måndag 23 maj 2011

Trädgårdstider

Förra året mer eller mindre dog bloggen så här års, det blev bara sex inlägg i juni-augusti. Jag tror inte det ska behöva bli lika illa det här året men trädgården, solen och grillen lockar rejält och drar ner på tempot.

Annars är det snart dags att köpa lite mer aktier och börsen har den goda smaken att sänka alla sina priser, så det känns lite roligare än i början av förra veckan. Jag är som sagt lite sugen på Walmart. Annat som lockar är att följa i Lundbergs fotspår och köpa lite Skanska, Lundberg själv är lite för dyr. Även Sampo har fallit tillbaka lite, liksom Handelsbanken som jag dock känner mig lite mätt på.

Apropå Lundbergs Skanska-köp: "Det är intressant att hamna i en corner över 10 procent [i Skanska]" nämner informationschefen Roger Ekström på Lundbergs. Med "intressant" menas i klarspråk att utdelningarna nästnästa år blir skattefria för Lundbergs. Men att prata sådant krasst klarspråk är ju inte värdigt, eller?

I min Large Cap-genomgång från i fredags missade jag helt Swedish Match, vilket jag åtgärdat nu.

5 kommentarer:

  1. Vad tror du om Eon nu för tiden? Tror man på att de fortsätter att dela ut 1.50€ trots sänkt vinst känns det som ett fynd på en kurs under 20€.

    Inga planer på att analysera Orkla?

    SvaraRadera
  2. @Marcus: jag har tittat väldigt hastigt på Orkla och tyckte att de helägda rörelserna verkade mycket attraktiva medan de delägda ver rejäla sorgebarn.

    SvaraRadera
  3. Själv sålde jag precis i princip 3/4 av innehaven för att vänta och se hur det utvecklar sig med Sydeuropa. Lite drastiskt kanske men upplevde att jag nog trivs bäst med pengarna på ett räntekonto ett tag framöver. Kanske missar jag en fin uppgång men det kan mycket väl uppstå fina köplägen istället. I vilket fall som helst kan jag njuta mer av sommaren om jag inte går och tänker på mina aktier.

    Ett tips att titta på tycker jag är de norska laxodlingsföretagen (Marine Harvest, Cermaq, Leroy, Grieg Seafood, Bakkafrost) dock är endast Marine Harvest large cap.
    Deras vinst är givetvis starkt kopplad till laxpriset och knappast konstant men de har gått mycket bra det senaste året och tjänar multum. För några år sedan var laxpriserna lägre och sjukdom slog ut mycket av bestånden i Chile så då var de riktigt på botten. Dock är de mycket lågt prissatta på nuvarande vinster, och företagen har haft en utmärkt period för att stärka sina balansräkninigar/dela ut pengar.

    SvaraRadera
  4. Jag har dessutom min nya favorit Fred Olsen Energy. P/e på 6-7 om man ska tro analytikerna, snittkontraktslängd på knappt två år, P/B lite över två och en direktavkastning på nästan 11 %. Ja tack. X-dag i morgon.

    SvaraRadera
  5. Funderar också på skanska alt industrivärden om den faller lite till.
    Annars har jag kanske mest Skanska som ett utdelningsbolag, men den kanske kan dra på ordentligt när konjukturen och dollarn vänder uppåt då de har en del verksamhet där.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.