onsdag 13 september 2017

Tolv synpunkter om H&M

Den gode Karl-Mikael "Micke" Syding är inte bara en hyllad f.d. hedgefondförvaltare, poddare och twittrare utan har även en Youtubekanal med innehåll i lite olika riktningar. För ett par dagar sedan gjorde han en analys av H&M i videoformat och ikväll fick jag en stund över att titta på denna.

Micke har en del egna inspel i debatten, men repeterar även synpunkter som kunnat läsas bl.a. hos Fundamentalanalysbloggen. Jag känner att det kanske är dags att bemöta en del av dessa argument, så här är ett dussin punkter där jag inte är helt enig med Micke:

#1 H&M har haft problem med gratis returer
H&M har valt att inte hoppa på tåget med gratis returfrakt vilket retat bl.a. min fru och säkerligen kostat marknadsandelar. Men gratis returer är i mångt och mycket ett problem för high cost providers, vilket H&M inte är. Om detta är kritiskt kan de följa med och ge bort ytterligare lite marginal till kunderna i vetskapen att konkurrenterna blöder mer.

#2 Priset på aktien har sjunkit, bolaget är helt klart riskabelt
Detta är ju en värdeinvesteringsklassiker som Buffett brukar ha synpunkter på. Bolaget är inte riskfritt idag, men det var definitivt mer riskabelt innan aktiepriset började falla när allt såg bra ut på 350 kronor. Då köpte jag inte aktier i H&M.

#3 Marginaltrenden är negativ sedan 2012
Ja, helt riktigt. De senaste 5-10 åren har i princip varje i-land fullkomligt översköljts av startups inom mode online som opererat med negativa nettomarginaler, påeldade med riskkapital. I Sverige har vi haft en uppsjö där Nelly.com stuckit ut som ett av de bättre, och det ser likadant ut överallt. Mitt antagande är att vinstkraven på dessa snart kommer upp över noll och att konkurrenslandskapet kommer se väldigt annorlunda ut då. Vi kommer få reda på vem som simmat naken.

#4 Avskrivningarna ökar snabbare än omsättningen
Det är korrekt. Avskrivningarna ökar till viss del på grund av att butiksnätet växer snabbare än omsättningen men också mycket på grund av att de aktiverade investeringarna i onlinehandel börjar ge avtryck. Det sistnämnda är enligt min hypotes något som kommer nå steady state när man har onlinehandel i samtliga länder eller strax därefter.

#5 Dålig tillbakastuds i lönsamheten under Q1-Q2
Ja, där är jag enig med Micke, vi har inte sett den riktiga vändningen i lönsamhet ännu. Visst kan valutor hjälpa men jag tror det behövs räntehöjning (och därmed utsköljning av konkurrenter) samt en färdig utrullning av onlinehandel på samtliga marknader innan marginalerna på allvar kan stiga igen.

#6 Färre detaljer i rapporteringen
Ja, detta är ett grepp jag tror H&M får äta upp. Man släppte visserligen lite extra detaljer i Q2-rapporten men de var mycket fragmentariska, vilket Micke även noterade.

#7 Dåligt att inte få högre lönsamhet online än i fysisk butik
Detta är en oväntad kommentar i mina ögon, onlinehandel är överlag inte lönsammare i modebranschen idag än vad fysisk handel är. Zalando har exempelvis lägre marginaler än H&M. Kostnaden att driva trafik till en onlinehandel är hög och stigande, sökmotoroptimeringskriget är brutalt och Google-marknadsföringen svindyr. In kliver även marknadsplatser som hyvlar av 20 % på priset. Frakt och returer kostar mycket samtidigt som butikshyror är på väg ner. Jag tror marknadskrafterna över tid kommer driva dessa försäljningskanaler relativt nära varandra i lönsamhet. Adam Smiths osynliga hand...

#8 Stora marknader stagnerar eller faller medan små marknader ökar
Och ändå kritiseras H&M för att de öppnar nya butiker. Varje ny butik är självklart lönsam även om comp sales ser dålig ut framförallt på mogna marknader. Där konkurrensen är osund etc...

#9 Lager stiger, mycket reor framöver
Ja det har varit mycket reor på sistone, men samtidigt är en stor del av lagertillväxten beroende på helt nya centrallager som är nödvändig i försörjningskedjan till onlinehandeln på nya marknader. Det är en helt annan sak att skeppa ut i bulk till butiker jämfört med att packa styckevis till slutkunder, det kräver nya lager, ny plockkapacitet och ny packkapacitet.

#10 ROE är 31 %, P/B är 6, då är avkastningen 5,5 % och du kan inte förvänta dig mer
Hold your horses. Retained earnings har potential att avkasta 31 % så här är matematiken lite skev. Den förväntade avkastningen ligger på direktavkastningen plus tillväxten, dvs. totalt 10-15 % om årets vinsttillväxt hittills fortsätter. Om du inte tror på mitt resonemang så läs Lynch, detta inlägget blir lite långt om jag ska göra matematiken.

#11 Läskigt läge med ökande konkurrens online
Vi har sett fem år av detta och jag tror det kommer fortsätta till marknaden i stort får ett nytt sentiment och onlinehandlare förväntas leverera marginaler i paritet med fysiska handlare.

#12 Bolaget har en familjemedlem som vd vilket inte tycks vara optimalt
Jag tycker personligen att pilotskolan-argumentet vinner över generationsteorin (där den tredje generationen fördärvar), men jag tycker inte frågan är avgjord. Klart i mina ögon är det att Karl-Johan Persson i högsta grad är aktiv inom tech och brinner för den delen av verksamheten. Jag tror personligen det är en bra utgångspunkt.

Vad säger ni läsare, är jag på villovägar? Jag tänker inte bryta arm med Micke i frågan i alla fall.

43 kommentarer:

  1. Litar fullt ut på dig i H&M-frågan! Tack för genomgången.

    SvaraRadera
  2. Läste om Micke i Vafinans från 2016. Där förutspår han en rejäl börsnedgång samma år. De som följde hans råd då har tappat rejält med avkastning fram tills idag. Jag tycker även han är aningen negativ när det gäller H&M. Han pratar om priser på mellan 100-150 kr för H&M aktien. Jag litar betydligt mer på Stefan Persson som köper på 200 kr plus. Jag har den senaste tiden fyllt på med H&M till en nivå jag är nöjd med. Ska bli spännande med rapport på Fredag. Tack för dina ideer vad det gäller H&M. Jag håller med mycket av vad du skriver.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  3. Skulle vara kul om Micke Sprezzamasing ville svara. Och armbrytningen vore också kul.

    SvaraRadera
  4. HM är jag fortfarande lite fundersam över, men skulle jag tvingas välja att köpa Mickes portfölj (http://mikaelsyding.com/investments/) och din, så väljer jag i alla fall din. Jag får klar huvudvärk av hans portfölj. Och jag har tyvärr inga kompisar som vill låna miljoner till 10% ränta som Micke har..

    SvaraRadera
  5. Jag tror botten är nådd som Simon B

    SvaraRadera
  6. I all ödmjukhet vill jag framföra mina synpunkter på dina tolv punkter:

    #1 Vad menar du med gratis returer? Vad jag förstår så får man tillbaka pengarna om man returnerar dem (ev med undantag av fraktkostnad). Menar du att de inte har problem med returer eller att de ändrat policy och kommit till rätta med problemen.

    https://www.hm.com/se/customer-service/faq/returns

    #2 Givet att du litar på din bedömning av vad det verkliga värdet är så har du helt rätt. Men jag har lärt mig att man ska vara lyhörd för marknaden - ibland har den faktiskt förstått något man själv missat.

    #3 Jag tvivlar på att vinstkrav kommer att börja ställas på dessa särskilt snart. Amazon har kört det här racet i 20 år och så länge de ökar omsättningen och använder intäkterna till att utveckla verksamheten har investerarna belönat dem.

    #4 Att omsättningen ökar mindre än butiksnätet känns ohållbart.

    #5 Jag tror de flesta kommer att bli förvånade hur lite räntehöjningarna kommer att betyda när de väl kommer. RB kan höja den korta räntan och minska QE, men om inflationstrycket inte finns där kommer inte långräntorna att gå upp så mycket och det är ändå dem som är viktigast för investeringar.

    #6 H&M skulle säkert kunna sälja aktien bättre, men samtidigt så var de väl inga mästare på detta tidigare. Då gjorde det emellertid inget när kurvorna pekade åt rätt håll.

    #7-8 Sannolikt hänger exemplen på fallande butikshyror ihop med dåliga butikslägen (t.ex. på mogna marknader) som ändå kanske borde läggas ned. I bra lägen faller nog inte butikshyrorna, även om det förstås kan vara stora skillnader mellan olika städer.

    Vad gäller Adam Smiths osynliga hand kommer jag att tänka på Joe Stiglitz kommentar: "the reason that the invisible hand often seems invisible is that it is often not there."

    #9 Det känns som H&M har blivit lite som jordbrukarna som alltid klagar på vädret. Problemet är kanske snarare att sortimentet inte anses så hett och eftertraktat längre.

    #10 Min något okonventionella syn är att räkna på ROE inte är så meningsfullt i en värld där kunskap, innovation, kreativitet, teknologi etc är viktigare än tillgång på kapital. ROE kan lika gärna ses som en slutprodukt som ingångsdata. Men det är ett sidospår.

    #11 Vi befinner oss helt klart i en disruptiv värld, men å andra sidan tror jag pendeln har slagit över lite väl mycket till online i diskussionen. Rätt använt kan butiker vara helt fantastiska. Rätt lägen, rätt utformning och rätt personal kan vara helt överlägsna konkurrensmedel.

    #12 Man får komma ihåg att H&M var ett företag som under dotcomeran skröt om att man inte ens använde e-mail. Det är inte så konstigt att de får kämpa för att anpassa sig till en ny tid, men det borde inte vara omöjligt.

    Mvh Mattias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, svar på (några av) synpunkterna på synpunkterna:

      #1 Gratis returfrakt menade jag, kan justera inlägget

      #3 Där tror jag du har fel, Amazon tar inte in pengar längre, vilket uppstickarna gör, den kranen kommer stängas i något sentiment

      #4 Att säljkostnaden ökar mer än omsättningen är ohållbart sett över en cykel, antalet butiker är underordnat. Jag tror vi kommer att få se butiksnät omvandlas till distributionsnät och täthet kommer vara värdefull

      Men bra synpunkter (som vanligt), kul med mothugg på mothuggen ;-)

      Radera
    2. Vad gäller Amazon har deras aktieägare accepterat att de inte fått vare sig utdelning eller någon stor vinst på 20 år trots enorma omsättningsökningar. Köpet av Whole Foods finansierades av obligationer till låga räntor så de behöver inte göra några nyemissioner när tillgången på billigt kapital är så stor.

      Å andra sidan så är inte alla onlinespelare som Amazon så man ska inte dra det exemplet för långt heller.

      Mvh Mattias

      Radera
  7. Hej,

    Tack posten. Funderade också på Sydlings punkter. Tycker det var gamla poänger och confirmation bias.

    Arket har gratis returer. Prövade arket för att se som kund. Lite sen leverans vilket kan bero på Postnord och fri retur.

    Patrik

    SvaraRadera
  8. Fru Snålgris har handlat online från HM och hade inget att klaga på. Dock var returerna bökiga då man själv fick frankera påsen och skriva adress hos postombudet. Nä, om detta ska fungera så ska returfrakt vara gratis med en klisterlapp förtryckt med frankering och adress. Köper man något utan att först få prova det så kommer en viss % alltid att komma i retur pga att det inte passade eller att materialet var undermåligt. Och folk i allmänhet väljer minsta motståndet, dvs man handlar där det är enklast. HM känns lite "bökiga" i det avseendet. Jag vill minnas att det inte ens gick att lämna in returer i den fysiska butiken, men kanske är detta ändrat nu.

    Tack för en bra analys, står med fingret på avtryckaren, redo att köpa. Vill se vad som händer på fredag först.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Färdigtryckta returlappar följer ju alltid med försändelsen?

      Vänligen, Kvinna under 30 som handlar online från både HM, COS & Other Stories.

      Radera
  9. Känns som han snackar BOK, han har väl kontakter/polare som har använt HM som mot hedge för andra bolag. Om de har övernattat för länge blir det svårt att komma ut, behövs lite mer negativt för att ta hem den fina vinsten tror jag. Men då spekulerar jag friskt

    SvaraRadera
  10. Enligt statistik, teknisk analys och viss fundamenta så kommer HM att gå upp de närmsta månaderna. Min målkurs är 270 kr fram till 31 januari.
    Har ett gav på 199 kr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Henric,

      Jag måste säga att jag är imponerad. Kan man blanda "statistik, teknisk analys och viss fundamenta". och sedan dra slutsatsen att HM bör ha en målkurs på 270kr har man kommit långt. Fast så är det här i livet. Det är inte allom givet att få se Samarkand.

      Mvh

      Lars

      Radera
    2. Lars

      Det blir alltid sådana här svar när någon säger vad som troligtvis kommer att ske de närmsta månaderna. Det börjar med att analyshus nu skippar 2017 och speckar in i 2018. Då har aktien ända fram till mars 2018 innan företaget skall börja att prestera igen. Allt negativt kommer att vara ett hack i kurvan se närmsta månaderna. Timing är a och o för att man skall känna sig trygg i sina investeringar.

      Radera
    3. Henric,

      Då detta är en värdeinvesterar blogg bygger mycket på tankegången att man skall få mer värde än man betalar för. Graham tog upp detta i sin bok The Intelligent Investor. Kapitel 8 tillhör värdeinvesterarnas mest heliga. Här menar Graham att det finns två vägar att gå timing, eller pricing. Timing i alla dess former avrådde han ifrån.

      Tittar man på pricing när det gäller HM tror jag det finns en stor chans att Lundaluppen lyckas med sin HM investering helt enkelt för att förväntningsbilden är så låg. Det motsatta gäller dessa spelbolag där inget pris tycks vara för högt Catena Media har väl snart 4500 aktieägare från Avanza kollektivet.

      Mvh

      Lars

      Radera
  11. Fantastisk debatt detta. Jag satsar mina pengar på Luppen.

    SvaraRadera
  12. Efter att kollat på Sydings presentation kan man bara konstatera att det är samma HM bashing som alltid. Informationen har det gnällts om så länge jag kan minnas. Nu är det fel på VD för han är son i familjen. Jag tror inte man sitter som chef på ett företag verksamt i 65 länder med mer än 100000 anställda, om man inte kan fylla kostymen.

    HM gör det mesta rätt nu. IT satsningen, onlineförsäljningen. Satsningar på nya koncept. Sedan finns det ett pris för allting. Vid dagens värdering är HM klart köpvärt.

    Gjorde samma iakttagelse som Lundaluppen. Jag skulle inte vilja bryta arm med mannen. För övrigt var det ett snyggt bord han satt vid. Blev faktiskt lite sugen på att inhandla ett dylikt.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lars

      HM har inte gjort en försäljningsökning på över 10 %, jmf med månaden året innan, sedan oktober 2015. Att KJP säger att målet är 10-15 %/år i försäljningsökning. Hittills finns det ingen sim helst substans i det han säger. Jag skulle vara orolig att HM har KJP som VD då han säger saker som han inte har fog för.

      Radera
    2. Fakta säger att HM gjorde en försäljningsökning på 7 % för juni.

      Fakta säger att Tyskland, HM största marknad, backade med 8 % i juli samt gick upp 3 % i augusti jmf med förra året.

      Analytikerna tror på en försäljningsökning på 5,3 % för juni-aug.
      Jag är inte säker att de ens når upp till dessa låga förväntningar imorgon.

      Radera
    3. Det låter intressant, får man fråga vid vilken tidpunkt/vid vilka förutsättningar du planerar att göra nästa inköp?

      Radera
    4. Lars, bordet heter Galileo Coffee Table, om jag kommer ihåg rätt:-)

      Radera
    5. Signs,

      Tack. Kollade och lär visst finnas på NK i Stockholm för 34900kr. Hade det funnits söder över hade jag varit på väg till butiken nu.

      Mvh

      Lars

      Radera
    6. 34 900 kr för ett bord?!

      Kan inte motstå frestelsen att travestera Fred Schwed: "Var är hedgefondkundernas 'Galileo Coffee Table'?"... ;-)

      Då väljer jag självklart 34900/213 = 164 H&M-aktier i stället...

      Mvh

      Carolus

      Radera
    7. Carolus,

      En fullt befogad fråga. Granskar vi Syding ser vi ett par svällande biceps. Har dessa uppkommit genom hårt arbete? Jag tror att det är ett resultat av ett lyx svettande på något prestige gym i Stockholms innerstad. Vilket naturligtvis leder fram till frågan: Var är kundernas gymkort?

      Snålgrisen,

      Blev det något köp idag?

      Mvh

      Lars

      Radera
  13. Att öka ANTALET butiker med 10 % per år betyder inte att men ska vänta sig att försäljningen ska öka med samma procentsats (oaktat onlinediskussionen) då genomsnittsförsäljningen per butik är betydligt lägre i de länder men växer butiksnätet fort. Ex vis är snittförsäljningen i Kina mindre än hälften jämfört med snittförsäljningen i Europa. och jämför vi med huvudmarknaden Tyskland (cirka 16 % av försäljningen) så är försäljningen per butik i Kina cirka en tredjedel av Tysklands. (ungärliga siffror då momssatserna varierar kraftigt). Man kan säkert räkna mer på detta men jag antar att 10 % fler butiker bör motsvara omkring max 7% mer i försäljning. återigen oaktat onlinedelen.

    Ville ta upp detta som jag faktiskt aldrig sett diskuteras i något sammanhang.

    Att sen försäljningskostnaderna ökade mer än försäljningen under 2016 jämfört med 2015 är ju ett problem men frågan är hur mycket det beror på onlinedelen men det är ju inte lätt att veta för oss utan insyn.

    Sen bör onlinedelen läggas till och där finns det mycket att diskutera men det var inte det jag ville kommentera här.
    olle

    Jag har själv cirka 10 % av min portfölj i H&M och tror således på dem långsiktigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, mitt svar #4 till Mattias/Investormannen ovan är lite på samma tema. H&M tycks av kritikerna ses som en envis elefant som öppnar butiker "bara för att". Jag tycker man ska hålla koll på säljkostnaden, inte antalet butiker. Butikernas anatomi är i förändring och var nya butiker läggs påverkar mycket.

      Radera
  14. Hej,

    H&M har en enorm expansion bakom sig (och förhoppningsvis framför sig) och det är inte mer än rimligt att det blir en period där man måste "konsolidera sig" inom företaget och utvärdera vilken strategi man ska exekvera framöver.

    Med facit i hand så har man varit långsam med e-handel och inte rullat ut den i den takt som man borde ha gjort.
    Däremot så är de inte "långt efter" de andra klädjättarna såsom Zara, GAP och Mango.

    Nybildade aktörer såsom Zalando, Boohoo och Asos "tyngs" inte av den gamla kostymen men levererar inte heller den marginal som H&M och Zara har.


    En fråga som jag grubblar över är inte om H&M ska överleva eller inte, utan om det är H&M eller Zara är det bolag som man ska satsa på framöver.

    Zara lyckas behålla lönsamheten, har en snabbare leverans av mer moderiktiga kläder och med hjälp av effektiv logistik och kortare ledtider/produktionstider anpassa sitt lager och minimera rea-kampanjer.
    De kan dessutom anpassa efterfrågan utifrån väder och efterfrågan på enskilda plagg, något som H&M inte kan i motsvarande nivå i och med att tillverkning sker av extern part i Asien.

    Så den retoriska frågan blir,
    Givet att man har 1 msek att investera på 10-15 års sikt och valet står mellan H&M eller ZARA(enbart dessa två alternativ går att välja), Vilket alternativ ska man välja om man gör investeringen imorgon?

    SvaraRadera
  15. H&M är exakt rätt värderat idag om man tror på att de kan hålla 5% omsättningsökning. P/E 18,5. Historisk tillväxt ligger på 10%. Halvår 2017 ligger tillväxten på 5% (9% i SEK) så det känns väl inte orimligt?
    Förstår faktiskt inte krisstämpeln- det syns verkligen inte i rapporterna.

    SvaraRadera
  16. Som sagt ingen har blivit fattig som har gått in genom portarna på Bamserud och Partners. Vill faktiskt plussa för bloggaren Sensim Steps fina genomgång av hedgefond förvaltningen från mars 2017. Här beskrivs resultat för kunderna, och det är ju en lite annan verklighet.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
  17. Hedgefonder har löjligt svårt att prestera över tiden. Men Brummer MS verkar faktiskt ha ett ganska bra år på gång såg jag häromdagen. Länge sen.

    Fondens sharpekvot acceptabel, bättre än peers, men långt ifrån luppen sharpe..

    SvaraRadera
  18. Jag ligger helt klart närmre dina tankegångar om H&M än Mikaels. Blev glad när aktien äntligen kom ned från stratosfären och i år har jag ökat en del.

    SvaraRadera
  19. Jag håller mera med Mickes syn på HM. Såna här pris arbitrage affärsmodeller kommer att vara fullständigt over crowdade. HM ger inget mervärde åt kunden som de inte själv kan fixa fram via internet idagensläge.

    Pluss HM har en väldigt dyr kostsam affärsmodell jämfört med online mm. Dessutom idagensläge kan ju vilken person som helst med någolunda följe somhelst skapa en egen kläd kollektion idag. Plus lägg till vad skall man kalla det pyskologiska grupptrycket på Instram mm att ha lika coola kläder som grannen osv där håller inte heller HM streck.

    Jag tror det enda som kan "rädda" Hm är att ha kläder i premium segmentet som folk vill ha det har ju aldrig varit HMs branding.

    Sen vem som helst med en internet uppkopling kan idag bedriva whitelabel verksamhet mer eller mindre och HM känns ju lite som ett whitelabel delux företag i kläd branchen.

    Bara på Amazon finns det ju upp till 2 miljoner tredje parts försäljare på https://seekingalpha.com/article/3962561-amazon-com-third-party-sellers-drive-profitability

    För mig är det svårt att se att HMs marginaler skall någonsin gå up mera logiskt är att de ska kontinueligt gå neråt med nuvarande affärsmodell.

    SvaraRadera
  20. Har nu 3000 aktier med anskaffningsvärde på 199 kr. Jag har utgått från mina parametrar som säger köp mellan 190-200 kr och botten skulle komma i september. Nu tror jag på uppgång under flera månader " i hopp " om bättre tider ( läs 2018). Aktien kommer att gå till 260-270 kr under de närmsta 6-7 månaderna. Detta kallas timing. Träffsäkerhet ca 75 %.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir såklart spännande att följa utvecklingen och matcha mot dina förutsägelser.

      Radera
    2. Henric,

      Jaha, en träffsäkerhet på ca 75 procent. Får jag fråga hur du beräknar den?

      Vänliga hälsningar

      Carolus

      Radera
    3. Dags å uppdatera din analys? Tror du fortfarande på 270 spänn tills april?

      Radera
  21. Tycker att du har suveräna synpunkter Lundaluppen.

    Hoppas det är OK att jag länkar vidare det här inlägget i mitt veckobrev :)

    SvaraRadera
  22. Tycker att du ger en sund och vettig beskrivning om HM aktien. När det gäller nya butiker så öppnas det inte enbart, butiker som går dåligt stängs också. Tidigare växtmål om 10%-15% gällde nettoöppnande av butiker.

    SvaraRadera
  23. Hej Luppen och alla medkommenterare. Får jag presentera min egna analys här då jag nyligen tänkte testa HM webbutik?: Jag behövde förnya min byxgarderob och ville beställa två par helt vanliga mörkblå jeans, likadana som jag köpt i en av deras butiker tidigare, eftersom jag vet att de är snygga och passar precis. Jag loggade in på webben och hittade produkten men tyvärr var min storlek slut. Kollade lite andra modeller men samma problem. Alla modeller som jag kunde tänka mig att köpa hade slut på min storlek. Hittade endast några modeller som var totalt utnötta ock sönderrivna som var i rätt storlek. Vadfan! Då skulle jag väl lika gärna kunna använda mina gamla utnötta byxor om jag ville ha sådana. Blev lite irriterad och kollade några konkurrerande webbutiker och de hade faktiskt mycket bättre urval och storlekar men också minst dubbla priset. Dessutom vet jag ju av erfarenhet att det är stor risk att byxorna inte passar om jag provar en ny modell som jag inte haft tidigare så det blev inget köp.

    Fortfarande irriterad och utan byxor sätter jag målpris 190 kr inom 6 månader 🙄

    Tack för bloggen!



    SvaraRadera
  24. Det verkar tyvärr vara ganska vanligt att storlekarna är slut hos HM vad jag själv upplevt och hört iaf.

    http://frihetsmaskinen.blogspot.se/2017/08/h-vad-tycker-ni-om-deras-webbshop.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja intressant att andra har liknande upplevelse. Det där med litet lager är ju positivt iom att det ej binder kapital men negativt för kundupplevelsen. Man kunde väl åtminstone visa en estimerad längre lveranstid för varor som måste beställas från fabrik? Eller kan det vara så att man gör plats för ny kollektion och ej får in mer av det som inte finns, alltså att man kan förklara det med säsongsskifte nu på hösten. Känner själv inte till branschen och vet huir dom jobbar.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.