torsdag 28 september 2017

Rapport från H&M

Idag släppte H&M sin niomånadersrapport för det brutna räkenskapsåret och jag läste den innan jag läst någon kommentar. Min spontana reaktion var att den såg rätt svag ut, business as usual det här året plus en sommarrea i stor skala.

Jag vill saxa ut några olika nyckelmeningar ur rapporten som jag reagerade på:

"Lyckat mottagande av det nya varumärket ARKET i London samt online på 18 marknader"

Ett mer moget e-handelsorienterat bolag hade kunnat rulla ut ett märke på ännu fler marknader direkt, men detta är väl något slags temperaturmätare på hur snabbt (eller långsamt) H&M:s nuvarande e-handelslösning skalar upp.

"Planen är att framöver erbjuda onlinehandel på samtliga butiksmarknader och fler därtill."

Detta är en självklarhet för mindre modemärken, men H&M har såklart en lång historik som man behöver komma ikapp.

"[...]även om vi mot slutet av september ser en viss avmattning i försäljningen."

Jaha, då kan vi se fram emot ännu ett kvartal av sänkta riktkurser, tydlig säljsignal till alla analytiker.

"Snabbare ledtider, effektivare varuförsörjningskedja och mer inköp i säsong ger oss stora möjligheter att nå lägre varulagernivåer framöver."

Detta sammanfattar väl lite vad jag hoppas på från H&M och det inger visst hopp att ledningen ser detta.

"Varulagret utgjorde [...] 16,6 procent (16,6) av omsättningen"

Detta tycker jag var en besvikelse med den omfattande rean och det faktum att man introducerat färre nya marknader och färre försörjningskedjor detta år jämfört med föregående. Det är positivt att det stannat upp, men jag hade gärna sett att det sjunkit. Med förbättringar i varuförsörjningen och en fullt utbyggd e-handel borde det kanske snarare röra sig om 12-13 % (dvs. 20-30 % mindre lager) eller gärna lägre.

Sammantaget tycker jag det var en rapport helt i linje med tidigare rapporter detta år med ett undantag; den förannonserade rean. Med denna följer såklart sänkta marginaler men jag hade förväntat mig starkare avtryck i lagernivåerna. H&M är fortsatt i ett tillstånd av creative destruction, ett intryck som förstärks av den ökande takten av butiksstängningar. Att i det läget hamna i stagnation är egentligen rätt starkt, men kanske hade bolaget lagt på ett extra kol om det var en riktig kris med förluster etc. Det finns mycket uppenbart att förbättra men till skillnad från många bedömare är min syn att bolaget gör detta. Långsamt.

onsdag 27 september 2017

Inköp H&M

Igår köpte jag ytterligare H&M-aktier motsvarande 0,2 procent av portföljen för 220,50 kronor per styck. Om du vill läsa om min syn på H&M rekommenderar jag det här inlägget. H&M låg återigen högst upp i min bevakningslista.

Efter köpet ser portföljen ut så här:

Bolag
Andel
Handelsbanken
16 %
Hennes & Mauritz
15 %
Sampo
14 %
Deere & Co
9 %
Illikvida aktier
8 %
Industrivärden
7 %
Castellum
7 %
Novo Nordisk
7 %
Investor
6 %
Wal-Mart Stores
5 %
AP Møller-Mærsk
5 %

Sorteringen har ändrats en del då innehaven utvecklats olika, men inga jättestora kast ändå under den senaste månaden som varit väldigt stark för börsen som helhet.

tisdag 26 september 2017

Intervjuad i Börsvärlden

I helgen publicerade Börsvärlden en intervju med Lundaluppen, vilket var den första på ett tag. Jag får ibland förfrågningar om att jag borde "återupprepa" min historia för nya läsare, här är ett utmärkt tillfälle att få bakgrunden. För länkar till tidigare intervjuer tipsar jag om detta inlägg.

torsdag 21 september 2017

Ratos låter GS-Hydro gå i konkurs

Det var länge sedan jag skrev om Ratos och det var många år sedan bolaget fanns i portföljen. Idag överraskade de mig en aning genom att begära sitt finska innehav GS-Hydro i konkurs.

Konkurser är förhoppningsvis inte vardagsmat för läsarna så här är kort om hur det fungerar:
  • Om ett bolag hamnar i likviditetsproblem och inte kan betala sina skulder i rätt tid, t.ex. löner, räntor eller skatteskulder kan bolaget eller någon fordringshavare begära bolaget i konkurs. Bolaget själva gör detta för att om de inte gör det i rätt tid kan företrädarna (styrelsen) få personligt betalningsansvar för bolagets skulder.
  • I en konkurs utser tingsrätten en förvaltare som tar över driften av bolaget och försöker finna lösningar antingen för att driva bolaget vidare eller sälja av de tillgångar som finns och lägga ner verksamheten
  • En konkurs kan faktiskt sluta med en vinst, händer väl en gång på tiotusen, men oftast kan inte alla få betalt eftersom det finns ett underskott. Anställda får under en period betalt via statliga garantier. Banker har sedan oftast företräde, beroende på säkerheter, och får betalt i första hand. Leverantörer, Skatteverket och andra fordringshavare får sedan betalt i andra hand och sist kommer aktieägarna, som oftast blir helt lottlösa. Om det finns preferensaktier har de företräde före stamaktieägare, men kommer efter alla fordringsägare, ingen stark position alltså.
I just GS-Hydro är Ratos 100-procentiga ägare så man lämnar inte någon ledning i sticket, vilket vore fallet i flera andra innehav. Men risken finns att bolagets bank får ta en förlust. För ett bolag som Ratos som ofta belånar upp innehaven men aldrig moderbolaget kan detta leda till att banker kräver pant även i moderbolaget framgent. Det är en förtroendefråga och att låta ett dotterbolag gå i konkurs är inte förtroendeingivande.

Jag har själv startat många bolag och lagt ner några. Jag har aldrig låtit något bolag gå i konkurs utan har absorberat eventuella förluster själv. Jag har bedömt att mitt och bolagens rykte varit viktigare än att minimera de egna förlusterna. Ratos gör i detta fallet en annan bedömning, kanske för att förlusttakten är stor och att en nedmontering kommer leda till ytterligare förluster. Jag hoppas för Ratos skull att det inte sker på bekostnad av sämre bankkontakter, hårdare krav på garantier och dyrare lånevillkor framöver.

onsdag 20 september 2017

Maersk säljer tankerdivisionen, till moderbolaget

AP Möller-Maersk meddelade idag att Maersk Tankers säljs till det onoterade moderbolaget Möller Holdings, som kontrolleras av ägarfamiljen. Köpeskillingen blir 1,2 miljarder dollar i kontanter plus en tilläggsköpeskilling på 0,2 miljarder dollar som är kopplad till fartygsflottans värdeutveckling de kommande 18 månaderna.

När en transaktion görs mellan ett noterat bolag och dess huvudägare bör man vara extra vaksam för att inte hamna i kläm. Maersks styrelse har tagit fram en fairness opinion från Morgan Stanley och DNB som alltså intygar att köpeskillingen inklusive tillägg är skälig. Enligt Financial Times har analysfirman Jefferies värderat bolaget till 1,3 miljarder dollar, vilket låter rimligt jämfört med dagens pris.

I Maersks halvårsrapport meddelade man att investerat kapital i divisionen var 1,2 miljarder dollar, men i det ingår såklart skuldsättning. Följaktligen bör försäljningen leda till en vinst, men storleken kommunicerades inte i dagens pressmeddelande.

Det har gått en månad sedan Maersk meddelade att Oil säljs till franska Total. Kvar i energisegmentet finns nu Drilling och Supply Services, två problemtyngda divisioner. Dagens affär tyder i mina ögon på att det finns lösningar på gång även för dessa. Att sälja till moderbolaget torde vara "sista utvägen" och avspeglar kanske att Tankers varit den del det varit svårast att hitta intressenter för. Jefferies ska ha värderat dessa båda enheter till 4,7 respektive 1,4 miljarder dollar.

Om dessa bolag inbringar sagda köpeskillingar har energidivisionen avyttrats för totalt ca 15 miljarder dollar, en premie på 2,5 miljarder dollar eller ca 120 dollar per aktie. Enligt företaget kommer detta delvis användas för att sänka belåningen på kvarvarande verksamhet, men även delas ut till aktieägarna.