söndag 23 september 2012

Fortum & Ryssland

Allt lutar mot att veckans aktieinköp blir ytterligare Fortumaktier, eftersom kursen fallit tillbaka en del från senaste inköpet samtidigt som merparten av portföljinnehaven blivit dyrare. Det oftast anförda argumentet mot Fortum-investering, förutom elprisspekulationer, är satsningen i Ryssland. Jag kan inte påstå att jag kan bedöma de politiska riskerna i Ryssland idag, men jag kan gissa att man riskerar mellan 0 och 100 procent av investerat kapital...

Vad jag kan göra är att bedöma hur stor del av verksamheten som riskeras i Ryssland, något som Fortum själva underlättar med följande sammanställning per den 31 december 2011:

Från Fortums webbsajt, klicka för att förstora

Som synes är Ryssland knappast pärlan i samlingen, med den lägsta avkastningen på tillgångarna. Givetvis hoppas ledningen på att ändra detta, men låt oss anta att den politiska risken omvandlas till faktum. Det man då kan konstatera är att om den ryska verksamheten skulle konfiskeras skulle 19 procent av tillgångarna förloras, liksom 13 procent av omsättningen och 4 procent av vinsten.

Min poäng är alltså att även om den politiska risken visar sig vara 100 procent kommer det främst att kosta ledningen jobben, Fortum kommer fortfarande att besitta sina främsta och högst avkastande tillgångar, tillgångar som på egen hand kan motivera dagens aktiekurs. Men jag hoppas självklart att man ska lyckas göra Rysslandssatsningen lönsam istället.

14 kommentarer:

  1. Intressant. Tittar också på Fortum. En fråga ang denna aktie - hur ser du på att den handlas i Euro? För mig är det en svaghet då jag väntar mig ytterligare Euro-nedgångar mot SEK...

    Mvh Pelle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan bara konstatera att euron är historislt billig, om det är ett nytt normalläge eller om den kommer att bli ännu billigare vet jag inte.

      Radera
  2. Bra poäng, har också tittat på Fortum ett antal gånger men avstått från köp pga viss rädsla för Ryssland. Efter den här fina infon känns det mycket lättare att motivera ett köp.
    Mvh/ stabilekonomi.se

    SvaraRadera
  3. fråga, hur bestämmer du när du skall köpa (utöver rimligt pris)? Köper du varje månad och köper då det du tycker bäst om? Eller timar du på annat sätt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag investerar en del av lönen varje månad, och sedan 2008 har jag alltid hittat något jag tycker är prisvärt. Om det skulle uppstå ettläge där inget bolag verkar rimligt prissatt kommer jag att stoppa investeringarna.

      Radera
  4. Ryssland är som du säger inget som kommer få bolaget att gå under, utan i värsta fall bara något som medför enorm kapitalförstörelse. Det som inte framgår i Fortums egen figur är att deras nettoskuld har fördubblats sedan det till 100 % lånefinansierade intåget i Ryssland. Men som sagt så är det värsta som kan hända lite pengar i sjön och Fortum går att räkna hem baserat på sin övriga verksamhet. Ryssland kan väl med lite god vilja ses som en "krydda".

    Fortum har trots detta fortfarande väldigt starka finanser för att vara ett kraftbolag, men man hade kunnat göra bättre saker för pengarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Naturligtvis skulle det prestigemässigt vara en katastrof om Rysslandsatsningen misslyckas, och även en stor kapitalförstöring. Men för nya ägare är detta redan till stor del diskonterat i priset, och Ryssland blir som du skriver en "krydda" (jag ryser eftersom jag föraktar detta uttryck).

      Radera
    2. "Krydda" brukar oftast betyda just "kapitalförstöring", så jag förstår dig :-)

      Radera
    3. Haha, ja det enda som skiljer är antalet bokstäver ;-)

      Radera
  5. Jag stämmer in i den skrämda skaran som fruktar den ryska björnen. Att låta ryska politikers välvilja i form av allmosor diktera hur lönsamheten ska se ut för en femtedel av tillgångarna är risky business. Som Kenny var inne på vore det stor kapitalförstöring om det inte går som planerat i österled, då har man kastat en femtedel av pengarna i sjön. För detta ändamål har man kapat dividenden samt skuldsatt sig kraftigt.

    Vad som är värre än Ryssland i sig är vad det säger om ledningen. Det ger intryck av att ledningen inte bryr sig så mycket om aktieägarnas pengar, men det är såklart inget nytt under solen. Om Fortum skulle dela ut mer i stället för att satsa i öst skulle det varken göra från eller till för staten. De ser väl hellre att banden med mäktiga grannen stärks. Skulle inte förvåna mig om de har optionsprogram också. Har man det, ska så litet som möjligt delas ut, eftersom aktiens pris då är högre när optionen löses in.

    Om jag skulle vilja ha kryddor kan jag göra det i min egen portfölj genom att köpa t ex 90 % fortum och 10 % i nån ryssfond, kraftbolag ska inte vara spännande utan så osexiga och ospännande som möjligt. Jag respekterar att du köper Fortum, det kan bli bra på sikt, men lojalitet måste vara absolut. Antingen är man lojal eller så är man inte det och rysslandssatsningen är det som får vågskålen att tippa över i mitt fall.

    Irving Kahn

    SvaraRadera
  6. Kanske spanska Iberdrola kan vara intressant för en långsiktg portfölj?

    Hittade lite Fortum här http://invisibletand.blogspot.se/2012/07/fortum.html

    SvaraRadera
  7. För mig är den politiska risken omöjlig att bedöma. Jag funderade därför i termer lm vem dom bäst gör det och kan förebygga eller hantera politiska problem. Kom fram till att den finska staten bör ha bättre kompetens än de flesta andra aktörer att hantera problem och att de i detta fall har starka intressen att göra det. Jag valde dock att räkna på att 100 % scenario när jag tog mitt beslut. Stavros kajmanopolus

    SvaraRadera
  8. Dagens pris är rea i mina ögon. 1 år framåt kmr man sukta efter dagens nivåer, energi kmr också vara en stor och viktig fråga i framtiden. Apropå ingenting, skulle gärna se analys av cdon! Varför? Jo överallt på gymmen ser jag gymgrossisten shakers, t-shirtar m.m. Frågar jag tjejer i min närmsta krets vart de handlar på nätet hör jag, "handlar nästan allt på Nelly.se". Alla svarar i stort sett samma, asos.com dyker även upp. Frågade kompisen vart han köpt sitt headset, cdons hemsida. Jag är övertygad, så länge de inte gör något stort misstag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. När det gäller CDON tycker jag det är upp till bevis för nye VD:n, leder den senaste tidens förluster till vinstbringande tillväxt eller har han bara tappat kostnadsgreppet?

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.