torsdag 22 maj 2014

Rapport från Maersk 2014-Q1

Igår kom A.P. Möller Maersk A/S med sin rapport för årets första kvartal, och det var mycket trevlig läsning för oss aktieägare. Tidigare år har man alltid angivit alla belopp i både danska kronor och amerikanska dollar men från och med nu är det bara dollar som gäller:
  • Maersk Line (containerfrakt), det största affärsområdet mer än dubblerade vinsten till 454 miljoner USD, där dock 72 miljoner var en engångsintäkt av att en nedskrivning återvanns. Fraktraterna har gått ner men bolaget har ökat sin effektivitet och fått ner kostnaderna ännu mer och därigenom har man nu nått en ROIC på 9 procent
  • Maersk Oil rapporterade en oförändrad vinst på 346 miljoner USD och en ROIC på 21 procent. Oil har dock mycket höga skattenivåer så den fina ROIC (som är före skatt) är lite missvisande
  • APM Terminals ökade vinsten med 30 procent till 215 miljoner USD och nådde en ROIC 14 procent
  • Maersk Drilling var det enda av affärsområdena som visade minskad vinst, 116 miljoner USD innebar en sänkning med 21 procent. Under perioden hade man två riggar inne på varv och en rigg levererades (hmm, misstänkt likt FOE)
  • Service & Other Shipping ökade vinsten med 12 procent till 75 miljoner USD efter mixade resultat i de olika delarna. Största förbättringen stod Maersk Tankers för som vände förlust till vinst
  • Koncernens omsättning ökade med 1 procent till 11,7 miljarder USD
  • Rörelseresultatet steg med 20 procent till 2,2 miljarder
  • Kvartalets vinst för kvarvarande verksamhet steg med 58 procent till 1,1 miljarder
  • Vinsten per aktie steg med 60 procent till 53 dollar, på rullande tolv månader har man nu tjänat 970 danska kronor per aktie, vilket är gott och väl över min antagna normala intjäningsförmåga på 760 kronor, en trevlig utveckling som verkligen visat sig i aktiepriset. 
I och med försäljningen av Dansk Supermarked kommer Maersk att göra ett riktigt starkt år och balansräkningen kommer att bli ännu mer solid än idag. Generellt drivs Maersks resultatförbättring idag av effektivisering snarare än efterfrågan, man ökar vinsten kraftigt trots stillastående intäkter. När det kommer en konjunkturförbättring kan vi nog vänta oss ett rejält uppsving även på översta raden och även om aktien inte ser billig ut tror jag det är väl värt att behålla bolaget i portföljen.

21 kommentarer:

  1. Tack för en bra sammanfattning Luppen! Vilken kanonrapport! Är det uteslutet för dig att öka från dessa nivåer?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tycker bolaget är lite för dyrt för att köpa.

      Radera
    2. ... vilket dock gäller nästan alla bolag i mitt investeringsuniversum :-(

      Radera
    3. @P Falck: ja det börjar faktiskt bli lockande, ner lite till bara.

      Radera
  2. Om du tycker det saknas billiga bolag just nu tycker jag du ska ta en titt på Bakkafrost :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Prissättningen på norska börsen är något annat än i resten av Norden helt klart. Men jag vill inte ägna all min tid åt att bottentråla där ;-)

      Radera
    2. Bakkafrost känns också dyrt. De kommer inte lyckas öka produktionen om de inte förvärvar. Deras utdelning på 5 NOK kommer inte vara bestående enligt mig, eftersom pengarna kommer behövas för de investeringar de ska göra kommande fem åren (där de även kommer att tillåta sin soliditet sjunka till 40%).

      /Simon

      Radera
    3. Norska fiskfarmare drar tidvis in multum. Det är dock en svängig branch där en jättemarginal helt kan försvinna på 6 månader. Jag tycker man ska köpa dem när laxpriser o.s.v. gått ned ordentligt.
      Jag har brännt mig på dem förrut då jag blivit hypnotiserad av för tillfället låga PE-tal

      Radera
  3. Hur ser du på Pepsi aktien luppen, kan det vara något för bevakningslistan?

    SvaraRadera
  4. Hej Luppen!
    Eftersom du har en fæbless før shipping och oljeservice tænkte jag uppmærksamma dig på føljande case: Ulstein verft byggde under perioden 2010-2013 sex moderna medelklass PSV:er (Platform Supply Vessel) under namnet Blue Ship Invest se lænk: http://www.ship-technology.com/projects/blue-ship-invests-px121-platform-supply-vessels-psvs/
    Syftet var att visa upp den moderna fartygsdesignen før potensiella investerare, och man fick ganskja snart en stor fisk på kroken i form av Nordic Amercan Tankers, som i børjan av 2014 førværvade samtliga 6 fartyg i serien. Dotterbolaget Nordic American Offshore bildades. Man nøjde sig inte heller med dessa 6 fartyg utan bestællde omgående ytterligare 2 stycken før leverans i januar 2015. Ett par av båtarna har flerårskontrakt medans andra opererar på spotmarknaden. De har dock i stort sett inte varit syssloløsa en enda dag sedan leverans. Den stora førdelen med dessa båtar ær den markant låga bunkerførbrukningen. Bunkern betalas av uppdragsgivaren så detta ær en stor konkurransførdel då man førhandlar om nya kontrakt. NAO har stora visioner och talar om expansion utanfør Nordsjøn. Skulle man vilja så finns det møjlighet att førværva ytterligare 2 båtar i samma serie under 2015 då Blue Ship invest också bestællt 2 nybyggen, vilka kommer vara till salu. Historiskt finns det många exempel på snabbvæxande rederier inom norsk offshore. Som exempel kan næmnas Island Offshore som också har sitt ursprung i Ulsteinvik. I det fallet var det också Amerikanska investerare inblandade før øvrigt.. Ok, nu kommer vi till den delen dær jag tror du Luppen drar øronen åt dig. NAO ær inte noterat ænnu, aktien handlas på OTC-marknaden. Direktavkastningen ær fina 10,4% till dagens kurs $17,25. Jag har sjælv ingen erfarenhet av handel på denna marknad, spontant kænns det livsfarligt, men i det hær fallet ær jag sugen!

    SvaraRadera
  5. Før den som blev lite nyfiken på Nordic American Offshore. Hær ær deras IPO: http://www.nasdaq.com/markets/ipos/company/nordic-american-offshore-ltd-929883-74904

    Jag æger før øvrigt inga aktier æn (vet inte hur man handlar OTC)

    SvaraRadera
  6. Hur hanterar du valutarisken på dina utländska investeringar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte alls, jag bär valutarisken. Det finns en betydande valutarisk i de svenska innehaven också.

      Radera
    2. Jo det är ju såklart sant, speciellt om intäkterna är i annan valuta.

      Radera
  7. Köpte Industrivärden idag, valde mellan den och Handelsbanken. Det är ju två innehav som enligt din bevakningslista borde innebära rätt god nattsömn :)

    SvaraRadera
  8. Vad tror du om framtiden i Maersk?
    Ny styrelse (med Arne K) och gamla ordningen allt mer avlägsen.
    Kommer det att bli en splitt? Mer utdelningar?
    Fortfarande konservativt men några nya områden?

    Besser

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, jag tror att Maersk kommer att moderniseras och fokuseras vidare. Antalet affärsområden har minskats och man investerar mer koncentrerat.

      Split vet jag inte om man kommer att göra. Man genomförde ju precis en fondemission där antalet aktier femdubblades.

      Radera
  9. Vågar man hoppas på en kommentar till Maersks Q2-rapport?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tidigast i helgen, har en hel del på mitt bord nu efter semestrarna...

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.