måndag 24 september 2012

Börsrådet tillbaka

I fredags var Di Play:s Börsrådet tillbaka, nu i samarbete med TV4. Produktionen och programledaren (Anna Ekelund) är ett riktigt lyft sedan senast, medan Simon Blecher från Carnegie och Maria Landeborn (f.d. Malmqvist) från SBAB precis som tidigare har en bra kemi i diskussionen.

De båda analytikerna har ett fundamentalt synsätt på investeringar där Blecher företräder ett bottom-up-synsätt med företagsanalyser och defensiv inställning som signum. Landeborn har mer top-down-perspektiv med makrokommentarer och som jag ser det lite mer kortsiktiga kursrörelser i fokus.

Huvudbudskapet från soffan är den här gången att rapportsäsongen kan bli en besvikelse och riskerar att leda till att optimistiska prognoser för nästa års vinster nedjusteras. Personligen bryr jag mig mycket litet om analytikerprognoser, så en sådan nerjustering har förmodligen endast den trevliga effekten att priserna revideras neråt.

Aktietipsen från Landeborn den här gången är Knowit, Loomis och Kinnevik. Blecher ser den förstnämnda som sämsta alternativet. Själv är jag inte speciellt förtjust i någon av dem. När det gäller Knowit håller jag med Blecher om att konsultbolag ska man jobba i, inte äga. Loomis kan vara intressant men kontanthanteringen minskar och även om Panaxias konkurs ger en tillfällig knuff är det inte ett område jag är jättesugen på. Kinnevik innehåller för mycket teleoperatörer för min smak, med den strukturomvandling som pågår där.

Maria Landeborn avråder från Swedish Match främst på grund av att nya regleringar om förpackningarna kan skada försäljningen. Jag tackar ju nej till tobaksbolag av personliga skäl.

Aktietipsen från Blecher är Duni, som Landeborn tycker är för tråkigt, Proffice och SEB. Jag tror att Proffice och bemanningsbranschen har tiden på sin sida även om LO kämpar mot. Men jag är ändå mer intresserad av Duni och SEB, där jag dock knappast behöver en bank till. Duni tillverkar engångsartiklar och servetter och är stora i Europa. Man har en försiktig värdering, hög direktavkastning och är inte alltför cykliska. Jag kommer nog att läsa på lite mer där.

Simon Blecher avråder från Alfa Laval, ett bra bolag som han finner alltför dyrt. Jag har svårt att säga emot. Bolaget ligger på min bevakningslista men har varit för dyrt för mig hittills.

Sammantaget gillar jag nya Börsrådet. Innehållet har inte ändrats men formatet har snyggats till. Det är 24 minuters ganska lättsam aktieunderhållning utan alltför mycket av branschens galenskaper.

4 kommentarer:

  1. Ser verkligen fram emot att du kanske levererar en aktieanalys av Duni. Keep up the good work.

    SvaraRadera
  2. Instämmer Luppen, börsrådet är klart sevärt och Blecher har gång på gång bevisat att han är en mkt balanserad herre som har täckning för det han säger. Både Duni och Proffice vore intressant att ta del av om andan skulle falla på dig!

    SvaraRadera
  3. Blev inspirerad och köpte på mig Proffice, efter lite vidare research under helgen. Håller med om det vore kul att se en analys av bolaget, även om det väl är för litet för din portfölj och strategi.

    Erik

    SvaraRadera
  4. Hej.
    Visst låter Duni intressant, bra konsumtionprodukter till både privata och företag. Hur påverkar skogsindustrins "stålbad" (citat från di.se) och den starka svenska kronan detta företag? 3,50kr / aktie (stämman 2012) i utdelning är inte heller dumt =)
    /Magnus

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.