måndag 30 september 2013

Varför sälja teknologigiganterna?

Idag sålde jag alltså mina aktier i Apple, Google och Microsoft. Egentligen har jag inte så mycket nytt att kommentera detta med, annat än vad jag fick med i mitt inlägg från april där jag kommenterade hur det var att äga dessa bjässar.

Det som har hänt över tiden sedan i april är att jag fortsätt väga risk/reward-kalkylen, att Microsoft köpt Nokia samt att aktierna stigit något i pris. Slutkalkylen blev en kursvinst på cirka 10 procent, till det kom utdelningar på ytterligare ett par procent. Över 18 månader har det varit en ok avkastning, men oj vilken gungig resa.

Jag har inget emot att börspriser svajar, så länge min bild av bolagen känns stabil. Men i Apples, Googles och Microsofts fall får man ofta anledning att fundera över bolagens verksamhet och dess stabilitet. Är Apples nästa produktfamilj lika het som den förra? Kan Microsoft hålla proffssidan trots att man har så svårt hos konsumenterna? Kommer Google bränna varenda öre från sin fantastiska annonsverksamhet på lattjo projekt och mastodontförvärv? Med andra ord känns risken i min egen värdering ovanligt hög i dessa bolag. Detta ville jag delvis kompensera med diversifieringen men jag har gradvis känt mig mindre trygg med den.

Alla de goda skälen för min investering finns kvar men jag har själv börjat värdera motargumenten högre. När man istället köper Industrivärden, Investor och Castellum känns det okomplicerat. Som det ska vara.

Windows 3.11, med minröj!

20 kommentarer:

  1. Ah, gamla hederliga Windows 3,11.
    Those were the days!

    SvaraRadera
  2. Sunt val! Instämmer till fullo!!

    SvaraRadera
  3. Jag har även jag beslutat att sälja mina gamla Apple-aktier av ungefär samma anledning. Tycker inte att det är ett långsiktigt smart val längre. Väljer dock att sälja någon gång inom 2 år då jag tror att aktien kan stiga i pris kortsiktigt.

    E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter i mina öron (?) ohälsosamt att avvakta om du kommit till beslutet. Bättre att sätta pengarna i arbete i ett bolag du tror på framöver.

      Radera
    2. Jag tror på Apple de närmaste åren. Det är hela branschen jag är osäker på. Jag tror Apple gör helt rätt som riktar in sig på premium-segmentet och väljer bort att sälja billig "skit" i t ex Kina. Däremot har jag som alla andra svårt att se vart branschen är på väg på lång sikt. Varför ska jag sälja nu när Apple har goda chanser att handlas över $500 inom en snart framtid?

      E

      Radera
  4. Hej!

    Vill bara tacka för en mycket fin blogg med genomtänkta och välformulerade poster!

    Hälsningar Martin.

    SvaraRadera
  5. Hoppla...

    Har själv avstått från att köpa aktier i dessa bolag (även om jag skulle tycker det vore coolt med Apple och Google i portföljen; en aktie av vardera bolaget) av de anledningar du nämner, men är ändå något överraskad av ditt beslut.

    Minröj... Nostalgi! Spel behöver inte vara grafiska underverk för att vara bra och beroendeframkallande.

    Carolus

    SvaraRadera
  6. Känns som vägt det goda mot det riskfyllda väldigt väl i detta beslut luppen! Synd bara att sådana insikter inte alltid kan komma med att man faktiskt tjänat en slant på köpet, som du själv gjort :-)

    Ska vi tolka detta som att teknologiaktier framöver är helt uteslutit från din portfölj eller det handlar endast om att risk/reward ska återgå till mer normala/fördelaktiga nivåer?

    / Analysakademin

    SvaraRadera
  7. du brukar vara lycksosam i dina omprövningar tycker jag. Tänker främst på ssab samt ratos. Tror du beskrivit det som ren tur men is it really? hur känner du själv?

    SvaraRadera
  8. Jag har alltid varit tveksam till Google av just anledning att man ens förkärlek för ingenjörslekstuga. Det kan verka roligt att alla får sitta och pilla med sitt skojiga galna projekt, men för mig luktar det dotcom-bubbla. Så länge som annonsintäkterna täcker lekstugeaktiviteterna är det ingen som klagar, men när det väl vänder så kan det bli problem att ta av sig spenderbyxorna.

    Att sedan Google är ett jättespännande företag och en framgångssaga håller jag med om, men sett i dagens ljus så tycker jag att det verkar försiggå en hel del icke-aktieägarfrämjande aktiviteter i bolaget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Googles ledning har ju till och med uttalat att man INTE sätter aktieägarna i främsta ledet. Man säger därmed implicit att lekstuga är viktigare och roligare. Det verkar vara ett bättre företag att jobba inom än att äga.

      Radera
    2. Den enda anledningen till att jag skulle investera i Google är just för "lekstugan". När smarta människor visionära människor får tillgång till kapital kommer världen att förändras, och värden skapas. Dock måste man ha en 10 - 15 årig horisont på investeringen.

      Radera
    3. Det är sant att det krävs pengar för att kunna prova nya idéer som i sin tur kan resultera i eftertraktade produkter, men chanserna för att alla-får-göra-vad-de-vill-i-princip-lekstuga resulterar i sådana produkter ser jag som väldigt liten. Unders slutet av nittiotalet/början av 2000-talet så fanns det enormt många lekstugeföretag med spännande idéer och försvinnande få av dessa finns kvar idag.

      Radera
    4. Alla-får-göra-vad-de-vill principen är mer eller mindre borta i och med satsningen på Google X. De anställda som har R&D potential flyttas över till Google X istället. Just det faktum att ledningen inte tar så mycket hänsyn till aktieägarna tror jag är den faktorn som kommer gynna aktieägarna mest.

      Radera
  9. Såg att du skrev att du skulle ta en titt på Yara, kommer det att komma en publicerad analys av bolaget innan nästa inköp?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har svårt att lova sådant, både tid och lust ska finnas samtidigt :-)

      Radera
  10. Kommentarer på att Börje slutar på Investor?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trist, jag tycker han gjort i princip allt rätt under sin tid som VD. Gjort vettiga affärer, sänkt omkostnaderna, höjt avkastningskraven på de mindre transparenta delarna i verksamheten. Jag kommer att sakna honom.

      Radera
  11. Sålde av alla mina aktier och fonder idag faktiskt. Jag är skeptiskt mot framtiden tyvärr men med min bedömning så vågar jag inte ha min kapital kvar på börsen. Jag väntar tills nästa krasch även om det kan ta betydligt fler år än vad jag tror:) Är en småsparare med betoning på SMÅ, inget sexsiffrigt men långt ifrån sjusiffrigt belopp!

    Lycka till alla andra och jag kommer fortsätta följa din suveräna blogg Lunda. Gillar din blogg SKARPT!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Apropå att gå in och ut ur marknaden, färgstarkt som vanligt från Buffett i senaste årsredovisningen:

      "Since the basic game is so favorable, Charlie and I believe it’s a terrible mistake to try to dance in and out
      of it based upon the turn of tarot cards, the predictions of “experts,” or the ebb and flow of business
      activity. The risks of being out of the game are huge compared to the risks of being in it."

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.