tisdag 30 januari 2018

Avanzaavkastning, fem år senare

För snart fem år sedan skrev jag ett inlägg kallat "Avanzaavkastning". Inlägget fick många kommentarer då och har ofta citerats senare här i kommentarfältet. För den som inte orkar läsa om det observerade jag att Avanzas kunder som kollektiv skulle göra en stor vinst genom att sluta investera själva och helt enkelt sätta in alla sina pengar i bankens fond Avanza ZERO.

Avanza har fortsatt sin goda vana att redovisa kundernas avkastning och därför tänkte jag helt enkelt följa upp det gamla inlägget, hur gick det sen?

ÅrAvanzas kunderSIX30RX
2008
-36 %
-36 %
2009
43 %
49 %
2010
16 %
25 %
2011
-16 %
-12 %
2012
8 %
16 %
2013
17 %
26 %
2014
8 %
14 %
2015
16 %
2 %
2016
6 %
9 %
2017
6 %
8 %
Ack
59 %
111 %
Snitt
5 %
8 %

Som jag nämnt tidigare skuggar Avanza ZERO SIX30RX, inte SIXRX som jag använde i förra inlägget, därför har jag bytt index. Siffrorna är ungefärliga då kundernas avkastning redovisas i heltal så det kan bli en del avrundningsfel.

Nu har historiken vuxit från fem till tio år men tendensen är fortsatt att kunderna skulle mått bättre av att ha hela sitt kapital i indexfonden. Men kunderna kanske tar lägre risk? Det som talar emot det är att även under de år som index givit negativ avkastning har kundbasen underavkastat.

År 2015 förtjänar ett omnämnande som det lysande undantaget. Detta var småbolagens förlovade år där det breda index SIXRX faktiskt gav 10 procent (mot SIX30RX 2 procent), men Avanzas kunder lyckades ännu bättre och drog till med hela 16 procent. Undantaget som bekräftar regeln?

Fem år senare kan vi alltså konstatera att kunderna skulle göra en ordentlig förtjänst som kollektiv genom att placera allt i gratisfonden Avanza ZERO. Det vore naturligtvis katastrofalt för bankens lönsamhet, men jag tror inte ledningen sover så oroligt för detta. Vi kunder fortsätter placera aktivt, vare sig det gynnar oss eller ej. Det är ju roligt.

26 kommentarer:

  1. Det känns fint att vara en liten liten del i en så optimistisk skara 😁

    SvaraRadera
  2. Enda undantaget, 2015, då småspararna/privatkunderna vinner förklaras troligtvis (sorgligt nog) av en enda aktie, Fingerprint. Aktien gick upp +1500% under 2015 och dessutom var tillflödet av nya kunder enormt; kunder med ett enda innehav i sikte.
    Inte helt oväntat återställs ordningen att privatspararna förlorar mot index efter 2015 när glädjerallyt i FING är över.

    SvaraRadera
  3. Tack för uppdateringen. Jag tycker att siffrorna talar sitt tydliga språk och ger ännu mer vatten på min kvarn när det gäller indexinvesteringar.

    SvaraRadera
  4. Spännande att se, tack! Vet ngn om Nordnet har liknande statistik? Har svårt att se att det skulle skilja sig nämnvärt hos deras kunder, men vore intressant att få det bekräftat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle dessutom vara intressant att se en motsvarande jämförelse med t ex Investor eller en genomsnittlig utveckling för de ledande investmentbolagen.

      Radera
    2. ...Eller för den delen fondbolag med gott rykte.

      Radera
    3. Investor är lätt att kolla http://ir.investorab.com/index.php?p=shareinfo&afw_lang=sv&afw_tab=1

      Men på senaste 10 åren är totalavkastningen ca 308%

      MVH Niklas

      Radera
  5. Då får vi hoppas på att Avanzas sparare väljer att ha roligt med en mindre del av sitt kapital. Kanske räcker det med 10-15%. Blir ju lite som att dricka sprit. Man mår bäst när man är lite lagom salongsberusad. Det blir inte roligare för att man ligger dyngrak i lokalen.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
  6. Glömde tacka för ett viktigt inlägg. Nu tror jag oxå att Avanzas ledning kan fortsätta att odla en god nattsömn framöver. Själv är jag lite part i målet, men jag tror inte jag har påverkat en människa med mina skriverier. Folk vill ha kul, och utvecklas. Gå på puben, och läsa handböcker i hur man blir rik.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
  7. Mycket bra inlägg som jag skall ta med till min nya grundutbildning i aktier nästa vecka ;)

    SvaraRadera
  8. Skillnaden är ju så kraftig så jag funderar på hur man kan utnyttja den som en faktor i sin analys. Kan man identifiera lite mer precist var/hur/när Avanzakunderna underpresterar och agera annorlunda? Jag tänker på småbolag med begränsad likviditet där AVA+NON står för merparten av handeln..

    SvaraRadera
  9. Tycker det är bra att sådana här siffror kommer fram. Bloggaren Irving konstaterade att "90 % av portföljsammanställningarna på twitter har slagit index och konstigt vore annat för ju mer info man har, desto större blir avkastningen. Detta linjära och kausala samband medför per definition att en genomsnittlig twitterinvesterare borde slå index"

    För övrigt är det väl slutspel i HM nu. Bolaget har väl 90000 sparare i Avanzakollektivet.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Av mitt twitterflöde idag känns det som att hälften sålt idag (incl you know who).

      Vad hände med 'köp när blodet flyter på gatorna'?

      Mvh Mattias

      Radera
    2. Sant med blodet....Dock ska man det ju vara ett företag som fortsätter öka sitt kassaflöde och som har en hållbar utdelning. Det är inte fallet i HM plus att HM snarare har blivit ett turn around case vilket är en mycket svår investeringsteknisk övning.

      Radera
    3. ”Köp när blodet flyter på gatorna” är ett uttryck som missbrukats helt enkelt.

      Uttrycket har inget att göra med forna tillväxtbolag som fastnat i utdaterade affärsmodeller tyvärr.

      ”Cut your losses short” eller ”turnarounds seldom turn” passar nog krisen i HM bättre.

      Sock

      Radera
    4. Ja, fast av alla tumregler tycker jag nog 'När far super är det rätt' är den som oftast stämmer.

      Mvh Mattias

      Radera
    5. Haha, ja varför inte.

      Rödmosigaste av alla, Stefan Persson, deklarerar att bolaget sitter i ett drömläge och att pågen gör allt rätt.
      Kungen nickar instämmande.

      Sock



      Radera
  10. Sen här typen av inlägg får en verkligen att fundera på om hobbyn verkligen är värd skillnaden i avkastning eller om man istället ska spara tid och bekymmer genom AZA Zero eller NN Superfond...

    SvaraRadera
  11. Tjena LL,
    Jättebra inlägg och ett viktigt sådant. Vi tar alla våra egna beslut och som du säger är vi många som placerar aktivt trots vetskap om förträffligheten i en billig indexfond. För många är det dock nyheter detta, att vi har jättesvårt att nå upp till eller slå index på sikt. Kan du med detta inlägg upplysa bara någon enstaka småsparare så är det ju en vinst.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  12. Jag tror inte att det hade hjälpt om alla kunder hos Avanza bara hade haft Zero.
    Felet som genomsnittskunden gör är att han/hon/hen inte vågar/vill vara riktigt långsiktig.
    När man ser att Avanza Zero ligger minus 20 % så säljer man.
    "Bäst att inte låta förlusterna bli för stora."
    När man ser att fonden ligger på ett fint plus säljer man.
    "Det är aldrig fel att ta hem en vinst."
    Sedan hinner börsen/fonden gå upp rejält innan man går in igen.
    Jag är övertygad om att snittkunden hade underpresterat Avanza Zero, även om denna fond skulle vara enda tillåtna innehav hos Avanza.

    Mvh
    Rooney

    SvaraRadera
  13. Ja, visst! Vi är alla bättre än genomsnittet, oavsett om det handlar om bilkörning eller aktieinvesteringar.

    Vore intressant att veta hur många som faktiskt utvärderar sin affärer på ett systematiskt vis.

    Förresten, lustigt med "robottestet" idag. Räckte med att klara det en gång; därefter accepteras alla kommentarer utan nya test. Uppdatering eller bugg?

    Mvh

    Carolus

    SvaraRadera
  14. Carolus,

    Har frågat dig tidigare. Har du blivit en indexinvesterare? Utvärdera sina affärer? Det kräver ett visst arbete. Hur kul är det?

    Fallstudie: Lundaluppen länkade till en blogg som heter Frihetsmaskinen. Har inte läst bloggen tidigare, men den skulle ta upp HM. När jag kollade i kommentatorsfältet såg jag att bloggaren Snålgrisen hade skrivit en kommentar. Som seden bjuder har Snålgrisen aldrig ägt HM.

    Detta fick signaturen Anonym att använda ett kraftigt språkbruk där han konstaterade att Snålgrisen visst ägde aktien i april 2017. Jag kollade faktiskt detta. Nu vill jag absolut inte använda ord som Anonym tar i sin mun. Jag tror snarare att Grisen har förträngt detta köp. Mycket vanligt när en investerare skall presentera sitt investeringsresultat.

    God Helg

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lars,

      Svarade dig i det inlägg du först ställde frågan ("Du har ingen edge, men..."). Även i inlägget innehållande "...fantomsmärtor..." skrev jag något om detta med etiketter som en respons till J.

      Sundare investeringsfilosofi än "value investing" får man leta efter IMHO.

      Värdeinvestering och att mäta sig mot index står inte i något slags motsatsförhållande. Buffett mäter sig mot index, likaså Lundaluppen. Inte skulle du väl kalla dessa herrar för indexkramare enkom för det?

      För stenhårda utdelningsinvesterare är totalavkastning samt jämförelse mot index inte lika viktigt. Den organiskt växande utdelningsströmmen är måttstocken i dessa kretsar (om du är "hard core" vill säga).

      Hade själv detta som överordnat mål en gång i tiden. Skrev under samma signatur på DIs Börssnack och var förmodligen den som myntade uttrycket "Dividend carpet bombing" där. Vi talar om ca 13, 14 år sedan. Borde gå att söka fram om alla kommentarer är arkiverade.

      Sedan har jag förmodligen plockat upp det från någon nordamerikansk bok i ämnet eller någon av alla de kanadensiska utdelningsbloggar jag läste på den tiden. Inget är ju nytt under solen... ;-)

      I sökmotorernas tidevarv är det farligt att ta ära för någonting överhuvudtaget; borde vara enkelt att vaska fram...

      Apropå Snålgrisen. Tja, minnet kan väl fallera ibland. Värre vore ju att ha hävdat att man köpt H&M våren 2017 och sedan "glömma bort" det. Att ha sålt i stället innebär ju att ha undvikit en förlust. Något att lyfta fram och inte gömma under mattan (verkar ju smart)...

      Fortsatt trevlig lördag!

      Mvh

      Carolus

      Radera
  15. Det var den här typen av lärdomar som övertygade mig om att jag ska se det här med aktier, på samma sätt som segling,dvs som en kapitalintensiv hobby. I dag innebär det att jag har 5 olika innehav, som antagligen varken gör från eller till i det långa loppet.

    Jag tror dock att innehaven i sig fyller en funktion för mig, då mitt hobbyinnehav gör att jag hela tiden har lite koll på vad som händer "på marknaden", runt skatter etc. Jag skulle antagligen ha den kollen om jag enbart hade billiga indexfonder.

    En nackdel jag ser i dag, är att jag tycker att marknaden är övervärderad, att jag därför är mer likvid än jag vanligtvis är, samtidigt som det finns någon enstaka aktie som verkar köpvärd. Sådana gånger gäller det att ha gott sittfläsk. //Stavros

    SvaraRadera
  16. Stavros,

    Ett bra inlägg. För de flesta är detta aktiva investerande en mycket kostsam hobby. Köper man några investmentbolag, och en utdelande indexfond får man en känsla av att ha some part of the action. Man kan sitta och bläddra i årsredovisningar, och bokföra utdelningar. Sådant är alltid trevligt. Det är kul och allmänbildande, och precis som du säger har man lite koll på vad som händer inom området sparande, och investeringar.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
  17. Till sist kan det vara värt att påminna om att Buffetts vad nu har gått i mål. 2008 ingick Buffett ett vad som byggde på att passiv indexförvaltning skulle slå hedgefonder över en tioårsperiod. Bloggaren Sensim Steps har skrivit på ett förtjänstfullt sätt om detta i ett inlägg från mars 2017. Läsvärt.

    Det stora problemet med att agera rationellt är det skall vara roligt, och intressant. När börsen öppnar imorgon tycker jag det skall bli just intressant, och se hur det går för den gamla bloggfavoriten Ratos. Tror att många långsiktiga ägare får sätta sig i rakstolen. Här bör man väl kunna plocka bort en femma på kursen utan några större problem.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.