tisdag 25 september 2012

Inköp Fortum

Eftersom Fortumaktien fallit tillbaka något sedan senast blev beslutet enklare den här gången. Idag köpte jag därför ytterligare 85 aktier till priset 14,63-14,64 euro. Euron står i 8,46 kronor.

Så här ser portföljen ut efter dagens köp:

Bolag/aktieAntalPortföljandel
Handelsbanken

29 %
    Handelsbanken A
1 420

    Handelsbanken B
2 045

Hennes & Mauritz
2 740
24 %
Swedbank

12 %
    Swedbank A
17
    Swedbank Pref
2 870

Investor A
1 200
6 %
Industrivärden C
1 600
5 %
Sampo A
740
5 %
AP Möller Maersk A
3
5 %
Teknologiportfölj

4 %
    Apple
10

    Google
8

    Microsoft
170

Lundbergföretagen
408
3 %
Fortum
735
3 %
Wal-Mart Stores
120
2 %
Johnson & Johnson
95
2 %

Portföljvärdet ligger nu på strax under 2,9 miljoner kronor. För att belysa att jag ser teknologiaktierna Google, Microsoft och Apple som en gruppinvestering har jag nu lagt in dem under en gemensam rubrik.

20 kommentarer:

  1. Jag följer din blogg med intresse och Fortum ska jag ta mig en funderare på. Till skillnad mot dig är jag pensionär och det där med långsiktighet får en annan dimension.
    Att köpa på dina premisser har jag inget problem med men när ska man sälja? Som äldre vill man ju gärna se lite nytta med pengarna också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se gärna min investeringspolicy, den förklarar lite min syn på saken.

      Min tanke är att bygga någon som avkastar bra (utan att behöva realisera tillgångar regelbundet) och att sedan lämna över det till barnen.

      Om jag skulle spara för konsumtion om ett par år är jag tveksam till om jag skulle välja aktier som sparform. Då skulle jag nog istället jaga höga räntesatser hos banker och finansinstitut.

      Radera
  2. Även jag köpte ett gäng Fortum nu under eftermiddagen, 14.75 styck. I övrigt tackar jag för en utmärkt blogg, keep up the good work!

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jag undrar hur du ser på amerikanska konsumentföretags värdering? Jag räknar här möjligen in även J&J som är en poppis säker investering och som även säljer förbrukningsvaror. Jag vet att du tidigare påtalat att konsument ofta är högt värderade och svåra att komma in i till rimligt p/e-tal. Amerikanska aktier har ju ökat jättemycket på ett år. Jag funderar dels på om amerikanska bören i stort är övervärderad, men även på ifall konsumentaktier är övervärderade för att de ses som en säker placering? Vet att du tidigare sålde av Kraft Foods.
    Mvh
    JGM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, Kraft har jag aldrig ägt, men jag håller koll på dem.

      Jag är ständigt på jakt efter några av konsumentgiganterna, men jag köper inte över P/E 15 vilket innebär att det blir mycket väntetid. Köptillfällena dyker i princip bara upp i skandaltider som när JNJ drog tillbaka produkt efter produkt nyligen eller oegentligheterna kring Wal-Mart. Motsvarande läge har hittills inte dykt upp i Coca-Cola eller Procter & Gamble.

      Radera
    2. Dollarn har ju gått ner en del mot sek också så för oss Svenskar har inte Amerikanska aktier blivit riktigt så mycket dyrare som det ser ut. Håller med om att konsumentaktier oftast är lite dyra och det har säkert med stabiliteten och den relativt säkra direktavkastningen att göra.

      Radera
  4. Hej och tack för en kanonbra blogg.

    Min fråga rör valet av depå (vanlig eller isk). Jag har förstått att du har flertalet av dina aktier i en vanlig depå. Hur skulle du gjort om du började att spara i aktier idag? Skulle du enbart valt isk eller en blandning av de olika sparformerna?

    ISK känns ju som en sympatisk sparform men räntan i framtiden kan man ju aldrig sia om.

    mvh
    christer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag skulle nog välja ISK för alla bolag med en direktavkastning över 3 procent, eftersom redan skattesänkningen på utdelningen skulle motivera sparformen.

      Om jag däremot skulle köpa, säg Berkshire Hathaway (som inte delar ut), som ett långsiktigt innehav så skulle jag ha dem i depå.

      Tänk på att ISK är relativt enkel att kliva ur, medan det kan kosta en rejäl skatteslant att lämna ett depåsparande.

      Radera
    2. Hålla med dig Luppen! Tycker ISK är bra för både traders och aktier med utdelningar.

      För alla som är intresserade, på SEB's hemsida har de räknat ut vad det kostar i skatt vid olika belopp och nuvarande ränta, i din ISK som jag klippa och klistra här:

      25.000 kr 123.75 kr
      100.000 kr 495 kr
      500.000 kr 2.475 kr
      1.000.000 kr 4.950 kr

      Radera
    3. Jo just det. Bra fångat Luppen. *hi five* :)

      Radera
  5. Hej.

    Jag har funderat lite på din syn på att se teknikbolagen som en korg. Låter klokt tycker jag. Du har aldrig övervägt att ta in fonden "Lannebo Vision" istället? Dom har istortsett precis samma synsätt. Apple + google + microsoft utgör nästan 23% av portföljen. Andra stora teknikbolag som går in under devisen "något av dom borde det gå bra för" som t.ex Intel, Adobe, Oracle, Qualcomm, EMC, eBay etc står för ytterligare nästan 24%.

    Förvaltningsavgift 1,6% men man slipper å andra sidan det dyra utländska courtaget och kan köpa i alla teknikbolagen varje månad.

    Vad tror du om det?

    / Rickard

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ställer mig frågande till Lundaluppens strategi här. Förstår tänket, men finns det inte en överhängande risk att det är ett teknikföretag utanför "the big 3" som står för nästa teknikrevolution a la iPhone, och därmed akterseglar de andra? Med Lannebo vision lägger man sina iÄgg i fler korgar...

      Radera
    2. Sluta spamma med Lanneboskräp!!!

      Radera
    3. @Rickard: för mig är det helt uteslutet att investera i en fond som debiterar 1,6 procent årligen och betala fullt pris för innehaven, när den i själva verket borde handlas med rabatt på samma sätt som investmentbolag.

      Jag är inte lika intresserad av de andra bolagen du nämner, även om det är många fina bolag.

      @Anonym 12:44: Jag söker inte nästa stora grej utan här är tre bolag där jag tror att minst två kommer ha en mycket bra utveckling de närmaste åren, samtidigt som priserna har varit blygsamma och snarast inprisat stagnation eller till och med tillbakagång.

      Radera
  6. Hej, ursäkta en amatörfråga, men hur köper du dina Fortum aktier? Jag har öppnar en depå på Avanza och även en ISK konto, men hittar inte Fortum när jag söker? Kanske borde jag fråga avanza, men det här är roligare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du skriver in "fortum" i sökrutan i Avanza hittar du Fortum Oyj i den översta listan i sökresultatet.

      Radera
  7. Själv är jag nästan mest förundrad över vad du har för yrke egentligen? Att spara undan lite drygt 90papp på bara ett par sommarmånader som du har gjort för att handla Fortum-aktier för finns ju inte på världskartan för vanliga inkomsttagare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ett bra jobb som gör att jag kan investera ungefär 10 tkr per månad samtidigt som jag och min familj lever ett normalt medelklassliv.

      Att jag kunde köpa extra i Fortum var helt enkelt sparade utdelningar från i våras :-)

      Radera
  8. ganska cool grej,

    http://www.di.se/pressreleaser/2012/9/27/fortums-nya-tjanst-hjalper-kunden-att-styra-sitt-hem-via-mobilen/

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.