tisdag 15 april 2014

Rapport från Johnson & Johnson

Idag släppte Johnson & Johnson sin rapport för Q1 och passade på att höja prognosen för 2014. Det har varit ett bra kvartal för JNJ och jag noterar följande (jämfört med Q1 2013):
  • Omsättningen har ökat 3,5 procent till 18,1 miljarder dollar
  • Konsumentförsäljningen har minskat med 3 procent medan läkemedel ökat med hela 11 procent. Medicinsk teknik har stått stilla sedan 2013
  • Kostnader, framförallt i produktion och försäljning har sjunkit vilket givit en ökning av resultat före skatt med 27 procent till 5,4 miljarder
  • Skattekostnaderna har också sjunkit medan antalet aktier ökat något, vinst per aktie har stigit 34 procent till 1,64 dollar
  • Bolaget ändrar nu sin prognos för årets (justerade) resultat till 5,80-5,90 dollar per aktie, det justerade resultatet är just nu lägre än GAAP-resultatet vilket är en trevlig omväxling
Enligt mitt sätt att se det har JNJ varit dyrt ganska länge, men jag har avvaktat med att sälja i hopp om att marknaden gjort en riktigare bedömning av framtiden. Det verkar som att jag belönas för att ha litat på marknaden den här gången.

Jag avvaktar med att justera min "normala intjäningsförmåga" som idag ligger på 4,50 dollar. Men nu när de omfattande rättsprocesserna verkar ebba ut ligger sannolikt normalnivån en bit högre. 

10 kommentarer:

  1. Johnson & Johnson ligger alltid högt på min inköpslista, men som du skriver så har priset varit högt länge, det verkar nästan aldrig gå att köpa in sig :-/

    SvaraRadera
    Svar
    1. @P Falck
      Japp! Aktier är som bilar, klockor eller för den del golfklubbor. Kvalité kostar. Själv köpte jag Novo Nordisk idag. Adderade till mitt innehav. Skall man som du säger köpa in sig så kostar det. Det brukar heta at man inte skall åka med flygplan som är äldre än 25 år eller köpa aktier med högre p/e-tal än 25. Ett p/e-tal på dessa nivåer får man betala för Novo idag. Själv tycker jag det är OK då bolaget är en gigantisk sedelpress. Tror att det är bättre än att satsa pengar på gödselföretag i Norge, eller för den del oljeriggar i Nordsjön. Gack åstad, och köp Johnson & Johnson.
      Glad Påsk.
      Lars

      Radera
    2. @Lars

      Tack för inlägget. Jag har själv varit nära att köpa Novo Nordisk ett flertal gånger men inte vågat trycka på köp knappen. Jag har tidigare arbetat med NN i Kina. Ett helt fantastiskt företag!

      Är detta för din korta portfölj? Om jag uppfattat dina tidigare inlägg rätt så gillar du att köpa kvalitetsbolag i en uppåtstigande trend för att sedan sälja på höga nivåer.

      Jag vill dock äga Novo långsiktigt. Tycker du dagens kurs är ok för detta ändamål?

      Portfoljen i ovrigt är i storleksordning Industrivärden, Berkshire Hathaway, Castellum, Sampo, Lundbergs, SHB, H&M, Maersk, Wal-Mart.

      Glad Påsk!

      Radera
    3. @Anonym
      Jag tänker äga Novo långsiktigt. Det är varje fall min ambition. Tycker bolaget är helt unikt. Jag kommer att köpa mer, om aktien fortsätter att stiga. Vill flytta fram mina positioner i bolag där allting fungerar. Min erfarenhet är att det mesta fungerar inte. Det må gälla relationer, semestrar och värst av allt nyårsaftnar. Jag hoppas att Novo skall få samma status i min portfölj som Lundbergs. Ett bolag som det skall mycket till för att jag skall sälja.
      Med vänlig hälsning
      Lars

      Radera
    4. @Lars: Novo ser onekligen bra ut, men jag kan inte förmå mig att betala 25 ggr vinsten oavsett vad. Jag får leva med att missa ett och annat guldkorn.

      Radera
    5. @Lundaluppen.
      Jag förstår det. Du är värdeinvesterare, och det är inte jag. Vi ser verkligheten ut ifrån skilda perspektiv.
      Glad Påsk
      Lars

      Radera
  2. Ica säljer Kjell&Co: http://www.svd.se/naringsliv/branscher/handel-och-tjanster/ica-gruppen-saljer-kjellcompany_3471100.svd

    SvaraRadera
    Svar
    1. Positivt att man monterar ner Hakon Invest-bygget, och reavinsten var ju också trevlig.

      Radera
  3. Hej,

    Intjäningsförmåga 4,5 USD och en kurs på lite drygt 100 USD. Ett P/E - tal på drygt 22...

    Ok, kanske inte köpläge för den defensive värdeinvesteraren (förlåt, Sveriges fegaste investerare ;-)). Fast sälja?

    Jag tycker man kan räkna in JNJ bland de bolag där P/E 15 är snålt tilltaget. Väntans tider kan bli dryga...

    Köp vid P/E 20 à la H&M?

    Mvh

    Carolus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror JNJ har goda chanser att växa in i dagens värdering och tänker inte sälja. Men jag är inte heller nära att köpa på mig mer.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.