Det är fantastiskt mycket läsning om ett intressant konglomerat i förändring. Man har sedan tidigare fokuserat på fyra kärnområden: containerfrakt, hamnterminaler, oljeproduktion samt oljeborrning. Nu lägger man till ett femte som vid första anblicken verkar som en efterkonstruktion: "Services and other shipping" låter lite mer Bonheur än Maersk. Men motiven låter mer övertygande, flera av verksamheterna som samlats är kanske i minsta laget för Maersk att lägga tid på men samtidigt är de världsledande i sina nischer. Kan man hålla styrsel i nischerna utan att tappa fokus på övriga områden så har jag inget emot detta.
Annars tycker jag följande är huvudpunkterna i rapporten gällande gruppens finanser:
- Omsättningen har fallit 7 procent till 266 miljarder danska kronor
- Rörelseresultatet har fallit med 8 procent till 41 miljarder, nästan hela sänkningen kan dock härledas till att man hade stora vinster vid tillgångsförsäljningar under 2012, underliggande marginaler i verksamheterna har förbättrats
- Vinst per aktie blev 4 436 danska kronor, återigen en bra bit över mitt investeringsantagande om 3 500 danska kronor, det kan finnas skäl att revidera min siffra något
- Under 2014 förväntar man sig ett resultat i verksamheten liknande 2013, plus en rejäl engångsintäkt från försäljningen av Dansk Supermarked
... och om de fyra huvudområdena:
- Maersk Line (containerfrakt) förväntas även framöver vara drabbat av branschens överkapacitet. Maersks plan är att växa med marknaden och genom effektiviseringar fortsätta vara den mest lönsamma aktören. Under 2013 har detta belönats med en lönsamhet som trots sin måttlighet alltså varit klart bättre än konkurrenterna
- Maersk Oil är lönsamt men förväntas tappa lite mark under 2014 då produktionen kommer att sjunka något. Man är partner i det stora Johan Sverdrup-fältet tillsammans med Statoil och Lundin Petroleum, men det dröjer innan det är i produktion
- APM Terminals, hamnterminalerna väntas öka sin lönsamhet framöver genom att gjorda investeringar och effektiviseringar börjar ge avkastning
- Maersk Drilling är ett område som jag efter köpen i Bonheur följer extra noga och det har varit mycket lönsamt även om Fred. Olsen Energy med sina äldre riggar har högre avkastning på eget kapital. Maersk kommer under 2014 ta 6 nya riggar i drift och har mycket hög beläggning 2014-2015. Man ser ljust på sina utsikter och vill dubblera vinsten fram till 2018. Till skillnad från FOE har man många jack-up rigs och färre floaters (semisubmersibles och borrskepp). Man har en ljus syn på branschen som står lite i kontrast till värderingen av FOE, även om de senares lite äldre riggar kanske kan förklara en del
... och om aktien:
- Utdelningen höjs till 1 400 danska kronor per aktie
- Bolaget genomför en fondemission på 4 aktier per befintlig aktie
Och det var bara huvudpunkterna, det finns fantastiskt mycket att läsa. Den sista punkten förtjänar lite uppmärksamhet tycker jag, i praktiken kommer alltså Maersk att splitta sina aktier 1:5 även om det sker i formen av en fondemission ("issuance of bonus shares"), något som inte precis varit vanligt i Maersk. Aktiepriserna kommer alltså att falla ner mot 12 000-13 000 DKK allt annat lika. Fondemissioner är inte riktigt detsamma som splittar: det ges ut nya aktier som tillförs samma aktiekapital som de gamla, vid en split delar de nya och gamla aktierna på ett oförändrat aktiekapital. I modern tid har detta i praktiken ingen betydelse: aktiekapital är bundet kapital som inte kan delas ut, men beloppen är fortfarande så små att de inte innebär någon egentlig begränsning.
Emma Maersk |
I torsdags föll aktien en del på rapporten, jag har lite svårt att se varför. Det hade aktiemarknaden också och aktien studsade upp igen. Utdelningen kunde kanske höjts ytterligare något, men Maersk verkar i investeringstunga branscher och har höga ambitioner på tillväxt de kommande året.
Som jag började inlägget så är koncernen under förändring och det i en bra riktning: man fokuserar på några områden med logiskt sammanhang där man har mycket starka positioner. Med sina ROIC-mål på > 10 procent som känns uppnåeliga kan man genom rimlig belåning sysselsätta stort kapital till en bra (men inte spektakulär) avkastning. När nu aktien kommer ner något i pris till en nivå där den blir lite mer lättillgänglig tycker jag den är en bra kandidat för alla investmentbolagportföljer där ute.
Tack för genomgången. Jag gillar att fondemissionen genomförs. Det ökar ju "tillgängligheten" att köpa/öka i bolaget för oss småsparare. Jag såg att VD gav anledningen att genomföra emissionen att öka tillgängligheten för anställda att köpa in sig- också en mycket bra anledning! Jag gillar också att Maersk renodlar sin verksamhet, hade svårt att tidigare se den röda tråden med Dansksupermarket, och de övriga grenarna...
SvaraRaderaOT:
SvaraRaderaSåg dokumentären om byggandet av Maersk tripple-E på Discovery igår. Väldigt intressant och fascinerande! Den som inte sett den, se den! Iaf. om du har minsta intresse av teknik och logistik.
Spännande, finns dokumentären online?
RaderaHar inget eget att komma med, men Morningstar har justerat upp riktkursen något i januari. De menar dock fortfarande att den är övervärderad:
SvaraRadera"...We raised our fair value estimate for Maersk to DKK 48,000 (from DKK 45,000), primarily due to the time value of money since our last update. Also contributing to the increase is the firm s agreement to sell a 49% stake in its Dansk Supermarked Group, which operates supermarkets and a few department stores located in Denmark, Germany, Poland and Sweden. The deal will likely close by mid-2014. In 2010, Maersk s liner business rebounded nicely from cyclical lows in 2009 thanks to a recovery in container shipping demand and more stable pricing. However, an influx of vessel capacity, particularly on Asia-Europe trade lanes, coupled with moderating global macroeconomic growth, reintroduced pricing pressure into the marketplace by the second half of 2011. While aggressive general rate increases and efforts to control supply met with success throughout 2012 and into 2013, more capacity is slated to come on line in the year ahead, and global economic conditions remain uncertain."
Jag skulle vara beredd att betala lite mer än så. Jag tror att Maersk inte bara är det bolag som är bäst att hantera det tuffa marknadsläget utan även ett bolag som kan komma ut stärkt ur det.
RaderaVad tror du om Awilco drilling i en möjlig börsnedgång? Jag är inte jätteerfaren med aktier och har inte varit med om någon stor nedgång än. I och med att Awilco har ett stabilt kassaflöde med långa kontrakt och ingen service förrän 2015 så borde väl detta företag "stå emot" en nedgång samt att det är en väldigt fin utdelningspolitik.
SvaraRaderaJag vet inte hur bolaget skulle bete sig i en börsnedgång, men det ser inte jättedyrt ut. Dock är det litet, med kort historik och att förlita sig på bara två riggar känns väldigt känsligt.
RaderaNär sker denna split?
SvaraRaderaörst ska stämman den 31 mars godkänna förslaget. Den 4 april handlas de nuvarande aktierna utan rätt till nya aktier från fondemissionen och den 8 april efter börsens stängning får man de nya aktierna.
RaderaKälla
Du har tidigare skrivit att danska skatteverket tar ut högre skatt på utdelningar än svenska skatteverket och att du därför fått betala en kapitalskatt på närmare 40% på danska utdelningar.
SvaraRaderaHar du hittat någon lösning på det problemet?
Det finns ett "rätt sätt" och ett sätt att minska skadan:
Radera1. Du kan återbegära skatten från Danmark, jag har inte orkat med detta
2. Du kan lägga aktierna i en ISK och åtminstone få kvittning på Danmarks 28-procentiga uttag
Jag har valt nummer två. Livet är för kort för att bråka med myndigheter i andra länder. Våra egna är jobbiga nog.
Är de denna som sändes på discovery?
SvaraRaderahttp://www.youtube.com/watch?v=RUfGCngF9DI
/Skrotnisse