torsdag 4 april 2019

Inköp Swedbank

Dags att bjuda på lite backtrading, jag köpte en liten skvätt Swedbank igår för 142 kronor per aktie. Posten motsvarade 0,2 % av portföljen så det är rätt försumbart.

Jag rapporterar alla köp och försäljningar här på bloggen och nu i utdelningstider lär det blir fler än vanligt. Eftersom jag inte har en "vanlig lön" så månadssparar jag inte som jag gjorde för några år sedan.

Efter köpet ser portföljen ut enligt bilden nedan.

Aktuell portfölj, klicka för att förstora

Som synes har det kommit lite mer kassa (Swedbanks utdelning) och det kommer komma ytterligare de närmaste dagarna och veckorna. Just nu pekar mycket mot ett inköp i Sampo, men vi får se om någon annan möjlighet visar sig. Jag är i nuläget nöjd med mitt innehav i Swedbank och kommer inte köpa mer där om det inte uppstår ytterligare någon dipp.

Den uppmärksamme läsaren noterar det nya innehavet The Drilling Company of 1972, som precis avknoppats från Maersk. Mycket talar för att något eller några av de minsta innehaven får stryka på foten, men inga beslut har fattats.

4 kommentarer:

  1. Ser ut som en portfölj som tappat mycket åtminstone mot ett globlalt index.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Beror ju på vilken tidsperiod som avses:
      https://twitter.com/Lundaluppen/status/1106246940218531840

      Radera
  2. Vad tänker du om att du är relativt bank-finanstung? Sampo (Nordea, IF), Swedbank, Handelsbanken, Investors andel av SEB och industrivärdens andel av Handelsbanken.

    Vad tänker du om din riskprofil när det kommer till geografisk hänsyn? Det ser enbart ut som att du har exponering mot Europa, vill du inte ta mer del av tillväxtmarknaders växt? Utöver det du får i den verksamhet som dina företag har där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jo bank-finans är "överviktat" men egentligen försöker jag vara branschagnostisk och opportunistisk, men det finns i bakhuvudet när jag väljer investeringar idag.

      När det gäller tillväxtmarknader nöjer jag mig med att flera av de bolag jag äger är aktiva på sådana marknader. Jag är inte intresserad att äga bolag på "exotiska" jurisdiktioner.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.