måndag 8 april 2019

Inköp Sampo

Jag ökade mitt innehav i Sampo idag med ett belopp som motsvarar 0,7 procent av portföljen. Priset var 42,66 euro och en euro betingade det facila priset av 10,41 kronor per styck. Jag ville egentligen bjuda familjen på en skidresa men det föll på en planeringskrock. Fick tröstköpa aktier istället...

Sampo låg femma på bevakningslistan men BMW, Swedbank och Maersk är jag nöjd med mina innehav i. Jag föredrog vidare försäkring framför 100 procent bank i Handelsbanken. Det var alltså ett portföljtänkande som gjorde att valet föll på just Sampo.

Portföljen ser ut så här idag efter köpet:
Aktuell aktieportfölj, klicka för att förstora
 I väntan på någon ny intressant aktieidé lär jag behålla småinnehaven. Det är inga dåliga bolag.

8 kommentarer:

  1. Björn Wahlroos sa nyligen "jag skulle inte öka i aktier". Tror det var den Kinesiska tillväxten som var hans argument. Är Sampo "billig" eller speciellt prisvärd just nu?

    SvaraRadera
  2. Du hinner än, Riksgränsen har fyra meter snö:-)

    Wahlroos sorterar jag in bland andra diverse stofiler, typ Sverker Martin Löf & Co. Men aktien kan vara bra för det så klart..

    SvaraRadera
  3. Oj, så pass. Du vet knappt ens vad du ska göra med alla pengarna alltså :) Går det så pass bra nu?
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag inte vet vad jag ska investera i brukar börsen vara dyr :-)

      Radera
  4. Tjena Luppen,
    Låter rimligt att sprida risken på det där viset och jag är helt med dig i valet av Sampo. Det är ett bra bolag och allt det där men jag tycker likt dig att det är ett bra val i finanssektorn då man får en stor sudd försäkring också. Jag har bevakat Sampo i många år men först på senare tid har jag fått tummen ur och ta in den i portföljen. Hoppas på ett livslångt ägande =)

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  5. Många positiva småsparare till Sampos värdering just nu, inklusive mig själv. Vad ser dom stora lirarna som inte vi ser?

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.