måndag 30 september 2013

Inköp Industrivärden, Investor & Castellum

Pengarna som försäljningen av teknologiportföljen inbringade sattes omgående i arbete. Amerikansk teknologisk flärd byttes mot smågrå svenska verksamheter.

Det som köptes var 460 Castellum för 91,80 kronor styck, 300 Industrivärden C för 117,20 kronor per styck samt 190 Investor A för 189,00 kronor styck. Efter denna rockad ser portföljen ut så här:

Bolag/aktieAntalPortföljandel
Handelsbanken

25 %
    Handelsbanken A
1 420

    Handelsbanken B
2 045

Hennes & Mauritz
2 740
21 %
Swedbank
2 887
12 %
Industrivärden C
2 950
10 %
Investor A
1 390
7 %
Sampo
740
6 %
AP Möller Maersk A
3
5 %
Castellum
1 810
5 %
Fortum
1 100
4 %
Lundbergföretagen
408
3 %
Wal-Mart Stores
120
2 %
Johnson & Johnson
95
1 %

Portföljens marknadsvärde är nu 3,6 miljoner kronor efter en nedgång de senaste dagarna. Antalet bolag i portföljen ligger på 12 vilket jag tycker är rimligt.

Jag förväntar mig inte att flytten från amerikanska teknologiaktier till investmentbolag och fastighetsbolag ska ge något snabbt uppsving i värderingen, men förmodligen en lite jämnare resa. Då talar jag inte om börskursen utan om de strategiska lappkast som teknologiföretagen måste ägna sig åt. Utdelningsnivån stiger också och hamnar över 150 000 kronor om bolagen behåller årets nivå.

Jag gjorde också ett depåskifte för mina äldre Maersk-aktier idag och realiserade en gammal förlust, vilket kvittar den skatt vinsten på teknologiaktierna utlöste. Detta påverkar mina anskaffningsvärden i Maersk men jag har inga planer att ändra det innehavet idag.

22 kommentarer:

  1. Ett steg i rätt riktning. Bara detta att man får se en Appleförsäljning är ju en profilering som heter duga.
    Med vänlig hälsning
    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det säljs lika många Apple som det köps ;-)

      Radera
  2. Inget fel på bytet. Funderar själv på Coca Cola...hade du dem som alternativ när du ändå kunde tänka dig amerikanare? Är det möjligen värderingen som avskräcker, eller att du redan har konsumentvaror i portföljen? Något utanför ämnet, men passar ändå på att fråga:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De finns på bevakningslistan, men förmodligen krävs det en bred depression eller något slags skandal för att bolaget ska bli köpvärt i mina ögon.

      Radera
  3. Köpte också Castellum idag för 91.40 kr. Lutar år Industrivärden nästa köp.

    SvaraRadera
  4. Jag sålde själv mitt innehav i Apple idag (efter en fin resa från 395-476USD). Jag la in pengarna i två nya innehav för mig: Oriflame och AstraZeneca! Bägge dessa har fin direktavkastning (7.5 resp. 5.4 procent) och breddar min portfölj inom konsumentköpvaror och sjukvård/läkemedel! Mycket nöjd!!

    SvaraRadera
  5. Vet att du fått en del frågor om ICA-gruppen redan, om jag inte minns fel så var du inte vidare förtjust i Hakon tidigare. Som en del andra tycker jag dock det hade vart kul att höra vad du tycker om bolaget sedan förändringen. Industrivärden som delägare borde du se som ett plus på ägarsidan åtminstone? Turerna i Norge, kommande utdelning gör aktien intressant. Verksamheten som sådan känns som ganska stabil på sikt. Tack för en fantastisk blogg i övrigt!

    //F

    SvaraRadera
  6. Gillar att du köper Investor! Ja, det andra också, men just Investor tycks vara en bortglömd/ignorerad aktie bland bloggare åtminstone.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du glömde avskydd, många som väljer bort den pga Wallenberg-ogillande ;-)

      Radera
  7. Har teknikaktiernas lilla andel av portföljden varit ett av skälen förmodar jag att även JNJ och WMT kan vara säljkandidater.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, portföljandelen var ok och de andra amerikanerna är inte hotade i nuläget.

      Radera
  8. Hur ser du på handelsbanken idag? Anser du att aktien är övervärderad?
    Funderar själv på ett inköp inom snar framtid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade jag inte haft 25 procent av den varan i portföljen hade jag köpt.

      Radera
  9. Hej Lundaluppen + övriga!
    Har följt med ett tag här på sidan och söker nu lite "gratis" råd/input.
    Har fuskat lite med aktier en längre tid. Portföljen idag är värd 75 tkr och består av Saab, Skanska och Kungsleden. (har köpt hus så innehaven har minskat rejält)

    Nu har det blivit så att jag kommer ärva ca 250 tkr. Tänkte att dessa pengar ska investeras för framtiden. Hur hade ni gjort?

    1) traditionellt köp eller via nya ISP?
    2) Vilken bank/nätbank är bra respektive billig (har idag Nordea/Skandiabanken)?
    3) Vilka aktier skulle ni köra på? Vill ha lite spridning på branscher m.m.
    4) Ska man köpa allt bums eller sprida ut det? Känns som det blivit höga värderingar och ekonomin brottas fortfarande med osäkerheter.

    Tacksam för all input.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1) Jag köper/säljer via Avanza. Tycker de har ganska lågt courtage på 39kr eller 0,15%.
      3) En bra aktie skulle i sådana fall vara Industrivärden C, som dessutom backat lite sedan nyheterna med USA's kris. Industrivärden i sig ser jag lite som en "fond" där de själva köper aktier i spridda bolag.
      4) Det verkar som om USA's finansiella kris just nu även påverkar den svenska börsen, naturligtvis. Kanske avvakta med att investera tills USA fixar sin kris och sedan investera en större summa i aktier som du tycker ser bra ut? Annars hade jag nog spridit ut investeringarna på i alla fall ett par månader.

      /Wonderweiss

      Radera
    2. Hej,

      2. Avanza är bra IMHO när det gäller nordamerikanska aktier. Relativt lågt courtage och bra sajt...

      4. Sprida ut över tid tycker jag är förnuftigt...

      Mvh

      Carolus

      Radera
    3. 1. ISK skulle jag välja, men det finns för- och nackdelar med båda.
      2. Avanza eller Nordnet
      3. Investmentbolag och någon bank. Idag hade jag valt Investor, Industrivärden, Nordea och Swedbank. Tyngdpunkten hade jag lagt på investmentbolagen.
      4. Sprid ut det över tre-fem månader.

      Radera
    4. Jag tycker att Nordeas depå eller ISK är riktigt bra. Man betalar 59 kronor per affär oavsett hur stor den är om man är förmånskund. Är man bas eller pluskund betalar man 99 kronor per affär också oavsett dess storlek.

      Med vänlig hälsning

      Andreas

      Radera
    5. Hej,

      3. Här är några bolag jag tycker är mycket bra, men de är dock inte billiga i dagsläget. Inga omedelbara köpråd således, men de kan kanske ingå i en potentiell bevakningslista?

      Procter & Gamble (PG)

      Johnson & Johnson (JNJ)

      Kimberly-Clark (KMB)

      Coca-Cola (KO)

      Pepisco (PEP)

      Colgate-Palmolive (CL)

      V. F. Corporation (VFC)

      McDonald's (MCD)

      3M Company (MMM)

      Walgreen (WAG)

      Visa (V)

      Jag vill återigen betona att de inte är något för den strikte värdeinvesteraren just nu. Bra bolag, sämre aktie (för nu). Möjligen måste man lätta på kravet att komma in till P/E 15 eller lägre för att överhuvudtaget komma in, men var gränsen går är inte för mig att bestämma.

      För den spekulativt lagde:

      Tesla (TSLA)

      Mvh

      Carolus

      Radera
  10. helt sjukt!
    Med min låga levnadsstandard och din portfölj så skulle jag idag vara ekonomiskt oberoende, märklig känsla.
    Har investerat i aktier i 2½ år nu och har en portfölj värd 447.000kr
    Ökar i snitt per år med 200.000kr så det är några år kvar.
    Galet roligt att se andra lyckas!
    Fortsätt som du gör o vara en inspiration.
    Tack Mvh.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lycka till, spara är kul när man har tydliga mål!

      Radera
  11. Hur ser du på Investors stundande VD-byte? Ryktas om att Börje Ekholm lämnar VD-posten till våren.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.