onsdag 6 juli 2011

Bloggläsning

Jag hittade ett par mycket bra inlägg hos mina bloggkollegor idag, som jag gärna vill tipsa om.

Cristoffer Stockman har läst Industrivärdens rapport och tittat på nästa års potentiella utdelning. Mycket bra läsning om ett av mina äldre innehav. Industrivärden har många av Sveriges finaste bolag i sin portfölj, men som Cristoffer påpekar är belåningen numera hög.

Värdeinvesteraren skjuter sedan mot sina egna favoriter, Avanza, för att testa om han drabbats av confirmation bias. Detta är något jag tycker fler bloggare borde ta efter (ingen nämnd, ingen glömd), för att inte riskera att hamna i "aktieklubbfällan"; där medlemmarna påverkar varandra så mycket att det egna kritiska tänkandet går tillbaka. I mitt eget fall har några av mina favoritbloggare snarlika portföljer och jag försöker fortsätta vara källkritisk, men ärligt talat är det inte helt lätt.

2 kommentarer:

  1. Jag håller med. Det är jättesvårt det där. Man återvänder ju gärna och läser på bloggar och sidor som man tycker har sunda tankar och åsikter. Tyvärr brukar de, i alla fall till vissa delar, då överensstämma med ens egna uppfattningar (annars skulle man antagligen inte bedöma dem som sunda i och med att man sällan ser sig själv ha osunda tankar...). Det blir en "ond" cirkel.

    SvaraRadera
  2. Hej luppen! Tack för en fantastisk blogg!

    Tänkte bara kolla vad du tycker om SKF nu när de har släppt en grym rapport och dessutom sjunkit på börsen?

    Det är väl kanske fel tid i konjukturcykeln för att köpa verkstad men å andra sidan bör inte kursen sjunka mer i år så om man köper nu kanske man kan sälja av en del av innehavet senare i år ?

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.