fredag 28 mars 2014

Utdelning Castellum

Fjolårets största nykomling i portföljen, Castellum, delade ut 4,25 kronor per aktie till sina ägare idag. Castellum är en riktigt intressant utdelningsaktie med god direktavkastning och historiskt en bra utdelningstillväxt. Fastighetsbolag som är välskötta blir sällan kursraketer annat än efter en bred kris, men totalavkastningen är hygglig och bolaget kan även återinvestera sina vinster till en rimlig avkastning.

Årets utdelningar hittills sammanfattas i tabellen nedan. Alla belopp är i svenska kronor före skatt.

DatumAktieAntalUtdelningTotalt
14-03-28Castellum1 8104,257 693
14-03-27Swedbank2 88710,1029 159
14-03-19Johnson & Johnson954,19398
14-01-08Wal-Mart1203,07369
Summa37 618

Nästa vecka väntar jag utdelningar från Handelsbanken och Maersk.

6 kommentarer:

  1. Har du någon sammanställning där man kan se hur mycket utdelning du fått exklusive skatt under åren samt hur mycket du satsat i kapital exklusive utdelningar om du förstår vad jag menar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte du får riktigt alla svar i portföljbokslutet, men det mesta du frågar efter finns där.

      Radera
  2. Hur ser du på Castellums kommersiella fastighetsbestånd? Jag tänker på konkurensen från e-handeln, risk för större vakanser i framtiden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan inte uteslutas. Tar man en promenad i Lunds centrum så ser man tomma Briggen-lokaler (Castellums Skåne-gren) överallt. E-handeln står för 6-7 procent av den totala detaljhandeln och andelen lär ju inte minska. Jag skulle dock tro att köpladorna tar ännu mer stryk av det än centrumhandeln, men det blir intressant att följa.

      Radera
    2. Jag tror e-trenden kommer slå mot de fastighetsbolag som har en stor andel kommersiella fastigheter. Efterfrågan kommer minska och utbudet kommer kvarstå. Dock kan man tänka sig att dessa omvandlas till annan typ av fastighet, till en viss kostnad iofs, i så fall?

      Ska man rida på e-trenden tror jag logistikfastigheter ligger bra till. Har du kikat på Tribona? Renodlad logistikfastigheter. Dock är de för små/kort historik. Lite hög skuldsättning också. Men intressant annars. Har även kikat på Wallenstam, men de har låg avkastning på sina fastigheter och rätt hög värdering.

      Hjällp mig Bullen; vilket fastighetsbolag är bäst rustat för framtiden?

      Radera
    3. "Bullen" var nytt ;-) Lundbergföretagen kan vara ett alternativ, med stor andel bostäder samt extremt starka butikslägen i Hufvudstaden - som också kan vara ett alternativ.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.