onsdag 8 augusti 2012

Rapport från Sampo

Idag kom Sampo med sin halvårsrapport för årets första sex månader. Bolaget rubricerar själv rapporten med "Good first half in banking, great in insurance" och siffrorna verkar bekräfta detta:
  • Resultatet per aktie blev 1,23 euro, om icke-realiserade vinster medtas blev resultatet 1,54 euro, 1,23 innebär en ökning med knappt nio procent jämfört med föregående år
  • Nordeainnehavet stod för 47 procent av koncernens totala vinster
  • Combined ratio för P&C-försäkringsverksamheten var fantastiska 89,4 procent, man lyfter alltså en väsentlig ränta för att innehålla kundernas pengar från premie till utbetalning
  • Avkastningen på eget kapital var 19,4 procent under perioden
  • Solvensen har stigit kraftigt till 151 procent
Eftersom mitt investeringsantagande ligger på två euro per aktie för helåret är 1,23 naturligtvis gott och väl godkänt. Sorgebarnet just nu är livförsäkringarna i Mandatum där vinsterna sjunkit 23 procent. Detta är dock en liten del av verksamheten och sammantaget ser Sampo fortfarande prisvärt ut med sina 22,88 euro per aktie i skrivande stund.

10 kommentarer:

  1. Halloj!

    Tänkte fråga hur du räknar ut solvensen och var i rapporten du hittar de siffrorna? Använder du denna formel: net assets / net premium written ? Villar bort mig i Q2-rapporten nämligen :-) Stämmer det att NPW är 3081 Meur?

    Mvh
    AF

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gör det faktiskt enkelt för mig och redovisar Sampos egna siffror "Group solvency ratio".

      Radera
    2. Beräkningen finns på sidan 15 i rapporten.

      Radera
  2. Härligt rek med Sampo, ligger fint i många av mina familjeportföljer som jag förvaltar.

    Är den här bloggen sponsrad? Du borde skaffa eget webhotell och köra lite google-adsense reklam. Så du får nåt för detta jobb!

    Hälsningar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, ja Sampo är en trevlig bekantskap, kul att du är nöjd!

      Jag har Google Adsense-reklam på sajten (som jag hoppas syns ;-) ) och det är den enda inkomstkällan för bloggen. Sajten ligger på Blogger som är gratis och min enda utgift är för domänregistreringen.

      Radera
  3. Tycker du sampo är väldigt köpvärda nu eller ska man vänta och hoppas på att kursen går ner lite?
    Euron är ju väldigt billig just nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där är den klassiska frågan om pricing vs. timing, och jag tror alltid att det är klokt att köpa om priset just här och nu verkar vettigt.

      Om man tittar runt lite på prisnivån idag och på Sampos intjäningsförmåga så tror jag att priser upp till 25 euro per aktie kommer att göra dig lycklig på lång sikt (åratal alltså). Men jag kan inte förutspå om eller när priset kommer att bli lägre än idag.

      Radera
  4. Hej!

    Jag undrar hur du ser på dalande befolkningskurvor i Europa, och inte minst i Finnland.
    Anser du att Sampo är en bra investering även på lång sikt eller bör man spana på försäkringsbolag i länder som har gynsammare demografiska förutsättningar. Medger att jag är dåligt insatt i i vilka områden Sampo investerar. Inte heller kunnig hur mycket ett försäkringsbolags avkastning korrelerar med allmänt välstånd vs befolkningsökning - få men rika invånare är kanske också lönsamma (om det handlar om egendom)? Tacksam för svar.

    Vänliga hälsningar
    JGM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänker ärligt talat mycket lite på sådant. Största problemet är att bolaget kanske behöver gå omvägar till tillväxt och köpa marknadsandelar utanför dagens hemmamarknad.

      Tillväxten är viktig men bara en komponent i avkastningen, hög direktavkastning och återköp kan också kompensera för en eventuell svag verksamhetstillväxt.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.