lördag 21 januari 2012

Analys av Atlas Copco

Atlas Copco är ett favoritbolag som aldrig analyserats på bloggen eftersom priset inte sett så attraktivt ut de senaste åren, jag tänkte råda bot på det idag.

Stora maskiner
Atlas Copco ingår i Investors portfölj och är ett klassiskt Wallenbergföretag, ett bolag som Wallenbergarna faktiskt varit med och byggt från grunden. Bolaget delar i senaste årsredovisningen in sin verksamhet i tre delar: kompressorteknik (50 procent av omsättningen 2010), anläggnings- och gruvteknik (40 %) samt industriteknik (10 %). Bolaget är cykliskt men har en oerhört välutvecklad serviceverksamhet som visat sig ge stabil intjäningsförmåga även under de senare årens kriser, som ju i högsta grad drabbat kunderna i gruvnäringen.

Så här möter Atlas Copco mina kvalitativa investeringskriterier:

KriteriumUppfyllt?Kommentar
Tillräcklig storlek:JALarge Cap
Stark finansiell ställning:NEJMycket nära ett JA här, omsättningstillgångarna är 1,9 ggr kortfristiga skulder och överstiger de totala skulderna enligt Q3-rapporten 2011.
Intjäningsstabilitet:NEJFörlust 2002 efter en kraftig nerskrivning av goodwill
Utdelningsstabilitet:JAUtdelning de senaste tio åren
Intjäningstillväxt:JAIntjäningsförmågan har vuxit från 4,90 kronor per aktie vid millenieskiftet till 7,20 kronor de senast åren
Trovärdig ledning:JAVet inte så mycket om belgiske VD:n Ronnie Leten, men resultaten får tala för sig själva
Gynnsam ägarbild:JAInvestor är den klart dominerande ägaren med 22 procent av rösterna, sedan följer institutioner på ca 2 procent. Bolaget har uppenbart trivts och utvecklats under detta ägande.

Två nej var lite svagt, men intjäningsstabiliteten är snart preskriberad och den finansiella ställningen är som sagt väldigt nära ett ja. Precis som förväntat är detta ett högkvalitativt bolag och investeringsobjekt. Kruxet brukar vara priset. Så här ser Atlas Copco ut kvantitativt:
  • P/E-tal: med en intjäningsförmåga på 7,20 kronor och ett pris på 142,50 (B-aktien, A-aktien är kroniskt övervärderad) är P/E idag nästan 20, EJ OK,.
  • Börsvärdet är 197 miljarder, räntebärande skulder är 21 miljarder och kassan är 6,5 miljarder. Därmed är EV 211 miljarder. EBIT3 är 12,3 miljarder. EV/EBIT3 blir då 17, EJ OK
  • Pris/eget kapital: eget kapital exklusive goodwill är ca 10,60 kronor per aktie, vilket ger en kvot på över 13, EJ OK
Vinstbedömningarna baserar sig på åren 2008-2010, 2011 tycks bli en klar förbättring och det är säkerligen detta marknaden prisar in idag. Bolaget ger enormt hög avkastning på eget kapital och på sina tillgångar vilket motiverar den enorma premievärderingen jämfört med eget kapital.

För att motivera dagens värdering behöver man ha en årlig tillväxt på 6 procent, men det senaste decenniet har man snarare legat på 4 procent. Värderingen är alltså lite för dyr för min smak i nuläget. I slutet av 2008 kunde man snappa upp Atlas Copco för en femtilapp, synd att jag inte var vaken då (fast då fanns såklart andra investeringsmöjligheter också).

19 kommentarer:

  1. intressant läsning. Men till syvende och sist är Atlas ett av många företag utanför min comfort zone.

    SvaraRadera
  2. Det är för dyrt för mig också. Precis som jag tycker annan kvalitetsverkstad; Sandvik, Alfa Laval också är för dyra. Men man kan komma in i Investor med ordentlig rabatt, där Atlas står för 16 - 17% av substansvärdet. Det är sällan man kan köpa dessa bolag till attraktiva multiplar, men om du far investmentbolagsrabbat på 30 - 40% då blir situationen bättre.

    SvaraRadera
  3. @defensiven: jag säger detsamma om din energisektor, men någon gång ska jag våga ;-)

    SvaraRadera
  4. Tack för analysen, träffsäker som alltid. Har du nån riktkurs då det skulle vara attraktivt att gå in i Atlas om det blir en dipp? 130? 120? 110?

    Erik

    SvaraRadera
  5. det förstår jag:) I ärlighetens namn tycker jag både energi- och läkemedelsbolagen i min portfölj är svåranalyserade.

    SvaraRadera
  6. gäller väl att kompensera osäkerhet med lägre värdering.

    SvaraRadera
  7. Köpte 400 st Atlas Copco för 95 kronor för ett par år sedan och har fått fina utdelningar sedan dess. Oavsett om aktien är övervärderad eller inte så är Atlas ett måste i en portfölj just nu. Världssystemet med fiatvalutor går under dag för dag och när väl en återgång till en guldmyntfot aktualiseras kommer gruvindustrin få mycket att göra. Atlas är världsledande på gruvutrustning så räkna med fina vinster över en lång tid framöver.

    SvaraRadera
  8. @Erik: vid 108 kronor blir P/E 15 med min syn på intjäningsförmågan, så där någonstans börjar det kännas intressant.

    SvaraRadera
  9. Ska ner runt 25 % alltså. Undrar om vi vågar "hoppas" på en sån dipp. Rent generellt skulle jag tycka det vara väldigt intressant att höra dina riktkurser när du gör analyser och går igenom portföljen. Tex skulle jag gärna köpa på mig mer hm, men vet inte riktigt vad som är realistiskt att hoppas på.
    Tack för en superblogg!!

    Erik

    SvaraRadera
  10. @Erik: det kan helt klart vara så att köpläget inte uppstår på länge (eller någonsin), så jag jagar vidare och tittar på andra bolag

    SvaraRadera
  11. Hej, hur får du fram räntebärande skulder till 21 och kassa till 6,5?

    I ÅR för 2010 hittar jag räntebärande skulder till 20,1 och kassan till 14,26. Hittar jag på fel ställe?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag utgick ifrån Q3 2011-rapporten när jag gjorde analysen. Jag såg nu att länken till den var bruten, men jag har fixat till länken nu.

      Radera
  12. P/E ligger på 11,67. Om jag förstår dig rätt så menar du att p/e-talet är för högt och borde ligga på 7,2?

    Och 7,2 pga medelvärdet för de 3 senaste åren.

    Stämmer detta?

    Försöker förstå dina kriterier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "P/E-tal: med en intjäningsförmåga på 7,20 kronor och ett pris på 142,50 (B-aktien, A-aktien är kroniskt övervärderad) är P/E idag nästan 20"

      7,20 kronor är vinsten per aktie som jag bedömde var uthållig intjäningsförmåga när jag skrev analysen. Idag ligger priset på knappt 125 kronor vilket ger en P/E på 17,4, fortfarande för dyrt i mina ögon.

      Radera
  13. Visst, visst....jag blandade ihop p/e och vinst/aktie...

    Tack för svar.

    SvaraRadera
  14. Hej, tack för fina och alltid läsvärda analyser! Atlas Copco A värderas, som du säger, med en svårbegriplig premie. Så B-aktien har en "substansrabatt" på dryga 11 procent. Hur ser du på att man kan köpa Atlas själv på börsen mycket billigare än vad den värderas till i Investors bokföring? De äger ju mestadels dyrare A-aktier, och värderar därför också sitt Atlas-innehav högt. Nog för att Investors substansrabatt är hög, men är det Atlas Copco man är ute efter är det kanske inte så klokt som det först verkar att köpa den genom Investor. Dock så gillar jag ju även ABB skarpt, vad tror du om priset på aktien för närvarande? Kraftöverföring enligt samma grundläggande tekniska principer som idag kommer alltid att behöva förnyas och underhållas, och ABB är marknadsledande och ledande inom FoU. Så för mig lockar ju Investor ändå ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ganska positivt inställt till Investor, men jag håller med om att en del substansrabatt är motiverad särskilt om man beaktar sådana saker som du nämner om A/B-aktieinnehav.

      Se gärna min kommentar till Investors senaste rapport.

      Radera
  15. Hej Lundaluppen,
    Tack för en mycket informativ blogg. Har lärt mig mycket genom att läsa det du skriver. Jag har en liten fråga ang din analys av Atlas Copco. Du skriver att resultatet per aktie stigit från 4,9 vid millenieskiftet till 7,2 de senaste åren. Om jag då antar att ditt snittår för de senaste åren är 2010 och snittåret vid millenieskiftet är 2000, blir ju uträkningen som följer (7,2/4,9)^(1/10). Detta får jag till endast 3,9% i intjäningstillväxt. Du skriver att Atlas ändå klarar ditt kriterium som är att det skall vara över 33%. Kan du förklara hur du räknat?
    I min egen uträkning får jag att Atlas Copco ligger på en intjäningstillväxt på 27-28%. Jag har då tagit snittet på vinsten från 2001-2003 och fått detta till1362 MSEK. Snittet på vinsten 2009-2011 fick jag till 9736 MSEK. Då fick jag (9736/1362)^(1/8) = 1,279. Jag tar 8 från att det är 8 år mellan 2002 och 2010.
    Stort tack på förhand!!
    mvh,
    Fredrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kravet är 33 procent över 10 år, inte 33 procent årligen. En högre tillväxt är önskvärd, men en tillväxt under detta tyder på att bolaget inte är intressant att äga långsiktigt överhuvudtaget.

      Dina beräkningar ser korrekta ut såvitt jag kan se. Atlas Copco är ett fantastiskt företag, men jag har ännu inte haft likvider samtidigt som bolaget varit rimligt värderat.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.