torsdag 5 september 2019

Inköp SHB, försäljning Nordea

Även om bloggen är lite gles mellan inläggen så fortsätter jag skriva när jag faktiskt gör något. Sedan sist har jag tagit emot en utdelning av Nordea-aktier från Sampo (1 Nordea-aktie per 10 Sampo-aktie).

Dessa Nordea-aktier sålde jag idag efter en lite större uppgång på börsen som antas följa på nyheten om ny vd i banken. Försäljningspriset blev ca 5,85 euro med en eurokurs på 10,68 kronor. Motivet var snarast att innehavet var insignifikant än att det på något sätt är överprissatt.

För likviden och lite ackumulerade utdelningar köpte jag Handelsbanken A för motsvarande 0,3 % av portföljen, priset per aktie blev 87 kronor. Bolaget ligger trea på min bevakningslista och potföljandelen på 8 procent är den lägsta på länge.

Efter förändringarna ser portföljen ut enligt nedan.

Aktuell portfölj, klicka för att förstora

Sedan senaste inlägget har denna sömniga portfölj slagit index med 1,6 procentenheter.

13 kommentarer:

  1. Den ganska stora andelen "illikvida aktier", vad är det för något? Är det onoterat? För inte tror du väl att du påverkar aktiekurserna om du redovisar det?
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
  2. SHB fortfarande top pick i banksektorn eller går du på slentrian? ;)

    SvaraRadera
  3. Har också lite funderingar på vad som menas med illikvida aktier? Kan det vara företag som du investerat i utanför börsen eller är det mer av pref-typer?

    Tycker din portfölj ser mycket fin ut. Bank, försäkring, fastighet och investmentbolag är ju riktigt fina branscher :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men SÖK PÅ SIDAN!
      han har skrivit om detta innan..

      Radera
  4. Vafalls!

    Skall detta att investera vara förenat med något arbete och kunna sitta stilla på en stol och läsa innantill.

    mvh

    Lars

    SvaraRadera
  5. Det är något tilltalande med att ha en portfölj som inte kräver ens fulla uppmärksamhet, särskilt om man har andra intressen eller annan verksamhet att sköta. Det svåra torde vara att hitta en balans, mellan en tillvaro som "rentier", och att samtidigt hålla ett öga på hur innehav/marknaden utvecklar sig//Stavros

    SvaraRadera
  6. Finns det portföljer som inte kräver så mkt uppmärksamhet nu för tiden? Jag är inte säker på det. Vallgravar gröps ur snabbare än tidigare i en snabbföränderlig värld. Stora bolags positioner omsätts snabbare- stora bolag är definitivt inte trygga bolag. Stora bolag är komplexa med plötsliga och svåra problem - penningtvätt, utsläppsskandaler, enorma böter och stämningar (läkemedel USA..), ökad politisk risk allt efter kortsiktigheten och populismen ökar, enorma mediadrev, snabb digitalisering som kan vända ut och in på en bransch och vända tidigare moats till nackdel, etc. Sektorer som ses som relativt trygga visar sig inte alls vara trygga utan snarare högrisk. Bank någon? Det som ses som defensivt visar sig vara allt annat än defensivt. Och så vidare. Spännande är det i alla fall att investera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, alla investeringar kräver ett visst mått av uppmärksamhet, men jag tänker att behovet skiljer sig från bolag till bolag och då kanske inte bara mängden av uppmärksamhet, utan även vad man behöver ha koll på. I en allt komplexare värld, tror jag att vi kommer att få se allt snabbare förändringar, men samtidigt en lägre snittavkastning. Jag har å andra sidan fel ganska ofta.

      Själv hanterar jag problemet med främst indexfonder, och en handfull bolag som jag håller ett vakande öga på. De sistnämnda tillgodoser även mitt behov av att analysera, och handla lite, samtidigt som jag håller mig ajour med marknaden. Största vinsten med upplägget är att det hjälper mig att hålla fingrarna i styr.
      //Stavros

      Radera
    2. Hm, det där är intressant...

      Å ena sidan känns det verkligen som om allting förändras i en allt snabbare takt. Å andra sidan undrar jag om det inte bara är bruset som gör sig mer påträngande?

      Nyhetscykeln mal oavbrutet på; Internet och sociala medier sover aldrig. Vi bombarderas av "information". Impulsen att agera stimuleras därmed måhända mer idag, men är verkligheten de facto annorlunda?

      Rockefellers Standard Oil hade en dominerande ställning i slutet av 1800-talet och bröts via domstol upp i flera mindre bolag. Nätjättarna löper samma risk idag.

      Många branscher och yrken har försvunnit under århundradens lopp, något status quo där allting förblir vid det gamla är det länge sedan världen upplevde.

      Introduceras det fler branschförstörande teknologier idag? Jag saknar ett historiskt perspektiv för att ha en klar uppfattning i frågan, men försöker ta det hela med relativt jämnmod.

      Mvh

      Carolus

      Radera
  7. Har du ingen skog?

    Två Månadslöner

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Det skulle vara kul att höra vad tycker om HM i dagens läge.
    Med vänlig hälsning
    Erik

    SvaraRadera
  9. Stort tack! Trägen vinner vi får hoppas att mannen börjat äta. Själv hoppas jag på en trollformel när det gäller market spell. Jag letar faktiskt efter en trollformel. Jag är helt övertygad om att stavhjulet kommer att hjälpa mig.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
  10. Tack för detta inlägg och kul att du både orkade med frisören och att författa nämnda. Det är mycket roligt att få ta del av hur din förmåga att vara hängiven din strategi lönar sig. Du har varit och fortsätter vara en stor källa till inspiration!

    Önskar dig allt gott!

    /Sofokles

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.