tisdag 15 augusti 2017

Omviktning Topdanmark till Sampo

Med dagens kursuppgång tyckte jag att Topdanmark och Sampo värderades ungefär likadant i förhållande till sina "intrinsic values" och valde då att skifta över mitt innehav helt till Sampo. Båda bolagen är rimligt värderade men på lång sikt tror jag att det är bättre att äga Sampo som dessutom är största ägare i Topdanmark. "När Topdanmark och Sampo värderas mer jämbördigt skulle jag kunna tänka mig att växla över till moderskeppet" skrev jag i min analys i april, sagt och gjort alltså.

Hela Topdanmark-innehavet såldes i intervallet 230,20-231,40 DKK med ett snitt på ungefär 231 kronor. Ca 85 % av köpeskillingen återinvesterades direkt i Sampo till priserna 45,21-45,22 euro. Resterande 15 % kommer investeras på torsdag, jag vill flytta de likviderna till ett annat konto först.

Efter omviktningen ser portföljen ut så här:

Bolag
Andel
Handelsbanken
16 %
Hennes & Mauritz
14 %
Sampo
13 %
Deere & Co
9 %
Illikvida aktier
9 %
Castellum
8 %
Industrivärden
7 %
Novo Nordisk
7 %
Investor
6 %
AP Møller-Mærsk
6 %
Wal-Mart Stores
5 %

Topdanmark blev ett kortvarigt innehav. Från inköpen i april till idag har det gått lite drygt fyra månader och avkastningen blev ungefär 26 %. Till och med Lundaluppen gör visst snabba klipp ibland även om det inte var tanken från början.

14 kommentarer:

  1. Ruthless rationalism som vissa skulle säga.

    SvaraRadera
  2. Imponerande avkastning på så kort tid :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  3. Nja.

    Denna gång tar jag nog inte rygg på dig!

    Tycker att bägge platsar i portföljen.

    Men vill passa på och buga och bocka, för inspirationen att kolla upp Top.
    Kalle56

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns kanske mer att hämta i Topdanmark, vad vet jag egentligen?

      Radera
  4. Varför köper du Sampo om K/M är över 100%? :)

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inkonsekvent, helt klart, men vid en "omviktning" kan jag tänka mig att skifta mellan två bolag på ungefär samma värderingsnivå. Jag skulle dock avstå att nyspara i Sampo till dagens nivå.

      Denna inkonsekvens är besläktad med varför jag inte per automatik säljer "normalt värderade bolag", dvs. de som är gula i min bevakningslista. Det finns blogginlägg om detta för den som vill gräva :-)

      Radera
  5. Om inte visar denna manöver på ett problem som många av dessa jag- tar- rygg- på investerarna alltid ställs inför. Vad gör en investerare som ligger med 10% av portföljen i Top Danmark? Följer han med till Sampo, eller stannar han kvar?

    Lite som när en "stjärnförvaltare" lämnar en fond vad gör investeraren då? Säljer han och följer med?

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
  6. När du växlar över till Sampo köper du även en massa Nordea? Inte oroad att öka upp i bank?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag tror bankerna har goda utsikter, framförallt i Sverige och Norden.

      Radera
    2. Jämfört med index är jag faktiskt underviktad mot svenska banker.

      Radera
  7. Du är inte intresserad av en bank som DNB exempelvis eller andra banker i Norden?

    Mvh
    Oskar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag sneglar lite på dem men har aldrig varit nära att köpa nej.

      Radera
  8. True that om du jämfört mot svenska index. Mot exempelvis Dow Jones ligger du dock överviktad (ca 10-11% är financials där)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.