktieingenjören som idag påbörjat en inläggsserie om laxodling som investeringsobjekt, något jag ser fram emot att läsa som ett komplement till min egen analys av Lerøy.

67 kommentarer:

  1. Läst din blogg länge, keep up the good work :)

    Det jag tycker är svårt med H&M är om man faktiskt vinner kunder online, eller om man bara flyttar kunderna som ska handla i butik till att handla från soffan? I slut ändan blir ju det såklart ett nollsummespel men kortsiktigt är det såklart brutalt att både investera i galet avancerade IT/Lager system i hela världen samtidigt som man måste modernisera och utveckla de fysiska butikerna

    Svår aktie, jag själv har ungefär lika stor vikting som du fast mot New Wave, betydligt mindre bolag som är lite enklare att greppa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. All forskning på området pekar på att kunder som handlar både online och i fysisk butik av samma handlare är betydligt mer trogen, återkommer oftare och är lönsammare. Jag tror H&M är rätt positionerade, men det är inte svårt att hitta folk som tycker det motsatta...

      Radera
    2. En länk av många på samma tema kring lönsamma multikanalkunder (särskilt inom klädeshandel enligt just denna artikel): Are Cross Channel Customers Still More Profitable

      Radera
  2. Du börjar bli farligt nära att göra en Peter Bronsman :-)

    "Handelsbanken är portföljens största bolag för x:e månaden i rad. Tillväxten i H&M aktier är fortsatt mycket god och 0,2 % av portföljvärdet har investerats i H&M som nu utgör 14 % av portföljen. Portföljen ser efter investeringen ut så här:
    *Lista*
    "

    Med den tid som du sparar på den förenklade mallen kan du kanske virka en väldigt liten halsduk eller något?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu glömde jag att tacka också. Kul att du gillade del 1 av ekonomibloggarnas ersättare till Game of Thrones.

      Radera
    2. Jag har ju valt att rapportera inköpen hur ointressanta de än må vara, har man tagit djävulen i båten etc.

      Radera
    3. Jag menar att du bör börja använda mallen. Då ser vi ju exakt vilka förändringar som sker och du kan frigöra tid för din virkning :-)

      Radera
    4. Vad dillar du om? Luppens stil inkluderar att alltid skriva om inköp även de är små. Det gör att hans blogg ännu är intressant. Se exempelvis på Spartacus som är helt oläsbar nu för tiden. Luppen är en av få bloggare som inte blivit ointressant eller jagar förhoppningsbolag och ljuger för sig själva och kallar de "värdebolag" eller annat för att rättfärdiga spekulation. Vet hut. Keep going strong Luppen!

      Radera
    5. Jag är för en standardisering. Däremot gjorde jag själva komplimangen lite väl komplicerad. Hade passat bättre som 1600-tals hyllning (när långsökta komplimanger var mode) än på en blogg men jag tycker dialogen klargjorde att jag är positiv.

      Peter Bronsman är VD för Kopparbergs och en av Sveriges mest framgångsrika entreprenörer och liknelsen med en väldigt liten virkning är en blinkning till att det nästan inte går att spara mer tid i skrivandet ens om man byter till en mall.

      Radera
    6. @Anonym _ Det var tråkigt att höra att du kände så, men jag kan hålla med om att många bloggar/poddar et.c. är tämligen ointressanta annat än i nöjesyfte. Tyckte själv det fanns mer matnyttigt för några år sedan, men det kan ju också bero på att man utvecklas som person. Du ska naturligtvis läsa det som intresserar dig mest.

      Radera
    7. Börja med djupa bolagsanlyser och inköp igen. Det blir inga bra inlägg eller kommentarer när du kör så generella inlägg. Analyser och kloka inköp av tråkiga bolag är inte längre mainstream. Nu är det blinda utdelningsinvesteringar, "nästa Amazon", Tesla och annat som fyller bloggar och poddar. Balansräkningen är totalt omodern igen. Supertrender, positionering och "den nya generationen kommer bara handla detta" som gäller.

      Tror det finns ett sug efter old school igen bland oss fläskskinkade torrbollar. Men visst allt är dyrt och trist så jag förstår att analyssuget är lågt.

      Radera
  3. Har idag läst två kommentarer om HM. Först Fundamentalanalysbloggens inlägg HM:s många försök sedan Lundaluppens Inköp HM. Kan bara konstatera. Two opinions make a market. Den skola jag bekänner mig till letar inte nålar i en höstack vi köper hela stacken.

    Fast om ett bolag har ett inneboende värde hur kan man komma till så totalt olika uppfattningar?

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
  4. Har nu läst om bägge inläggen. Lundaluppen är en defensiv värdeinvesterare. Fundamentalanalysbloggen är en fokuserad värdeinvesterare. Finns det en olika grundsyn på en aktie beroende på vilket läger man tillhör. Fast vi behöver inte fördjupas oss i detta. Skall bli kul och följa bloggen och HM.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
  5. Jag hoppas på HM, men när jag synar siffrorna så tycker jag inte att det ser bra ut:

    Omsättningstillgångar / Kortfristiga skulder har sjunkigt från 2.7 - 1.6 mellan åren 2011- 2016
    (Inte godkänt)

    Omsättningstillgångar / Totala skulder har sjunkigt från 2.5 - 1.4 mellan åren 2011- 2016

    Vinstillväxen mellan 2008 - 2016 är ca 2.8 % (inte någon rakettillväxt precis)

    Operativt kassaflöde räcker inte till:
    Operativt kassaflöde - CAPEX - Utdelning är negativt mellan 2011 - 2016 (utom 2013)

    Stora delar av kassaflödet går till utdelning samtidigt som CAPEX stiger år för år, vilket jag tolkar som att det finns risk att utdelning måste minskas.

    Vinstmarginalen är ca 10 % och fallande (2011 - 2016)

    Avkastning på eget kapital är ca 30 % (2011 - 2016)

    Är det verkligen vettigt att investera i HM nu?
    Jag var in på deras Online shop, och jämfört med Zalando så har HM färre bilder och känns mossigare, men jag har inte full koll på vad folk vill ha för kläder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt beror väl vad man tittar på? Att Zalando och andra e-handlare skulle ha utkonkurrerat H&M tycker jag ändå motvisas av att H&M ifjol sålde kläder för runt 192 miljarder mot runt 100 miljarder 2008. 2008 var det år som Zalando lanserade. Uppenbarligen säljer de fortsatt en hel del kläder, nu gäller det bara att få upp lönsamheten ...

      Radera
  6. Spännande att följa HM. För mig har det blivit ett case där jag egentligen har varit på väg att köpa, baserat på det mer siffermässiga pulandet jag gjort, men den egna rent praktiska erfarenheten har till slut fått avgöra- jag tycker helt enkelt det är alldeles för dåligt de gånger jag gått in online och försökt handla där. Alldeles för mkt glapp i utbudet, ingen koppling online/offline, etc. Det fungerar verkligen inte bra för mig och därför har jag svårt att trycka på köpknappen för HM aktien.

    Arket kan jag tillägga ser jag som..rätt intetsägande..en gäspning, men man ska ge allt lite tid givetvis och rent utbudsmässigt kanske det känns spännande för andra, bara jag som inte riktigt förstår vad attraktionen ska vara. Nu är inte heller Arket någon stor faktor i hela caset, handlar ju om microsiffror i det stora hela, men den samlade framgången i alla HMs mindre projekt ska man ju definitivt ta in då man tittar på caset.

    Karl-Johan Persson måste vara Sveriges trevligaste och mest jordnära miljardär och det finns inget bolag jag önskar så mkt framgång som HM. Synd det inte finns så många fler av denna typ av ödmjuka entreprenörer.

    SvaraRadera
  7. Jag har en lite luddig fråga till Luppen också - du har ju din portfölj som du redovisar här + en bevakningslista på dryga 20 bolag som du också redovisar här på bloggen. Jag är lite nyfiken på jobbet "utanför" detta? Att förkasta eller kvalificera bolag som kan platsa på bevakningslistan? Hur jobbar du där? Hur aktiv hinner du vara med att titta på nya case? Stora bolag drabbas ju av stora och snabba förändringar i pris och det jag undrar är väl lite hur du kan fånga upp det? Jag tänker på bolag du kan ha helt förkastat på nivå X, men som ett fåtal månader senare står helt andra nivåer. Ericsson, Getinge, etc-ja, det finns många. Hur jobbar du där?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sökandet efter nya bolag till listan är väldigt begränsat idag. Jag har för lite tid för strukturerad sökning av nya bolag. Jag läser tidningar och bloggar men förkastar 95 % av uppslagen omedelbart.

      Radera
  8. Att investera innebär ju alltid att man egentligen förkastar 95% av alla investeringsuppslag man hittar. De sista åren har jag egentligen hittat ett säger ett uppslag där jag jag tyckte jag kunde höra kassaapparaten ringa, och det var Philip Mooris när aktien hade ett p/e tal runt 15 och en direktavkastning runt 5%. Skrev om bolaget på Spartacus blogg. Jämförde bolaget med en maskintillverkare i Hallstahammar.

    Det mesta kan vara kul att läsa om. En del tangerar svart humor. Bloggaren Rika Tillsammans Better Globe är ett sådant exempel. Skall bli intressant att följa upp nästa Norge äventyr. Nu skall det odlas lax. Träd i Afrika, strutsar i Zimbabwe och telekombolag i Sydafrika.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
  9. Jag minns när du sågade Bakkafrost och laxodling rikitgt hårt i början av 2014 då det senast var på tapeten. Det känns onekligen som att jag är sent på bollen med tanke på att bolagen i branschen har gått upp med 200-300 % sedan dess men med tanke på att uppgången drivits av ökande lönsamhet kan det vara värt att se närmare på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Aktieingenjören

      Det minns jag faktiskt inte. Det jag vet om laxodling är väl vad du skrev i ditt inlägg på din blogg. Det beror väl på att jag tycker produkten smakar hemskt. En konstig ljusröd färg. En vild lax är lite grå i köttet. Intresset för branschen är väl noll. Köper hellre Swedish Match:-))

      Mvh

      Lars

      Radera
    2. Också ett sätt att bränna pengarna;-)

      Radera
  10. Var i London förra veckan. H&M-butikerna var inte ens halvfulla medan Uniqlo, Zara och andra liknande kedjor var proppfulla. H&M-kläder har ingen tydlig stil och nya satsningen "Arket" har både ett konstigt namn och känns helt obegripligt sent på bollen. Tror aktien kommer fortsätta nedåt.

    SvaraRadera
  11. Det som oroar mig är själva branschen. Många pratar om att när H&M får till sin internetsatsning osv. men det känns som mycket omsättning flyttas från en verksamhet till en annan samtidigt som det byggs upp nya kostnader. Konkurrensen och prispressen blir även större när mycket flyttar till nätet.

    SvaraRadera
  12. Som alltid när man investerar finns det ett pris för allting. Var och lyssnade på ett föredrag i veckan. Efteråt gick jag in i ett köpcentrum för att köpa ett plagg jag hittat på nätet hos denna klädbutik. Jodå man hade den kavaj jag sökte när jag väl vara inne i butiken köpte jag också några strumpor. När man läser kommentarer kring HM verkar det ibland som om dessa 4500 butiker i 65 länder inte har något värde alls. Varumärket HM är ute, och tycks inte representera något alls.

    Det kan vara på sin plats att påpeka att HM har en god kostnadskontroll. Man är ett mycket lönsamt bolag med en bruttomarginal kring 57%. Direktavkastning börjar krypa upp mot 5%. Ett p/e tal runt 17.

    Ibland får man intrycket av att HM inte har någon internetförsäljning. Enligt HM är faktiskt 25-35% av totalen nätförsäljning. När det skrivs kan HM köpas för 201kr. Köpvärt? Tål att tänka på.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
  13. Du ifrågasatte timing som ett investeringsverktyg. Timing är a och o så man slipper att slipper sitta med Svarte Petter. Vet inte hur många ggr du snittat ner dig nu..inte köpt en gång ÖVER ditt anskaffningsvärde utan bara under.. Du köper på 205 kr ..nu 200 kr.. Det är inte bra det här..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då bjuder jag på ett gratis skräckexempel åt dig. Jag anser aktien är billig och att den över de kommande åren kommer ge mig god avkastning. Om jag kan få köpa ännu fler till denna eller lägre kurser så är jag intresserad.

      För att jag ska ändra min ståndpunkt måste något i min syn på bolaget H&M ändras, hur priset rör sig bryr jag mig inte om annat än om det är högre eller lägre än det pris jag anser motiverat.

      Radera
    2. Men Henric du måste förstå att alla på marknaden inte vet - till skillnad från dig - att HM kommer börja stiga till 260 kr med start i september. Hade marknaden vetat vad du vet hade den effektivt nog prisat HM till 260 kr redan idag. Jag skojar till det litet nu :-)

      Mvh,
      Konservativ

      Radera
    3. Anonym

      Har man en träffsäkerhet på 77 % så ligger man oftast steget före:-)

      Radera
  14. Vilket pris tycker du är motiverat? Kappahl, Odd Molly och New W har alla p-e tal mellan 12-14. Detta skulle innebära kurser mellan 150-175 kr för HM.. om de gör 10% vinstökning i år.. 12,50 kr/aktie. Varför skall värderas till 16,5 på dagens kurs på 200 kr?? Nettokassan är urgröpt., skaffat kreditfacilitet..för några år sedan var inte utdelningen hotad.. tankar på emissioner eller höga lån fanns inte i tankarna.. nu är det ett faktum.. du får gärna komna med lite räkneexempel som försvarar dagens kurser..

    SvaraRadera
  15. Tror dock att HM kommer att få chansen under några månader där aktien från 190-200 kommer att ta sig till 250 kr -260 kr.. med start sept

    SvaraRadera
  16. Har idag börjat att köpa in mig i HM på kursen 199.70 kr.. Detta är första positionen av tre..Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt att du bjuder på din plan, blir spännande att se hur det faller ut.

      Mvh
      LL

      Radera
    2. Nu vet ju busarna på Yuppie Mollgan och Gyllende Saxen att du kommer att köpa mer..

      Radera
  17. Senaste dagarna handlas H&M kring 200 kr, en nivå som naturligtvis känns som en linje i sanden för många. Det intressanta är då att en mängd riktkurssänkningar då läggs ut, tre st bara i dag (trots att USA har en stängd marknad i dag).

    Jefferies sänker från 235 kr till 210 kr
    Société Générale sänker från 195 kr till 167 kr
    JP Morgan sänker från 190 kr till 185 kr

    Detta utan att någon rapport eller statistik inkommit nyligen. Samtidigt så finns det anledning att tro att dollarn borde hjälpa H&M i nästa rapport.

    Tar man på sig foliehatten för ett ögonblick känns det som att de stora investmentbankerna satt in en attack mot H&M för att få den att gå under 200 kr och utlösa massiva försäljningar från "svaga händer". Tittar man på handelsstatistiken nu på morgonen är de två största nettosäljarna Avanza och Nordnet. Kanske fungerar det?

    Jag läste "Full of Bull" av Stephen McLellan för många år sen. Stephen var analytiker på Wall Street i årtionden och ville dela med sig av sina erfarenheter. Bland de lärdomar han delade ut var att man ska aldrig fästa någon vikt vid riktkurser, köp- eller säljråd. Värdet i analysen är sammanställningen av information om allt som kan påverka kursen. Riktkurser och placeringsråd är en följd av vad som redan hänt. Om något är det en varningssignal om det bara finns köpråd. Om alla är bullish, vem ska då köpa upp kursen ännu högre?

    Jag har väldigt liten exponering mot H&M idag, men jag har börjat fundera på att ta en liten position. Det ska hur som helst bli mycket intressant att se hur detta utvecklar sig.

    Mvh Mattias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har också denna bok på någon hylla någonstans. Vill minnas att han även i detalj belyser hur kortsiktiga verkställande direktörer och styrelser kan vara samt vilka knep (bokföringsmässiga och andra) de använder sig av för att blåsa upp vinsten per aktie.

      Säga vad man vill om H&M, men jag har svårt att se att familjen Persson agerar utifrån vad som ser bäst ut i nästa rapport...

      Mvh

      Carolus

      Radera
  18. 205 kr var inte bra ur timing-synpunkt.

    SvaraRadera
  19. 199,7 var inte heller så bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara gjort första inköpet av tre.. kommer att göra dessa inköp i september..

      Radera
    2. Henric,

      Du har ju varit rejält negativt inställd till H&M och Lundaluppens kontinuerliga inköp av aktien. Bland annat har du beskrivit en rad negativa trender som bolaget är inne i; det har verkat som om du inte ens velat ta i aktien med tång.

      Vad är det som ändrats? Visst, kursen fortsätter ner men om man tror att den fysiska butiksutrullningen och affärsmodellen är passé... Ska vi inte ner till noll kronor då? ;-)

      Undrar också över varför du bestämt dig för att köpen ska ske just under september månad?

      För protokollet: jag är H&M-ägare. Har inte sålt någonting alls. Inte befunnit mig på köpsidan heller ska tilläggas, men snart kanske jag måste börja nalla av vår kontantinsats till hus...

      Mvh

      Carolus

      Radera
    3. Mina parametrar säger köp.. fokus kommer att ändras under hösten när det gäller HM..marknaden kommer att ändra syn..

      Radera
  20. Anonym

    Timing säger att man skall köpa i september. Använder mig av flera parametrar. Marknaden kommer att ge HM en chans till nästa rapport i januari. Fokus kommer då att vara på valutornas effekt på resultatet.

    Timing handlar om en blandning av teknisk analys, fundamenta, statistik m.m.

    Vil bara visa att pricing är farligt då man famlar lite i mörkret.. Sedan kan man säga att man köper på lång sikt men har man inte timingen så sitter man där och snittar ner sig hela tiden och tycker aktien är "billig".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Henric, jag måste säga att du stiger rejält i min aktning genom att sticka ut hakan och faktiskt säga vad du anser är rätt tajming. Alla som tidigare kritiserat mig för min tajming har hållt de korten väldigt tätt intill kroppen.

      Radera
    2. Timing eller att snitta ner sig är väl knappast det avgörande för investeringen. Det fundamentala är om din analys av bolaget i fråga håller och investeringen blir fruktsam. Om inköpen sker genom att du timar perfekt eller snittar ner dig spelar föga roll om din analys inte håller och investeringen visar sig vara ofruktsam.

      Radera
    3. Henric,

      Lundaluppen må imponeras, men jag är inte övertygad... Frasen "använder mig av flera parametrar" säger inte så mycket. Har du tid eller lust att utveckla resonemanget?

      "Timing säger att man skall köpa i september." Hm, jaså minsann. Denna typ av utsagor har jag väldigt svårt för, men du behöver ju inte mitt godkännande. ;-)

      Teknisk analys tror jag inte alls på.

      Vänliga hälsningar

      Carolus

      Radera
  21. Hej!

    Jag skulle vilja komma i kontakt med dig. Hur går jag tillväga? Du är välkommen att kontakta mig på fredrika.bergh@ngm,se om du hellre föredrar det.

    Mvh

    SvaraRadera
  22. Fast för 1 vecka sedan köpte LL på 205 kr.. 1 vecka senare kan man få den för 195 kr.. jag förutspådde detta fall i aktien.. medans andra verkar vara ytterst förvånade. Jag har bett LL att förklara rent fundamentalt varför HM skall värderas högre än andra retails som Kappahl, New W och Odd Molly. Dessa tre ligger på p/e-tal 12-14.. HM krympte vinsten förra året och med Q3 reor vet vi inte riktigt om de ökar över 10 % i vinst i år.. Kassan är urgröpt, krediter på 8 miljarder kr finns i bolaget..
    Fast jag tror att marknaden kommer att värdera upp bolaget i höst " i hopp om" bättre tider..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du verkar inte riktig tro på bolaget...

      Förstår jag dig rätt: du köper för att du tror att andra kommer att värdera upp bolaget (Keynes skönhetstävling)? Inte för att du tror att trenderna faktiskt kommer att vända?

      Ingen vet vad en aktie kommer att stå i en vecka senare. Lundaluppen har en uppskattning av bolagets intjäningsförmåga och applicerar en vinstmultipel på den. När faktisk kurs underskrider motiverad kurs blir det köp.

      Förvånad tror jag ingen är längre (?). Snarare är det väl så att marknaden skulle överraskas av positiva nyheter...

      Mvh

      Carolus

      Radera
    2. Vilken är motiverad kurs enligt Lundaluppen?

      Radera
    3. Jag tycker allt under 250 kronor är attraktivt, baserat på en förväntad reell vinsttillväxt på 6 % årligen och en "normal" intjäningsförmåga på 12,50 kronor i nuläget.

      Radera
    4. Jag tror det kommer att bli värre innan det (förhoppningsvis) bli bättre.

      Lundaluppen konstaterade skarpögt att senareläggningen av halva utdelningen de facto är en utdelningssänkning (såvida inte kalkylräntan är noll förstås). Det tycks mig som att det beslutet var ett försök att "rädda" utdelningen (den minimala sänkningen till trots).

      Jag är mentalt inställd på mer av den varan, dvs att utdelningen kommer att sänkas till någonting ännu lägre per år.

      Hoppas bara att den inte tvingas fram sent på grund av en ovilja från ledningen att förlora prestige. Bättre att vara proaktiv och ha en tydlig handlingsplan. Om man dessutom tydligt kommunicerar ett sådant beslut långt i förväg behöver det inte vara någon katastrof.

      Mvh

      Carolus

      Radera
  23. Anonym

    Så här är det enligt min tro. Jag håller på med diverse parametrar och de har sagt att vi kommer att se någon slags botten under september.. kanske i början av oktober. Detta har jag sagt under en lång tid. Jag har två alternativ och båda säger kraftiga uppgångar. Ett av alternativen var att vi skulle klippa junibotten vid 199.60 kr under hösten för att sedan gå upp mot 250-260 kr. Detta gäller fortfarande. Därför köper jag inte bara vid ett tillfälle utan vid tre tillfällen. Detta kommer att skapa ett mycket fint anskaffningsvärde inför de närmsta månaderna. LL sysslar med pricing och jag håller på med timing.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bakom varje köp, finns även en säljare som utifrån sin situation tar ett annat beslut än köparen, och om det är rätt att köp HM nu, ja det kommer framtiden att utvisa. Har själv sålt av HM och jag gjorde det senast med en mindre förlust.

      Min personliga upplevelse av HM är att man kan ha ägnat för mycket resurser till att utveckla nya koncept, och att man kanske har tappat bort en del av vad som en gång gjorde bolaget framgångsrikt. Jag tillhör själv inte målgruppen för HM, men det jag ser i ZARA:s butiker, "känns" "fräschare" än det jag ser hos HM, sedan är det en helt annan sak hur målgruppen upplever det, och hur konkurrensen utvecklas.

      För egen del agerar jag utifrån min  uppfattning att marknaden generellt sett är högt värderad, och att jag berömmer att risken för en rask resa söderut, är betydligt högre än möjligheten till något annat än en begränsad uppgång det närmaste halvåret.

      Jag kan däremot mycket väl tänka mig att köpa HM igen, men då vill jag nog se en tydlig vändning innan.//Stavros 

      Radera
    2. Gjorde mitt andra inköp idag på 196 kr..

      Radera
    3. Vafan! Sitt inte och snitta ner dig! ;)

      Radera
    4. När jag börjar köpa så börjar aktien att stiga:).. Kan det ha med timing att göra?:-)

      Radera
    5. Grattis till bra timing!
      När kommer nästa köp?
      //Stavros

      Radera
  24. Lidt optimisme fra DnB.

    H&M-kursen stengte i går på SEK 199.80 pr aksje og forventningene til selskapets
    Q3 er lave. Aksjen er så langt i år ned med nesten 20%. Ser vi på estimatene for 2018
    venter vi at en svekket USD-kurs, innstramminger på kostnadssiden og en stigende
    andel onlinesalg vil kunne bedre bruttomarginen og løfte EPS med 20% etter en flat
    utvikling i 2017. For 2017 estimerer vi en EPS på SEK 11.07 stigende til SEK13.26 for
    2018. Konsensus EPS for 2018 ligger på SEK 12.50, men vi venter at denne etter
    hvert vil komme opp. Våre estimater innebærer en EBIT-margin på 13.1% for 2018
    mot konsensus på 12.1%. Bekymringer for opprettholdelse av utbyttenivået har også
    tynget kursutviklingen så langt i år og vi venter at disse bekymringene vil bli dempet
    fremover. Vi tar anbefalingen opp fra Hold til Kjøp og kursmålet løftes fra SEK
    225 til SEK 242 pr aksje.
    Mvh Ole

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om bara bolaget presterar brukar optimisterna komma tillbaka ;-)

      Radera
  25. Jag följer ett flertal ekonomibloggare och tackar hjärtligast för dina inlägg luppen. Jag har en fråga som jag själv inte blir riktig klok på gällande insättningsgarantin (950.000kr). Jag tycker det låter som att de flesta har sitt kapital på ett och samma institut (Avanza, Nordnet etc.) bara för att få en bra överblick? Hur gör du luppen m.fl. som har ett kapital över 1milj?
    Mvh Björn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aktierna (på ISK och VP-konto) äger du fortfarande om din kontoförande bank hamnar i trångmål. Insättningsgarantin gäller de likvida medlen du råkar ha stående, och det är nog inte många som har miljonbelopp stående oinvesterat. (De som har det får faktiskt skylla sig själva.)

      Radera
    2. Bra svar från Anonym ovan. Direktägda värdepapper finns inte på institutens balansräkningar och kan inte användas för att betala deras skulder vid obestånd. KF har dock denna risk.

      Radera
    3. Kapitalförsäkringar
      Risken att de som sparar i en kapitalförsäkring ska förlora sina pengar vid en eventuell konkurs är låg. Dels är risken liten att försäkringsbolaget går i konkurrs, och skulle det mot förmodan hända finns det ett skuldtäckningsregister som skyddar spararna.

      Efter placera.nu:s artikel om konkursrisken när det gäller fonder, läs mer här, har många läsare hört av sig och undrar hur säkert det är att spara i kapitalförsäkringar. De uppmärksamma har noterat att det är försäkringsbolaget som är de juridiska ägaran av de aktier och andra värdepapper som ligger i försäkringsdepån, och att varken insättningsgarantin eller investerarskyddet gäller.

      Placera.nu kan lugna alla som är oroliga för att deras sparpengar skall dras med i en eventuell konkurs. Pengarna är väldigt säkra. Den största risken är kursrisken, att värdet på till exempel aktierna faller i värde på börsen.

      För det första har inget svenskt försäkringsbolag gått i konkurs. Det är i och för sig ingen garanti för att det inte kan hända. Eftersom många av våra läsare är kunder i Avanza Pension har många frågor gällt just detta bolag.


      De riskförsäkringar, liv-, sjuk-, barn-, priemiebefrielse- och sjukvårdsförsäkringar som Avanza erbjuder är i samarbete med ett annat försäkringsbolag, Euro Accident/Generali Pan Europe Limited, som också står för riskerna.

      Ett försäkringsbolag ska ha tillgångar som minst täcker skulden till kunderna. Avanza Pensions skuld till kunden är värdet av kundens försäkring. Den är alltid i balans då den följer med upp och ned när värdepappren ökar och minskar i värde. Så där finns ingen risk för försäkringsbolaget.

      För att säkra tillgångarna ovan upprättar Avanza Pension ett så kallat skuldtäckningsregister. I det redovisas de tillgångar som används för att täcka försäkringsbolagets skulder till kunderna. Skuldtäckningsregistret upprättas en gång i månaden, och finansinspektionen kontrollerar det regelbundet.

      Om det nu skulle inträffa att ett försäkringsbolag går i konkurs, låt säga Avanza Pension, så innebär det att bolagets skulder är större än dess tillgångar. Då gäller följande:

      Kunderna har en så kallad särskild förmånsrätt vid utmätning och konkurs vilket innebär att de har rätt att få ut sitt kapital först, gentemot övriga fordringsägare. Att försäkringstagarna har en särskild förmånsrätt regleras i förmånsrättslagen och i försäkringsrörelselagen. Förmånsrätten omfattar de tillgångar som finns upptagna i skuldtäckningsregistret när konkursen eller utmätningen äger rum.

      Förmånsrätten är inte beloppsbegränsad så som insättningsgarantin eller investerarskyddet, utan kunderna har rätt till hela sitt försäkringskapital.

      Skulle Avanza Bank, som äger Avanza Pension, gå i konkurs så är värdepapprena säkra. Avanza Pension har valt Avanza Bank som förvarare av försäkringskundernas kapital. Men det kapital som är placerat i värdepapper, till exempel i fonder och aktier, kan inte ingå i Avanza Banks konkurs utan är avskilda från Avanza Bank.

      Radera
  26. Det förklarar saken, tusen tack!

    SvaraRadera
  27. Om man vill förbereda sig på att det kan ramla in ett antal miljoner på internetbanks kontot och man vill vara på den säkra sidan, så kan man:

    Ha 950 000 i likvida medel på depån. Täcks helt av insättningsgarantin.
    Sätta 950 000 *X på olika sparkonton som internetbanken har samarbete med - insättningsgarantin gäller per kund och institut, och de olika sparkonto+aktörerna är separata institut. Man får då en multipel insättningsgaranti mot samtliga sparkonto+aktörerna.

    Och / eller komplettera med penningmarknadsfond/korträntefond - allt placerat här är helt skyddat i händelse av internetbankens konkurs.

    Så här har jag förstått det iallafall - hos Internetbank X och antar att det är lika hos Internetbank Y..

    Bra få kommentarer om jag har fel! Allt sånt här är ju bra att ha koll på.

    SvaraRadera
  28. Hej Luppen!

    Som alltid; tack för en bra blogg.
    Hur kommer det sig att Latour inte finns med på din bevakningslista? Det känns som en rimlig kandidat.

    Mvh/ Jens

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.